Gå til innhold
Arkivverket

[#32856] Johanne Jeppesdatter 1730-1810, Rotbæk i Aurskog


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei, denne damen skulle jeg gjerne visst hvor kom fra. Hun var gift med en av mine forfedre, Engebret Olsen Rotbæk u Våler Vestre i Aurskog. Regner med at hennes far var en Jeppe, og disse var det vel ikke så mange av i området på den tiden, tror jeg. Likeledes hvis noen vet mer om Engebrets farfar som var en Engebret Arnesen (bror av Gunder Arnesen 1651-1718 også på Rotbæk.MvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, takk for input Berit, og jeg skal ikke spørre om Ibsen.. Er det noen der som vet mer om denne Jeppe? Killingmo er jo en kjent Aurskog slekt.MvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, jeg leste litt nøyere i Aurskog og Blaker bygdebok og der ser jeg en Jeppe Hansen, som bygslet Killingmo nedre fra prosten Hassing i 1920, men måtte flytte en gang kort etter 1924 da gården ble tatt på odel. Vet noe om hvor Jeppe Hansen (Killingmoe) reiste videre, og hvor kom han fra før 1720?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I Aurskog vil jo vanligvis navnet ”Jeppe” peke på tilhørighet til slekten fra Toreid i Blaker. Denne er jo omhandlet av Sverre M. Halbo i ”Toreid-ætten på Romerike” (Oslo 1945), og selv om denne ikke har med alle av slektens linjer, kan kanskje en finlesning gi holdepunkter for opphavet til Jeppe Hansen på Killingmo. - Jeppe Hansen er for øvrig ikke nevnt i Manntallet for Aurskog prestegjeld i 1701, og ettersom han bygslet Nedre Killingmo i 1720 og da må ha vært fullmyndig (minst 25 år), må han vel da helst ha bodd i en annen bygd (som gutt) i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for svar. Mine tanker gikk også i retning Toreid. Vet du om Halbo's utgivelse er tilgjengelig noe sted? Var manntallet for Blaker i 1701 eget eller under Aurskog prestegjeld?MvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Boka til Halbo finnes på mange biblioteker, blant annet Akershus fylkesbibliotek, Deichmanske m.fl. Du kan jo få lånt den inn via ditt lokale bibliotek.Manntallet 1701 for Aurskog prestegjeld omfatter også Blaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Husmannen på Rotbæk under Våler i Aurskog var i 1701 (manntallet) Gunder Arnesen, født ca. 1654. Han hadde da en tjenestedreng, Ole Engebretsen, født i Nedre Romerike sorenskriveri ca. 1691 – og dette er ganske sikkert brorsønnen som overtar Rotbæk etter den barnløse Gunders død.Det er kun fra bygdeboka for Aurskog (b. 1, s. 293) at jeg vet at Ole Engebretsen er brorsønn av Gunder Arnesen. Hvis et eventuelt skifte ikke presiserer det nærmere, er det fullt ut mulig at Oles far har vært halvbror av Gunder, endog på mødrene side (og således ikke vært en ”Arnesen”). – I alle fall er ingen Engebret Arnesen nevnt i manntallet for Aurskog 1701 (ei heller 1664/66), og det forhold at den unge Ole da var tjenestedreng i husholdet til farbroren, kan kanskje tyde på at Oles far da kan være død.Gunder Arnesen, født ca. 1661, finner vi i manntallet for Aurskog 1666 på Nordbyskog, som eneste sønn av husmannen Arne, født ca. 1611. I manntallet 1664 finner vi Arne, født ca. 1600, som husmann på Nordby, og det er vel samme mann som ham på Nordbyskog. I bygdeboka (b. 1, s. 330) er det antatt at Nordbyskog er det samme som Ødegården under Nordby, og her hevdes det at Arne var bruker på plassen ”fra 1656 og lenge utover”.Av et par korte notater (som jeg har gjort i mitt eksemplar av ”Aurskog og Blaker” under de angjeldende gårder), ser jeg av det ene at på tinget i Aurskog 1. juli 1685 fremkommer at Arne Nordbyskog da er 80 år og født på Borstad, samt at Gudmund Finholt er 60 år og også født på Borstad. Av notatet fremgår ikke noe mer; trolig har de vitnet i en sak. Noe slektskap de to menn i mellom nevnes ikke, og det kan tyde på at de kanskje var født på hver sin av de to Borstad-gårdene, nordre og søndre.Av det andre notatet fremgår at på tinget i Aurskog 28. juni 1689 ble Gudmund Finholt (under Prestegården) oppsagt fra plassen; han oppgir da å ha bodd på plassen i 35 år. I bygdeboka (b. 1, s. 643) oppgis Finholt å være nevnt første gang i 1689, med henvisning til nettopp denne saken (og det oppgis at han likevel fikk bli værende på plassen). Men den nevnte Gudmund er sikkert den Gudmund Tollefsen, født ca. 1630 (etter manntallet 1664) eller ca. 1628 (etter manntallet 1666), som da var husmann på Prestegården. I 1666 nevnes en sønn Halvor Gudmundsen, født ca. 1664.I følge bygdeboka (b. 1, s. 719) var Tollef en av to brukere på Nordre Borstad (den andre var Mikkel, fra 1610), og det kan vel da være far av Gudmund Finholt. I følge bygdeboka (b. 1, s. 708f) var Ole bruker på Søndre Borstad fra senest 1594 til omkring 1625, med Even som medbruker fra 1618. Dersom Arne er født på den andre Borstad-gården enn den Gudmund var født på, og dersom Arne er født som sønn av bonden på Borstad, da kan Ole eller Even (eller for den saks skyld Mikkel på Nordre Borstad) være far hans?Om ikke annet har jeg her pekt på en del forhold og muligheter du kan undersøke videre angående Engebret Olsen Rotbæks fedrene slekt (og gjør du slike undersøkelser, kunne det være kjærkomment å få vite hva du finner). (Hva angår slekten til Engebrets mor, Ambjør Bergsdatter, viser jeg til min artikkel ”Eivind Haugrim og hans slekt” i Romerikstun, b. XV (1988), s. 255-257 – men denne kjenner du vel kanskje allerede.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Morten Strøm

Hei, litt sent men takk for hjelpen Odd, og din interessante artikkel i Romerikstun bekreftet min antagelse om Ambjør. Finner jeg noe mer ut om Rotbæk folket så skal jeg si ifra.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.