Gå til innhold
Arkivverket

[#32868] Thea (Mathea ?) Sommerseth født 1882 i Hemnæs.


Gjest Una Svamo
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Hei Una!Jeg beklager at du ikke har fått svar fra meg, men jeg har rett og slett glemt å føre inn det som jeg fant i kirkeboka. Legger det inn nå i fall du ikke har funnet det selv.Viet i Stamnes kirke 7.okt. 1855 ungkar Gregus Peder Larsen 32 år f. på Tovås og Else Elisabeth Mortensdatter 35 år f. Moen. Bosted Sommerset. Brudgommens far: Lars Nilsen. Brudens far: Morten Jacobsen. Forlovere Johannes Olsen Meisfjord og Nils Olsen Leines.1. Døpt: Peer Tanke f. 12.aug. 1856 dp. 14.sept. i Stamnes kirke. Foreldre: Gbr. Gregus Larsen Sommerset og hust. Else Elisabeth Mortensdatter. Fadder: Lars Olsen Vatne, Anders Olsen Forslandsdalen, Abel Andersdatter Drogås og Abel Eliasdatter Sommerset.2. Døpt: Anna Lovise f. 8.april 1859, dp. 13.juni. Foreldre: Gregus Peder Larsen Sommerset og Else Elisabeth Mortensdatter. Fadder: Johannes Olsen Meisfjord, Edvard Johannesen ibid, Petronelle Olsdatter Leines og Susanna Johansdatter Meisfjord.3. Døpt: Anders Olai f. 8.mars 1861. dp. 7.juli. Foreldre: Gbr. Gregus Peder Larsen Sommerset og hust. Else Elisabeth Mortensdatter. Fadder: Ole Jørgen Olsen Meisfjord, Elias Mortensen Leland, John Olsen leines og kone, Karen Eliasdatter Leland. Alle tre barna er døpt i Stamnes kirke.Fra klokkerbok for Stamnes 1851-1865 (Mikrokort)Else Elisabeths faoreldre er:Morten Jacobsen f. på Sørnes? 22 år 1801 d. 4.juni 1837 på Moen, 56 år gammel gravlagt 16.juni på Stamnes kirkegård. Gift 1. gang med Abel Margrethe Andersdatter d. 4.april 1830, 30 år(?) gammel. Jordet på Stamnes kirkegård 16.mai. Morten var 2. gang gift 4.nov. 1832 med Karen Margrethe Christophersdatter f. ca 1788 på Ulvangen. Ingen barn.Barn av Morten og Abel Margrtehe. (hadde ikke kirkebøkene sånn at jeg fant alle døpt).1. Anders bosatt Hjartland2. Elias bosatt på Leland3. Jacob 22 år og på Leland 1837. Han blir bosatt på Sandnes, gift 11.jan.1845 med Elen Anna Ellingsdatter f. 1820 på Sandnes4. Else Margtethe 35 år 18555. Berit 20 år ogpå Stamnes 18376. Maria Grønnbek f. 23.aug. 1820, dp. 5.nov. i Stamnes kirke7. Daniel 13 år 1837 tjener broder Anders8. Morten Andreas f. 17.aug. 1824, dp.9.okt. i Stamnes kirke9. Able Margrethe 11.aug. 1827, dp. 14.okt. i Stamnes kirke. gift med Johannes Olsen Meisfjord.Fra klokkerbok for stamnes 1820-1850. Og fra Skifter for Alstahaug 1811-1845 av Svein EdvardsenFolketellinga 1801 er Morten Jacobsen 22 år i tjeneste hos faren Jacob Larsen 60 år bonde på Sørnes og stemora Ingeborg Olsdatter 30 år. Morten har en søster Karen 20 år 1801, halvsøsken Else 6 år, Ole Christian 4. år og Petter 1 år.Jeg mener Abel Margrethe Andersdatter er fra vefsen, men det må jeg se mere på.Jeg har ikke hatt tid til å finne noe mer eller lese mer i kirkeboka får håpe at det vil bli bedre tider i det nye året.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Una Svamo

Hallo Solveig! Jeg ble gledelig overrasket over å høre fra deg igjen. Du har gjort en kjempejobb og jeg takker deg for innsatsen. Veldig hyggelig at du ikke hadde glemt meg. Jeg var en tur på RA i høst og fant fødselsdatoen til Peer (Peder) Tanke. Det var en som skulle hjelpe meg med å følge sporene hans i USA og da jeg fikk bekreftet den datoen fant vi ham i flere folketellinger, den siste i 1920. Han fikk seks barn med Karen Anna Johannesen som han giftet seg med. I folketellingen for 1900 ser det ut som Karen Anna er død for hun er ikke med i den og datteren står oppført som 'housekeeper'. Den yngste sønnen ble født i 1899 så hun døde kanskje i forbindelse med fødselen eller rett etter.Jeg regner med at Peder har etterslekt i USA og har funnet et par stk. som kan passe. Jeg forsøker å finne ut hvordan jeg går fram for å finne adressen. Jeg ser at man må betale for opplysninger og er lite kjent med hvordan det virker.Når det gjelder dåpen til Peer (Peter) så hadde du klart å tyde navnene på fadderene bedre enn meg, så nå jeg fikk fyllt ut de hullene jeg haddde der. Så fint at du hadde så mange opplysninger om Else Elisabeth og hennes slekt.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Una Svamo

Hallo igjen Solveig!Jeg har notert at jeg har funnet dåpen til Peer i Alstadhaug kirke, men jeg ser du har Stamnes. Hva er riktig. Er Stamnes en kirke under samme menighet eller har jeg skrevet feil?Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Dåpen til Peer (Peder) er ført inn i kirkebok for Stamnes sogn som ligger i Alstahaug prestegj. Og jeg forstår kirkeboka sånn at han er døpt i Stamnes kirke som ville være den kirka de sognet til.Det var artig at du klarte å lokalisere Peder i USA.Finner jeg noe mer vil du høre fra meg, men nå skal jeg se om jeg kan finne min 5.tippoldemor som skal være f. i Beiarn. Det blir mitt neste prosjekt.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Una Svamo

Hallo Solveig!Jeg vil fortelle deg at jeg har fått kontakt med et av Peders barnebarn i USA. Han er 92 år. Jeg fikk et brev i dag hvor han sier at han ikke vet så mye men han vil hjelpe meg så godt han kan. Jeg takker deg for all hjelpen du ga meg.Hilsen Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Dette syns jeg var koselig da kan du jo få ganske mange opplysninger fra Amerika. Lykke til.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Solveig Sund

Hei Una!Du vil finne noe om forfedren til Thea Sommertseth i innlegg 41117, men det har du vel funnet ut.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Una Svamo

Hei Solveig!Tusen takk skal du ha for at du holder meg oppdatert.Jeg har ikke holdt på med denne slekta på en stund. Men nå skal jeg sette meg inn i disse opplysningene.Mange hilsner fra Una

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.