Gå til innhold
Arkivverket

[#32858] Anne Gundersdtr., f. ca 1778, bodde i Sauherad. Opphav?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne Anne giftet seg i Sauherad 12.11.1812 med Rollef Tollefsen, og dette paret bodde senere i livet i Sauherad. Hun døde 1862. Anne er antagelig født omkring 1778 (basert på alder ved vielsen). En av Annes etterkommere ber om hjelp til å finne hennes opphav.En mulig kandidat i Sauherad er den Anne Gundersdatter som er 20 år, ugift og tjenestepike på Søndre Årnes i 1801 hos gårdbruker Ole Torgrimsen, men kanskje var hun ikke fra Sauherad overhodet?Andre kandidater i Telemar, basert på FT 1801k:Det finns en Anne Gundersdtr. som er tjenestejente på Sunde Mellem, også i Sauherad. Hun er i 1801 27 år og kanskje noe for gammel.I Bamble finner jeg en Anne Gundersdtr. på Skougen Øvre. Hun er tjenestepike, 22 år og ugift. Alderen passer svært godt, men det var vel langt fra Bamble til Sauherad?I Telemarksgt. i Skien finnes en Anne Maria Gundersdtr., 22 år, ugift.I Vestre Porsgrunn: Anne Gundersdtr., 28 år og ugift, tjenestepike hos Lars Sørensen. For gammel?Alle øvrige Anne Gundersdtr. i Telemark av noenlunde passende alder er gifte i 1801-tellingen.For om mulig å redusere antallet kandidater, ville det være fint om noen vet om noen av de her nevnte giftet seg eller kanskje døde ugift?MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei HansHar du sett i bygdebøkene for Sauherad, de er jo gode på noe..... Jeg har noen hjemme akkurat nå. Vet du hvilken gård eller hvor i Sauherad de bodde?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei Lars! Takk for at du vil prøve å bidra her. Har faktisk lånt hjem bygdebøker for Sauherad idag, men dessverre ikke de rette bindene. Rollef og Anne bodde som gifte visstnok på Søndre Årnes.På Familysearch har jeg sett at det nok er flere kandidater, basert på døpte omkring 1778 pluss-minus noen år. Men siden de ikke gjenfinnes i Telemark i FT 1801, er de trolig mindre aktuelle, kanskje døde, hvem vet. Så i første omgang vil jeg tro det er rimelig å konsentrere seg om de jeg har listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan nå stryke en Anne Marie Gundersdatter fra 'kandidatlisten'. Jeg tror det er den Anne Marie som i 1801 er tjenestepike i Skien. En med dette navn ble født på Gjerstad og døpt i Bamble kirke 27.12.1778. Foreldrene var Gunder Olsen og Marthe Torkildsdatter. Om henne opplyser Bamble bygdebok (bind 1, s. 146) at hun giftet seg med Christen Nilssøn i Skien.Mest sannsynlige kandidat synes å være den Anne Gundersdatter som i 1801 er 20 år og i tjeneste hos Ole Torgrimsen på Søndre Årnes, og hun kan være datter av Gunne Torkelson og Mari Sørensdatter, som bodde på bruket/plassen Sjøbua under gården Håtveit. Det er ikke langt fra Håtveit til Årnes, og mellom disse 2 gårdene ligger Hetterud, der Mari Sørensdatter var fra.Gunne og Mari døper en datter, Anne, i Sauherad 17.12.1780. Vår Anne og hennes Rollef (se innlegg 1) får to sønner, og sønn nr. 2 kalles Gunne.Nå må vi vel regne med at navnene Gunne og Gunnar og Gunder ble brukt litt om hverandre (f.eks. i FT 1801). Men likevel er det fristende å tillegge det en viss vekt at Annes og Rollefs sønn nr. to faktisk døpes Gunne og senere i livet alltid kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei HansFinner trolig omtale av ditt par på Langkås under Årås. Rolleiv Tollevsen, født 1773 på Øygarden under Gjernes, ble husmann på Øygarden, gift med Anne Gunnesdatter. Under Øygarden står følgende: Rolleiv Tollevsson 1773-1846 ble gift 1812 med Anne Gunnesdatter, ca. 1778-1862. Barn: Tollev f 1814, Gunne f 1823, gift 1851 med Guro Høljesdatter fra Øya. Var vist bare disse to barna. Det står at Gunne var klokker og skoleholder i Nes og at han flyttet til Stigen under Lindheim. Tollev ble gift med Kari Nilsdatter i 1843, hun var fra Lia under Haukvik. Ekteparet og deres barn reiste ut av bygda, står det.Det står imidlertid ingen ting i bygdeboka om hvor Anne kom fra.Står heller ikke noe under Sjøbua om hvor Anne havnet, bare at hun var født 1780.Så det var ikke mye hjelp å få i bygdebøkene ser det ut til.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.