Gå til innhold
Arkivverket

[#32861] Johannes Kanestrøm, Felljohannes, født 1844.


Gjest May Anita Klein
 Del

Recommended Posts

Gjest May Anita Klein

Jeg leter etter foreldrene til min tippoldefar Johannes Kanestrøm.Jeg fant ham på 1900-tellingen for 1917 Ibestad. TromsJoannes Kanestrøm, feldmaker, født 1844 i Halsø, Kristiansand N. Gift med Olianna Sofia Jhonsdatter, født 1862 uvisst hvor. Deres barn er:Antonette Olevia Johannesdtr født 1892Alfred Martin Johannessen Kanestrøm født 1894Anna Jondine Johannesdtr født 1888Gjertrud Maria Johannesdtr. Navnet Kanestrøm, regner jeg med at han må ha fra Gårdene Kanestrøm, tidligere Kanestrøm Gods, i Tingvoll, i Romsdal.I 1865- tellingen finner jeg ham ikke, men i 1875-tellingen for 1922 Bardu, finner jeg en Johannes Alfsen Kanestrøm, fisker, født 1849, Halse S, Stangvik Prgj. Jeg vet ikke om dette kan være samme Johannes, men navnet Alf, har vært brukt senere i min slekt.Det jeg har hørt om ham gjennom oppveksten er at han dro hjemmefra som 14 år, han ble kalt Felljohannes og han var vandringsmann. Vandret over fjellene og solgte skinnfeller. En avis har en gang skrevet et stykke om ham og kameraten han vandret sammen med. Jeg vet ikke hvilken. Skulle svært gjerne visst. Men det sto der at han ville hjem på eldre dager, og tok hurtigruten. Hurtigruten kolliderte, og han så en kvinne med barn i armene, i baugen på den båten som gikk ned. Han fikk sjokk, mistet delvis synet, kom aldri hjem, forsatte og vandre over fjellene, men klaget over tåken som aldri lettet.Hvis noen kan fortelle meg noe om tippoldefar, hans foreldre, eller hvor han har fått navnet Kanestrøm, er jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når ikke fødested står oppgitt (som ved Olianna og barna), kan du gå ut fra at de er født i tellekretsen. En kandidat for Olianna i Ibestad 1865 LenkeHalsø i 1900 og Halse i 1875 skal naturligvis være Halsa ved Kristiansund. Kanestraum (dagens navneform) ligger på Straumsneset og tettstedet Halsa ligger på motsatt side av Halsafjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 2 ved Ottar Roaldset har følgende opplysninger som kan være relevante. På garden Vangen under Kanestrøm bodde en Stinus Alvson Sveen. Om han står det at han var født 12.01.1861 og ætta fra Sveen i Surnadal. Foreldrene hans var skinnfellmaker Alf Andersson Sveen og kona Gjertrud Sivertsdotter. De bodde på Innreiten i Halsa da Stinus ble født. Jeg gjetter på at Stinus var en yngre bror til din tipoldefar Johannes Alfsson Kanestrøm. Jeg har ikke bygdebøkene for Halsa, men synes du bør sjekke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

