Gå til innhold
Arkivverket

[#32865] Ingeborg Christiansdatter Fredskär fra Östfold


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Er det noen som har kunnskap om Ingeborg og hennes foreldre? Hun var födt i 1769,g 12/4 1817 med Ole Helgesen Saastad fra Rygge.Hun döde i mars 1839. Var Fredskjär en gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Eva Tomter

Jeg finner en Ingebor Sophia Christiansdatter, døpt 5.05.1796 Foreldre: Christian Bentsen og Anne Jørgensdatter Wangemark Innført nederst på side 146 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-77>Lenke I 1801 er faren gift på nytt: Lenke Berg, Asak anneks i Østfold.Klarer ikke å tyde hvor hun kommer fra ved vielsen, kanskje det skal være Fredskjær? Mini: Lenke Klokkerbok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

RB. 194 og fl. St.) og i Hedrum (den bekjendte Herregaard ved Larvik, hvor Navnet nu bruges i den ikke meget gamle forvanskede Form Fritsø). Det synes rimeligt, at fres her er en Sideform af fles f., Skjær; dette Ord maatte da tænkes brugt om Bergknatter, der rage frem af Jordmark, ligesom man finder sker n. brugt i samme Mening (se Spydeberg No. 40). Forkla- ringen støttes derved, at man finder Gaarden i Hedrum skr. i Flæsiom paa et enkelt Sted (RB. 207). Den i senere Tid her i Rygge brugte Skrift- form Fredskjær beror aabenbart paa en mislykket Forklaring af Navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Hei!Fredskjær er en gård i Rygge, Østfold. Den ligger ved veien mot Rygge Flyplass, ca 200 meter fra hovedporten og mellom veien og Vansjø.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Heisann. De opplysningene jeg har stemmere vel ganske overens med de andre som er kommet her. Har funnet Ingeborg født 16.03.1796, død 11.05.1839. Gift med Ole Helgesen 12.04.1817. Det var skifte etter Ingeborg 19.10.1839. Skifte etter Ingeborg takstert til 2300 spd. Hver sønn fikk 92 spd, hver datter 46 spd. Så vidt jeg har oversikt over hadde Ingeborg og Ole fem sønner og en datter. Ole og Ingeborg er mine tipptipptipptippoldeforeldre. Er etterkommer av datteren Wilhelmine. Har heller ikke informasjon om Ingeborgs foreldre. Er det andre her som også er etterkommere så hadde det jo vært gøy å utveksle informasjon.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ingeborg Sophias foreldre var som skrevet i innlegg 4, Christian Bentsen Waagemark (i dag Våkemark) f. ca 1758 i Berg, og Anne Jørgensdtr Heltorp fra Skjeberg. Hun ble døpt 4.2.1759 i Ingedal krk, og døde på Våkemark 28.4.1799. Se debatt 23207 i innlegg 11.Tar med at Våkemark lå under Veden gård i Asak, Berg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Ingeborg var gift med Ole Helgesen Saastad, Saastadgaard i Rygge. De hadde bla sönnen Johannes Olsen Saastad, f 9/6 1837,d 18/5 1920. Han var agronom og gift med Charlotte Amalie Finchenhagen. De hadde bla sönnen Mathias Aymar Camillo Olsen Saastad, f 4/2 1867,d 10/8 1959 i Holmestrand. Til alle med innlegg: Takk for meget god hjelp!! Til Lars (8): Mathias var min morfar.Utveksling av opplysninger hadde värt hyggelig!Nå er det spennende å se om noen av Östfold-spesialistene vet noe om opphavet til Christian Bentsen og Anne Jörgensdatter! Finnes det bygdeböker som omhandler Våkemark og Heltorp? All hjelp mottas med stor takk!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Forsöker å komme litt videre her. Er det noen som klarer å finne foreldrene til Christian Bentsen, f ca 1758 i Berg. Jeg går ut fra at det er Berg i Östfold ?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.