Gå til innhold
Arkivverket

[#32870] Utenlandske ( hovedsaklig tyske)slektsgranskingssider på engelsk?


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Har ved flere aneledd personer som kommer fra Tyskland og ev. Nederland. Problemet er at tysk ikke akkurat er min sterkeste side hva angår språk.. Har funnet mange tyske genealogiske sider, men så lenge jeg ikke forstår dem, så er det ikke akkurat så enkelt. Hva angår forumer, så er problemet det samme. Blir forferdelig tungvindt å sitte & bla i ordboken for hvert ord. Lurer dermed på om noen har funnet sider hvor engelsk er en valgmulighet ang. språk og forståelse.De tyske arkivene er jo også et problem. Har sendt mail med engelske spørsmål/ fakta/ etterlysninger. Dette er tydeligvis noe de forstår ettersom svar kommer tilbake. PÅ TYSK. Frem med ordbok igjen.... Noen tips?Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

You could try finding a website like freetranslation.com where you can copy and paste the text into the box. But it doesn't always turn out like it should. It's done by machine.Here is my example. I copied the above text and used freetranslation.com Not too bad?De prøver finne en website som freetranslation.com hvor De kopierer og masse teksten inn i esken. Men det ikke vender alltid ut lik det skal. Det gjort av maskin.They have Tysk (German) to English, and then you could try English to Norwegian, although that might be too much to understand.Good luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Great tool, Taryn! I haven't seen any other translators that can do Norwegian. But of course, some of the outputs are really hilarious! Internet Explorer --- Internet Oppdagelsesreisende; so it would be a waste if everybody can't see it, wouldn't it? --- derfor det er et avfall om alle ikke ser det, vil ikke det? A good reason to keep your language as clear and simple as possible...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Det må vel gå an å spørre om andre har funnet sider hvor engelsk er en mulighet uten å føle meg helt idiot? Har prøvd å lære meg tysk. Det er nok ikke vondt ment, men ironisk. Likevel er det bedre å spørre om det finnes alternativer, enn å mistolke tyske ord?I fare for at min engelsk også er for dårlig: Thank you all for helping me about my question in this case!Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Yvonne, hvis du vil arbeide med dine tyske forfedre, har du to valg: 1) lære deg tysk og dermed være i stand til å forstå de tyske kildene selv, eller 2), få noen andre til å utføre arbeidet for deg. Er du meget heldig, kan du finne noen som gjør jobben din gratis, ellers må du belage deg på å lønne noen for arbeidet. Både for å finne forumer den du kan få gratis assistanse, samt finne profesjonelle tyske genealoger som arbeider mot betaling, utgjør Norsk slektshistorisk forenings webside for tysklandsressurser en fin innfallsport: http://genealogi.no/Eur_An/tysk.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T Eide

Tore. Takk for rådet! Skal få fremgang i saken på en eller annen måte, men skal sjekke ut siden du nevner. Har også tenkt på dette med å finne noen som kan bistå med hjelp i Tyskland. Om det er mot betaling eller ikke, så er det bedre å få informasjon som stemmer enn det jeg 'tror det står'. En annen ting å gjøre er jo å reise dit selv, men jeg er jo like langt med det m.t.p. språket, selv om det hadde vært utrolig gøy å få se steder hvor mine aner har vokst opp. Uansett - skal nå gjøre mitt ytterste for å finne ut av dette & kanskje jeg underveis behersker språket bedre også.Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er jo ikke noe problem å *reise* rundt i Tyskland for å besøke diverse steder, uten å snakke tysk. Mange tyske genealoger behersker engelsk. Men særlig i de østlige forbundsland er det mange (arkivarer mv) uten engelskkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.