Gå til innhold
Arkivverket

[#32857] Johannes Mow, f. 1715


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En mann har tipset meg om Johannes Mow, f. 1715. Far til (Mar)grethe Sophia Schmaug. (Mar)grethe Sophia ble gift med Friderich/Frederik von Kraft. De bodde i Kråkstad/på Ski og døde der.Mine stamforeldre.Dessverre visste ikke mannen hvor hen på nettet jeg kunne finne denne Mow. Hadde mange millioner i sin base. Så de var umulig for ham å lete i sin base.Så mitt spørsmål er om noen har denne Mow i sin base eller finne ham på en grei måte enten i skriftlige kilder eller på nettet. Og fortelle her i dette temaet. Et spm. til: Hvor kommer navnet Mow fra? Altså hvilket sted/hvilke steder?Kan de/den som vet noe også fortelle om Mows opphav (foreldre, besteforeldre osv...)?Har søkt så mye i 'nettjungelen'. Står fast nå.Imøteser derfor svar.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Torgeir!Takk for ditt innlegg så langt!Jeg har funnet en Judithe Mow født i beg. av 1700-tallet som datter av sogneprest Hans Andersen Mow. Og en Blichfeldt Mow.Det var en fin hjemmeside om Gyldenløve med en Ursula Catharina Mow, f. 1726.Død 1798 .(ganske kort nevnt.Ektefellen ble omtalt mer. I Larvik.) Lenke:http://home.online.no/~arnsroe/gyldenlove.cfmJeg har testet det med å få et fast bilde hos FS av enkelte personer. Ved å sende mail til mine foreldre.For du forteller at du ikke får det til. Samme problem hadde jeg i et annet forum.Hvor jeg ble anbefalt å trykke shift samtidig som du trykker/klikker på aktuell person på listen som kommer frem etter at du har søkt på f.eks. Kristin Aasen, Norway, Akershus(eksempelnavn). Da dukker det opp et nytt vindu. På det nye vinduet skal du høyreklikke så adresselinjen blir farget blå. Fremgangsmåten videre vet du om.Det er litt spesielt/annerledes hos FS.Håper det hjalp nå med forklaringen. Du kan gjerne teste det overfor meg i mail. For å se at du får det til.Jeg skulle sende konvolutt med dataark (kopier) til deg i dag. Men i farten med kamp om klokka før postktr. stengte så glemte jeg å ta med den for å poste. Ergerlig. Får gjøre det på mandag.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Grethe!Takk for ditt innlegg med lenker!Du var raskere med å legge inn innlegg før meg. Så ditt innlegg nå.Men nå skal jeg prøve å legge inn det Torgeir K. hadde tenkt å lage lenke til. Personer med navnet Mow hos FS (IGI).[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>LenkeLenke til FS-VR:(kun en Mow)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En pirkete detalj; 'Johan Mow og Dorothea Blichfeld' ble viet i huset 10.08.1717 (vor Frelsers menighet) i Christiania, ikke 11.08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En liten artighet:Jon Trulsen Mow og Dorthea Pedersen Blichfeldt hadde sønnen Hans Johansen Blichfeldt Mow (12.10.1718-30.5.1804)[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700011889586&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke(Funker det nå, har jeg Kristin å takke...)I FT 1801 heter denne karen Hans Blichfeldt MOUM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Til Berntsen:Hvorfor/hvordan ser du ikke forbindelse mellom Johan Mow og den etterlyste Johannes Mow?Jeg og antagelig de andre debattantene i dette temaet har ikke hevdet at det var noen forbindelse mellom Johan og Johannes.Ellers har jeg sett i FS at både Johan Mow og Jon Trulsen Mow var gift med Dorothea Blichfeldt Mow. Har sett på årene da de ble født.Et eksempel på 'rare' ting hos Familysearch (FS).Det var Lucia Mow som stod alene i FS-VR. Hun står også i FS-IGI.Jeg ville ha hjelp til å finne Johannes Mows opphav (foreldre, besteforeldre osv..) Og til å få evt. svar på hvor navnet Mow kom fra. Også hvor/hvilken kilde man finner Johannes Mow. Ikke bare de andre Mow`ene.Det må jo være fint at hvem som helst kommer med lenker, info osv.. for å nøste opp i nøtter, gåter og finne svar på spørsmål.Jo mer info, jo bedre. Kanskje man finner ut til slutt at den og den ikke er i familie/slekt eller er i familie/slekt. Eller oppdager at noe er feil underveis i debatten.Istedetfor å påpeke at man ikke ser forbindelser eller at det er feil i kilder. Feil i kilder, f.eks Familysearch, avskrifter osv... er jo de fleste klar over.All infoen er viktigst, rett eller galt.