May Anita! Johannes Kanestrøm, f. 1849 var sønn av skinnfellmaker Alv Andersson Sveen, f. 1821 på plassen Austre Sveatrøa i Surnadal,(sjå Heimar i S.dal, b.1, s. 254) g.m. Gjertrud Sivertsdtr. Granmo. Alv hadde også sønnen Martinus Alvsen Rød, f. 1865, g.m. Marit Iversdtr. på Stabben under Treekrem i Straumsnesset. (sjå Str.nesbok 1, s. 41. og Stinus Alvson, f. 1861, g.m. Ingeborg Toresdtr. Rakstang, og budde på Vangen under Kanestraum, seinere på Nordvalen under Bolga på Frei. Mange av desse frå Sveatrøa var skinnfellmakarar, det var også oldefareen min, Johannes Pederson Holten, g.m Ingrid Andersdtr. Lien frå Sollia i Ringebu. Ho 'Sveahaug-Maret' som var mor til desse karane, hadde 5 søner og 1 dotter - ho var ikke gift med nokon av fedrane! Ho døde ca. 1864, og var eit skamenneske på alle vis og eit arbeidsjarn. Da ho var i si velmakt er det sagt at det var velstand i Sveatrøa, seier Hans Hyldbakk i 'Heimar' Eg ser at eg har notert at Anna Jondine,f, 1888, dotter til Johannes Alvson i Ibestad, vart g.m. Gustav Adolf Olson Furunes ? Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Viser til innlegg 2. Kona Olianne Sofie, f. 1862, var dotter til John Severinsen Klopen i Grovfjord, f. 1818 og kone Antonette Jakobsdatter, f. 1825 i Ibestad. Johannes Alfsen Kanestrøm, f. 1849, 'logerende fisker' bor hos John Iversen på Midtlid i Bardu 1875. (trønder, f. i Horg i Gauldalen, g.m. Ingeborg Johs.dtr. fra Salangen) I 1900 er Johannes i Lavangen, 'feldmager, husmand uden jord' Retting innlegg 4: 'Sveahaug-Maret' skal vera 'Sveatrø-Maret' Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Tusen takk for all hjelp. Å søke her, var virkelig lønnsom, synd jeg ikke har funnet dette stedet før.Gjennom familysearch har jeg funnet ut at Alv og Gjertrud har døpt fire barn:Johanna Alfdtr født 25/8-1851 døpt 14/9-1851 SurnadalJohanna Alfdtr født 26/7-1845 døpt 17/8-1845 SurnadalMartinius Alfsen født 9/3-1855 døpt 6/4-1855 HalsaStinus Alfsen født 12/1- 1861 døpt 31/3-1861 HalsaJeg har strevet fælt med å finne familien i 1865-tellingen, uten særlig hell. Jeg finner ikke alv eller gjertrud.Martinius har jo alt flyttet, og er tjenetedreng på Garden Bergfald, Aure. Han er nå 11 år, født i 55, ikke 65.Det ser også ut til at fiskeren jeg fant på Bardu i 1875-tellingen den samme Johannes som bor på Foldvik i Ibestad i 1900-tellingen.Sønnen Alfred Martin Johannessen Kanestrøm født 24/6-1894 døpt 12/8-1894 er min oldefar.Datteren Johanna finner jeg også i 1865-tellingen for Stangvik.Hun er tjenestepike på Haltbak, Kaldberg (øde), hos Johannes Ols. Hun er 15 år. Dette må jo da være, datteren født i -51. Hun er altså ikke død, så hvorfor bruker de navnet opp igjen.Siden jeg har to fødselsår på Johannes, 44 i 1900-tellingen og 49 i 1875-tellingen, holder jeg muligheten åpen, for at Johanna døpt i 1845, rett og slett kan være Johannes.Nå lurer jeg jo fælt på da, hvorfor jeg ikke kan klare å finne resten av familien da, i 1865-tellingen. Jeg har søkt og søkt, men finner ikke lille Stinus og ikke foreldrene.Tusen takk for all flott hjelp. Jeg skal kjøpe de bygdebøkene, så fort som råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Jeg har funnet en gard som heter Svean i 1801-tellingen, her er det også flere Marith, så kanskje er Sveahaug-Maret allerede her. Jeg finner også Sveahaug i 1865-tellingen. Her er en Maret gift med Anders Hermunds. , men ikke lille Stinius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Nå regnet jeg jo litt feil da, med hensyn til Johanna, den Johanna jeg har funnet, er jo den yngste. Ergo er trolig, den elste Johanna, døpt i 45 sikkert død, siden de har brukt navnet opp igjen. *rødmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Litt meir om Sveahaug-Maret. Ho var f. 1789, d. 1864, og var dotter av Alv Erikson, f. 1751, d. 1817, og kona Gurå Eivindsdtr. Polden, f. 1754. Far til Alv var Erik Alvson som bøksla Sveahaugen ca. 1760. Han var f. ca. 1719. Mora, Ildri Jonsdtr. var frå Utistua på Svean.Etter desse folka er det ei overlag stor slekt. Maret Alvsdotter var ikkje gift, men hadde desse borna: 1) Nils Nilsson, f. 1804. 2) Ildri Larsdtr. f. 1806, d. 1892, g.m. Mikkel Almberg. Gbr. på Sjømæling i Øre. (Gjemnes) 3) Ola Hågenson, f. 1814. (Folldalingen) Budde i Trolla i Trondheims bymark. 4)Johannes Andersson, f. 1817, d. ung ? 5) Alv Andersson, (dei hadde same far) f. 1820, g.m. Gjertrud Sivertsdtr. Granmo, Meldal. Alv budde i Halsa, seinare i Svartvorpa under Nastad i Straumsnesset. (sjå Straumsnes, b. 3, s. 226)Der er nemnt dei 3 sønene, men ikkje Johanna. 6) Johannes Pederson, f. 1826, g.m. Ingrid Andersdtr. Lien frå Sollia i Ringebu. Husmann og skinnfellmakar på plassen Bergjehaugen under Holten i Mo sokn. (Oldefar) Heller ikkje eg finn Alv, Gjertrud og Stinus i 1865, dei har sikkert falle ut ved tellinga. Namnet på plassen er Sveahaugen, det gikk litt i surr der! Ellers viser eg til Straumsnesbok 1, s. 41, bind 2, s. 90, og det som står ovanfor. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Takk EndreNå er jeg helt overveldet over all informasjon, jeg har fått, godt du gir meg det i drypp, så jeg rekker å fordøye. I dag har jeg sittet med et gammelt Amtskart over Romsdals Amt og plassert gårder, vel prøvd iallfall.Jeg var redd jeg ikke skulle finne ut stort om mine fargerike røtter, og nå har jeg tilogmed fått spedd på med folk i levende live. Så nær at det berører slektinger i live, så det må vi ta pr mail, hvis du ønsker.Og hva er det jeg finner, en bygdebokforfatter, tror jeg detter av stolen. Det er utrolig godt å vite at mine røtter, er i så trygge hender.Nå har jeg alt gitt bort hjertet mitt til Hans Flaten, som har skrevet Hemsedals Slektshistorie, der jeg fant all min slekt på farssiden. (godt morssiden er frodigere sier jeg). Vel, det som er igjen av hjertet mitt nå, er iallfall til deg.Takker igjen, så masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline kanestrøm

Hei! jeg er oppvokst på gården Kanestrøm. Hvis du vil vite noe om Kanestrøm navnet osv, så har vi endel lesestoff, om om både gården, og de som har levd her gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Tusen takk Oline. Jeg trodde først at Johannes kanskje var født på en av gårdene under Kanestrøm. Nå viser det seg at foreldrene Alv Andersson Sveen 1849 og Gjertrud Sivertdtr Granmo, fikk to jenter før og etter Johannes, i Surnadal. Siden får de to gutter døpt i Halsa. Jeg finner ikke familien med lille Stinius på 4 år igjen i 1865-tellingen, antagelig har de falt ut. Jeg finner imidlertid Martinius, som Mortinus. Han er nå 11 år og tjenestegut. Johannes Alvsen, dukker først opp i 1875-tellingen som fisker, og bruker da navnet Kanestrøm.Kanestrømnavnet er forsatt i bruk i min slekt, så send meg gjerne noe om gården.maklein alfakrøll online no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.