Gå til innhold
Arkivverket

[#32868] Thea (Mathea ?) Sommerseth født 1882 i Hemnæs.


Gjest Una Svamo
 Del

Recommended Posts

Thea Sommerseth født i Hemnæs ant.v. 25.mai 1882. Iflg. F.T.1900 bor hun i Strandgt. i Trondheimog arbeider som tjenestepige. Hun får en sønnJohn Sommerseth født 9.okt.1904. Vet ikke om han erfødt i Trondheim. Søker etter Thea`s dåp ogforeldre samt sønnens dåp og hvem som var faren.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Trondhjems Adressebog LenkeTh Sommerseth Sydame bodde i Festningsgata 13 i årene 1908/09, 1909/10, 1911/12. Jeg finner henne ikke i 1905/06 (men det trenger ikke bety at hun ikke er der.Jeg har ikke lett gjennom alle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I kirkebok for Hemnes 1878-1886, Nor1-304,Mathea f. 25.mai 1882, dp. 18.juni. Foreldre: unkar skolelærer Peder Tanke Gregussen Sommerset, Hemnes og pike Sara Nilsdatter, Dilkestad.Sara er datter av Nils Andreas Eriksen fra Nord-Rana(1817-1914) og Christense Dorthea Olsdatter (1820- d.etter 1914)fra Nesna.De var gårdbrukere på ytre Dilkestad i Hemnes.Sara (1855-1937) ble gift 1887 Erik Oskar Jacobsen (1859-etter 1937. De var gårdbrukere på ytre Dilkestad. 5 barn sammen. (Disse opplysningene er fra Gård og slekt i Hemnes)Peder f. 1856: (årstallet fra Hemnes kirkebok).Folketellinga 1865 er en Peder T. Gregussen 4 år, sønn av Gregus P. Larsen 42 år og Else Mortensdatter 48 år. De var gårbrukere på Sommerset i Leirfjord, der er nevnt 4 barn til. Dette er vel muligens rette Peder selv om ikke alderen stemmer med kirkeboka for Hemnes. (Folketellinga for Alstahaug, s. 76)Theas sønn John fant jeg ikke, men kan ha oversett han.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg så feil på alderen i folketellinga 1865, Peder er 10 år der så det stemmer vel bedre med alderen i Kirkeboka. Det er broren Anders som er 4 år.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Astrid og Solveig. Etteropplysningene fra Astrid fant jeg Thea på flerebostedsadresser i Trondheim. Du ga meg tips omet sted å lete. Og Solveig du ga meg mangeopplysninger. Ang. sønnen John så bodde hun iTrondheim på den tiden han var født, men hun kanjo ha reist et annet sted for å føde ham. Hunvar ikke gift etter som jeg har skjønt, forhan hadde hennes etternavn. Hun ble seneregift og fikk to sønner til og de opplysningenehar jeg.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En del scannede kirkebøker for Trondheim er lagt ut på nettet for perioden rundt 1904, Domkirken, Vor Frue, Ila, Hospitalskirken, og Bakke kirke (som kanskje er mest aktuell) kommer vel snart etter. Det er vel verdt å lete etter John Sommersets dåp i T. heim, tror jeg. Vet du hvor John Sommerseth bodde senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har sett i de scannede kirkebøkene uten å finne Johns dåp. Jeg skal forsøke å lete bedre, det er mulig jeg hoppet over et par av dem. Jeg ikke hvor han bodde i unge dager, men han kjøpte et hus i Geitveita 9 (?) i voksen alder og der bodde han med moren og stefaren. Stefaren het Rasmus Johan Larsen Woldsæter. Regner med at de giftet seg rundt 1914 da de fikk en sønn. John døde i 1970. Han var ugift og barnløs.