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Kvalvaags innlegg kom mens jeg skrev mitt innlegg nr. 10. Bruker tid på å tenke og skrive.Er også enig i at vi foreløpig ikke har funnet forbindelsen mellom Johan Mow og Johannes Mow.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uansett mine misforståelser,Jon eller Johan Truelsen Mow, skrives Jon i kirkeboken ved dåpen. Mow-navnet er ikke nevnt i kirkebøkene ved hans foreldres vielse og ved brorens dåp.Han skrives Johan ved vielsen i 1717 og ved dåpen til deres eneste barn i 1718.Mow har jeg aldri sett skrevet Mon, derimot Mov og Mou, men selvsagt kan navnet vært skrevet Mon i kilder jeg ikke har lest.Til Aasen; når jeg skrev at jeg ikke så noen forbindelse mellom den etterlyste Johannes Mow og overnevnte, så skyldtes dette bare en fastslåelse av hva jeg har registrert i Christiania - jeg trodde det var av interesse. Beklager, min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Lenkene som Tor fortjensfullt har funnet fram, viser vel bl.mye a. at det er slektsband mellom Brunlanespresten Hans Andersen Mow og brødrene Jon og Ole Trulssønner Mow.Her er lenk til en av Hans Andersens døtre (et stykke nede på sida): [url="http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/145.html>LenkeOg Ursula Cathrine finner vi flere steder Lenke (4) og her http://home.online.no/~arnsroe/gyldenlove.cfmJeg har ikke funnet noen Johannes blant alle arvingene, men snart dukker han vel opp...Er det noen som har et forslag til hvor 'Mow ' stammer fra? (Norske Gaardnavne har servertrøbbel.) Ellers tyder vel navnet '(Mar)grethe Sophia Schmaug' på at datteren til Johannes har vært gift før hun traff Freidric Kraft. Og hvem var i så fall Hr. Schmaug?De ulike skrivemåtene er vel ganske enkelt et resultat av svakheter ved FS. Derfor er det bare å ta til etterretning at også 'Mon' dukker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kristin, hvorfor skal faren hete Mow da datteren heter mademoiselle Margareta Sophia Johannisdt.Smoug da hun ble gift, døde og ved de fleste av barnas dåp? Hun skal vel være født ca. 1738 iflg. begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Som nevnt i mitt første innlegg var det en mann som tipset meg om en Johannes Mow. Men han husket ikke hvor blant de mange millionene navn han hadde i sin base.Og i Nermos base så står det Johannes Mow. Men det er usikkert for meg når han noterte det med Mow- om det var før eller etter at jeg fikk tipset.Det er vanskelig å kunne tenke meg at (Mar)grethe Sophia hadde vært gift tidligere.Hun var ca. 21 år da hun giftet seg som en mademoiselle.Lenke:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi02121736&gardpostnr=312&personpostnr=1233&merk=1233#ovre>LenkeLenke Sigtun, Kråkstad:http://www.ski.no/documents/0/Bygdebok/Sigtun.htmJeg lurer på om noen har bøker skrevet om slekten Trane (skrevet av Kinnapel?). Hvis, så hadde det vært kjempefint om de/den kan gjengi hva som kan evt. stå om (Mar)grethe Schmaug (etternavnet har flere stavelser i forskjellige kilder) og hennes foreldre Sophia Rasmusdatter og Johannes Mow.I nr. 12 var det lenker fra skifter i Drammen hvor en av arvingene Jonas Mow var i England. Så har jeg sett under Finstad i Kråkstad bygdebok at mor til (Mar)grethe kom til Fyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Min egen tolkning av forskjellige stavelser: Ang. navn som Jon, Jonas, Johannes, Jonas. Jonas Joha(nne)s Jo(ha)n(es) Johan(nes)I tillegg til tidligere nevnte uttalen av Mow og Schmoug. Det er verdt å legge merke til at hos FS i Norge er det omtrent nesten ingen som har Schmaug/Schmoug som etternavn mens flere har Mow som etternavn. Og i kirkebøker i Kråkstad fins kun (Mar)grethe som bruker Schmaug/Schmoug som etternavn.Finner ikke hennes dåp og ikke hennes fars begravelse. Kanskje er det fordi dåp og begravelse har funnet sted i Danmark rundt Fyen/odense?Jeg har sett en arving Alhed Krefting i skifte i Drammen/Bragernes(lenke). Og jeg syns å huske at jeg har støtt på navnet et annet sted. Men husker ikke hvor. Kanskje Nermo eller Kvalvaag vet det?Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Beklager Torgeir, jeg klarer ikke se slektsbåndet i lenkene til Tor. (Det er godt mulig jeg har tungt for det).Og hvem er hospitalkirurgen Ole Mow i Moss 1716-1718?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg kan se, må forbindelse påvises mellom sognepresten til Brunlanes sin far, Anders Olsen Mow (gift i Bragernes med Jydiche Hansdatter)og Trugels Olsen (Mow) i Christiania.Denne (godt mulige) forbindelsen burde man i så fall finne i Christiania, men er i så fall ikke funnet ennå såvidt jeg vet. Tru(g)els er født før første ministerialbok fra Christiania (1648) - trolig like før. Anders Olsen Mow vies 1674, han er neppe yngre enn Tru(g)els.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. vielsen i Kråkstad i Mini 1 I 1736-1785 f.77b vil jeg nok mene at det står Margareta Sophia Johannesd: Smong og ikke Johannisd: Smoug. En bagatell, det var neppe noen lysninger i 1759, men datoen i dette (militære) tilfelle er nok datering for 'sergeantens' tillatelse til å gifte seg.Ikke at dette spiller noen særlig rolle (som vanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg liker veldig godt Randis vri (16). Denne Johan Schmouch har mange barn (ingen mor registrert i FS). Kanskje døde han og Sophie reiste hjem med Margareta Sophia til slekta si på Finstad? Jeg bare spør.Ellers tror jeg det kan være villedende å tro at 'Johannisd.' betyr noe annet enn 'datter av Johan.' Det behøver neppe å bety 'datter av Johannes.' Ihvertfall ikke utelukkende.Her er Sophias søster Bodils 'skjebne' på Fy(e)n i den grad det har noen interesse LenkeGeir, når Ole Trulsen Mow (6514)er nevø av Anders Olsen Mow (#6520) 'mannens farbror', blir han vel fetter av Brunlanes-presten Hans Andersen? Forutsatt at det er snakk om samme Anders Mow i begge skiftene (##3442 og 6520.)Men nå begynner jeg å få tungt for det også ;-D} Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja Torgeir, forutsatt at det er samme Anders Mow - i så fall han som er gift med Jydiche Hansdatter. Dette er absolutt mulig, kanskje også sannsynlig, men ikke dokumentert. Etter hukommelsen, Truels Olsen (Mow) døde vel i Kristiansand på tidlig 1690-tall, jeg vet ikke om hvor tidlig det er skifter derfra. Maren Ellingsdatter enda tidligere, 1686 (?), men jeg har ikke funnet henne i Christiania.Og stadig, hvem er denne Ole Mow i Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Geir: Hvis det er data som viser slektskap mellom Alhed Krefting og Trane-slekten eller Friedrich/Fredrich von Krafts slekt, så hadde det vært fint om du gjenga de dataene i stikkords form her i dette temaet. Men hvis det er data i filer, så får du si fra om det. Fint å vite om det er relevante data i evt. filene.Torgeir: Når du sier at du begynner å få tungt for det, så håper jeg ikke det betyr at du gir deg i denne debatten. For alle som kommer med innlegg er verdt å ha som debattanter.Så var det fint at lenken med dåp i Odense kom opp. Også begravelsen til Sophias søster (i Odense-området).Kanskje Danmark har kirkebøker som går lenger tilbake i tid enn kirkebøker her i Norge.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.