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Den 2.juli 1882 blir skolelærer Peder Tanke Gregusen Sommerset f. 1856 Alstahaug, bosted Hemnes og Karen Anna Johannesen f. 1858 Korgen viet i Hemnes kirke. Brudgommensfar: Gbr. Gregus Larsen. Brudensfar: Johannes Johannesen. Forlovere: Sande, Meland og Johannes Johannesen Sandnes.Så det er nok rett familie jeg fant på Sommerset.Har sett litt mer på familien på Sommerset. Else Elisabeth Mortensdatter var 1. gang gift med Andreas Tanke Nilsen f. ca.1815, død 12.jan.1855. De hadde tvillingene Maria Grønbek og Mortine Andreasdatter f. 1846.med Gregus Larsen har hun Peder 10 år i 1865, Anders O. 4 år og Anna 6 år.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! I innlegg 4 så nevner du at Peder Tanke Gregusen og Sara Nilsdatter var foreldre til Thea. Men jeg kan tenke meg at det siste du sier stemmer bedre. Jeg hadde fått nevnt Johannesen som et navn i familien til Thea. Jeg fant Andreas Thanke Nilsen og Else Mortensdatter i FT. 1865 og så disse tvillingdøtrene så jeg skjønte Else måtte hatt disse fra tidligere. Jeg takker deg for ditt engasjement, du har vært til stor hjelp.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Nei kirkeboka for Hemnes sier at Mathea f. 25.mai 1882 er datter av Peder Tanke Gregussen Sommerset og Sara Nilsdatter det samme vil du finne i Hemnes gård og slekt på ytre Dilkestad. Skal prøve å finne når hun blir konfirmert og se hva som står da.Jeg har ikke funnet barn på Peder og hans kone.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ant.v. så ble ikke Peder og Sara gift. Men han gifter seg med en annen under en mnd. etter at Thea ble født. Det er mulig at hun vokste opp hos faren og den nye kona. Venter spent på om du finner konfirmasjonen. Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Det er rett som jeg skrev.Marhea Sommerset ble konfirmert 20.juni 1897 i Hemnes kirke. Hun er f.25.mai 1882 på Dilkestad. dp. 18.juni 1882 og hun bor på Dilkestad. Hennes foreldre er: Ug. folkeskolelærer Peder Tanke Gregusen Sommerset, Hemnes og Sara Nilsdatter Dilkestad.Kirkebok for Hemnes 1886-1908, film nr.308, side 169.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Den 3. aug. 1882 reiser lærer Peder Sommerset 25 år og kone Karen Sommerset 23 år fra Trondheim til Baldwin Wisconsin med Dampskipet Hero. Jeg har ikke lært meg til å legge lenker enda. Du kan nå sjekke dette selv.Når jeg ikke fant Peder som fadder så begynte jeg å lete etter han, både som død og om han hadde flyttet.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg vil på nytt takke deg for arbeidet du har nedlagt. Dette har vært til stor hjelp for meg. Det har gitt meg mye å bygge videre på. Jeg har funnet disse personene i F.T. i 1865, 1875 og noen i 1900. Jeg fant også emigrantlisten du henviser til. Så nå kan jeg fortsette å lete etter Peder og Karen i USA. Kanskje de fikk barn der og de vil jo være halvsøsken av Thea. Du nevner at Sara Nilsdatter fikk 5 barn med Erik Oskar Jacobsen. Står det noen navn på dem i 'Gård og slekt i Hemnes'? Det blir jo også halvsøsken av Thea. Har søkt i F.S., fant bare ekteskap men ingen barn. Nå er ikke jeg så flink til å søke der. Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det er bare hyggelig og hjelpe og jeg har hatt interesse av selv å finne Peder, hans mor Else Elisabet Mortensdatter på Sommerset var som sagt 1.gang gift med Andreas Tanke Nilsen, han var av min mans slekt så jeg hadde jo Else og de to døtrene fra 1.ekt. Nå har jeg ført inn mann nr. 2 og de 3 barna fra 2.ekt.Sara ble gift 1887 med Erik Oskar Jakobsen f. 1859 på Dilkestad d. etter 1937. (sønn av Jacob Johan Erikson fra Målå i Vesterbotten og Ulrika A. Eriksdatter gårdbrukere på Ytere Dilkestad)Barn av Sara og Erik:1. Emilie Olava f. 26.sept. 1887.2. Konrad Kornelius f. 6.okt. 18893. Jakob Ulrik f. 21.april 18924. Nils Christian f. 30.juni 1894 d. 19.sept. 18955. Christine Dorthea f. 2.okt. 1900.Det står ikke hvor det ble av barna.Sara var datter av Nils Andreas Eriksen f. 17.juni 1817 Nord Rana d. 6.mars 1914 og Christense Dorthea Olsdatter f. 1820 i Nesna, d. etter 1914. Gårdbrukere på Ytre Dilkestad.De hadde barna:1. Julianne Eline f. 23.okt.1853 d. 10.okt. 1930, hun var gift 1878 med Bernhard Zachariassen (1853- før 1930) gårdbrukere på Ytre Dilkestad. Ikke barn2. Sara 2.feb. 18553. Elen Antonette Heitmann f. 22.april 1857. til USA 1881.4. Anne Christine f. 25.feb. 18605. Emilie Olava f. 21.jan.18626. Nils Christian f. 24.mai 1864. d. etter 1931. Brukte Aaeng til etternavn.7. Johannes Gudhnelius f. 8.sept.1865.Dette er skrevet av fra Hemnes gård og slekt har ikke kontrolert det mot kirkebøkene.Er dette av din slekt eller forsker du for noen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Kjempeflott. Peder er min samboers oldefar. Thea var hans farmor. Så det er for ham jeg leter. Hvor kommer din mann inn her, kan de være tre eller firemenninger?Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Jeg må spørre deg om en ting til. Du skriver atErik Oscar Jakobsen er født på Dilkestad. I FSså står det at han er født i Mala, Vastebotten,Sverige. Du har det som faren sitt fødested.Jeg vet at FS ikke er til å stole 100% på.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Sånn som jeg ser det nå er ikke min mann og din samboer blir i slekt. Men man vet jo aldri. Elses 1.mann Andreas Tanke Nilsen var oldebarn av min manns 4.tippoldeforeldre.Nå holder jeg på med min mors slekt i Rana og Hemnes så det var jo veldig lettvint å lete etter Thea da.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg hadde skrevet at Erik Oskar Jacobsen var fra Dilkestad, men det er som du har funnet på F.S. Fant han ikke født 1859 så jeg lette etter vielsen:De blir viet 30.mai 1887 i Hemnes kirke, fisker Erik Oscar Jakobsen f. 1859 i Målå, Sverige, bostad Dilkestad og Sara Nilsdatter f. 1855.Kirkebok for Hemnes 1878-1893. Filmnr. NOR1-304, side 128.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Nei jeg har ikke fødselsdato på Peder. Det er møte i slektsforskingforeninga i kveld og da skal jeg se om kirkeboka for Stamnes i gjeldene tidsrom er ledig, hvis ikke må du vente til jeg kommer meg på biblioteket.Jeg har fødselsdato og dåpsdato på tvillinghalvsøstrene til Peder.I følge kirkeboka er de født på hver sin dag: Maria Grønbek f. 17.mars 1846 og Mortine 18.mars 1846. De ble døpt i Stamnes kirke 9.juni 1846. Foreldrene bodde da i Leiren i Leirfjord der de var strandsittere. Klokkerbok for Stamnes 1820-1850, 931 c01, side 154 (Microfiche)Jeg er veldig spent på Else Mortensdatter jeg tror jeg vet hvor hun kommer fra, men det må jeg sjekke med kirkeboka.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg tar imot all hjelp med takk, Solveig. Så jegventer gjerne. Fra i morgen blir jeg ikke åtreffe på dataen før på søndag i tilfelle dusvarer.M.v.h. Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.