Gå til innhold
Arkivverket

[#32879] Ole Johannessen Bjørg f.1847 på Stiklestad


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Er det noen som vet hvem som var søsken og foreldre til Ole Johannessen Bjørg.f 1847 på Stiklestad.Han kallte seg Bjørg da han kom til Austbø i Nordland på slutten av 1900 tallet. Kan han ha hatt en søster som heter Ane Johansdtr. født 1835 i Værdalen? Stiklestad ligger jo i Værdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Eva! Det bör vara den Ole Johannessen som föddes 24.05.1847 på Follovald i Stiklestad som son till husmann Johannes Olsen och hans hustru Marta Larsdatter. Ole tog attest till Alstadhaug 10.05.1873.Han hade syskonen-Anne f. 20.10 1835 på Eklo (Född före äktenskapet)-Ole f. 09.06.1839 på Follovald-Guruanna f. 02.05.1841 ' (Attest till Helgeland 20.12.1875)-Oliva f. 23.04.1844 i Follostuen (Gift 30.01.1868. Attest till Amerika 22.06.1871)-Mette f. 08.12.1854 på Follovald. Död 11 dagar gammal.Källa för allt: Verdal historielags databas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Ja,dette tror jeg helt sikkert er riktig! Tusen takk skal du ha.Nå har jeg funnet forbindelsen mellom to slekter som jeg var veldig usikker på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Janne har løst floken, men jeg kunne gjerne få vite litt mere om Ole, eventuelt giftermål og barn. For Anne har jeg at hun ble husmannskone på Rødsetplass i Beitstad, gm. Abraham Knutsen f. 1830 i Beitstad, og de har 3 barn i 1865: Carl 10 år, Mette 6 og Nicodemus 1. Stemmer det med din Anne? Søster Guruanna får først att. til Beitstad 10.08.1864, og er i 1865 tj.pike på Bjørgan. Kanskje kan det være et spor til Ole's bruk av Bjørg-navnet. Att han også har vært der, uten at det er registrert? Far Johannes Olsen var f. 25.08.1807 i Skogn, d. 22.02.1884 på sykehuset på Levanger. Han g. seg 2 gang 02.02.1860 med Anne Gundersdtr. og fikk 4 barn med henne. Marta Larsdtr. ble f. 26.08.1811 på Kolstad i Verdal, d. 03.05.1858 på Follovald. Hennes foreldre var Lars Hansen og Ingeborg Torkildsdtr. Kolstad. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Trond !Ole Johannessen Bjørg f. 1847 på Stiklestad giftet seg med Ane Hermine Mortensdatter f. 1839 på Nautøya.De bosatte seg på Austbø i Alstahaug i Nordland. De hadde barna: Pauline Julie Brok Olsen f.1875 Inga ( Broch )Olsen f. 1882 Olaf ( Broch ) Olsen f.1884 Alle tre barna er født på Austbø i Alstahaug i Nordland. Inga og Olaf emigrerte til Amerika. Pauline hadde ingen barn. I 1975 tellingen for Østbø ( Austbø ) Alstahaug finner jeg Ole Johannessen Bjørg som leilending,gaardbruker og fisker med konen Anne Hermine Mortensdatter, og datteren Pauline Julie Brok Olsdatter. De finnes også i 1900 tellingen for for Østbø.Der er alle barn med.De to søstrene Guruanna f. 1841 og Anne f. 1835 til Ola Johannessen Bjørg bosatte seg også på Austbø.Ane ( Anne ) Johansdatter f.1835 på Eklo kom til Austbø før 1900. Hun var enke da hun kom hit med de tre barna: Carl johan,Mette og Nikodemus. Sønnen Nikodemus skal ha vært 10 år da de kom hit.Ane giftet seg med Johan Johnsen ,men de hadde ikke noe barn.Er du i slekt med noen av disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Eva. Takk for opplysningene. Da er det klart at det var denne Anne som var i Beitstad før hun kom til Austbø som enke. Har du noen forklaring på Brok\Broch-navnet, det er vel ingen feiltyding\skriving av Bjørk? Jeg er ikke i slekt med disse, men arb. med alle verdalinger i bygdeboksammenheng. mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Brok / Broch navnet kommer fra konen til Ole Johannessen Bjørg.Skrev en feil i forje innlegg. Anne f. 1835 var gift med John Iver Johnsen andre gang. Ikke Johan Johnsen som jeg skrev.Dette er hentet fra en skiftebok for Alstahaug. Der stod det også at Ane ( Anne f. 1835 ) døde 13 februar 1911.På gravsteinen på Alstahaug står det at sønnen til Anne , Nikodmus var født 05.11.1865 - død 04.03.1926( på Austbø) De tre barna til Anne : Carl Johan, Nikodemus og Mette kallte seg Røseth etterat de kom til Austbø. En omskriving etter gården Rosset i Namdalseid.Slekten heter det den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Trond! Er du interessert i bilder av de som flyttet fra Verdalen?Jeg har fått låne bilde av Guruanna Johannesdtr. f.1841 og Anne Johannesdtr.f. 1835. Orginalbildene var desverre ikke så tydelige som jeg ønsket de skulle være.Men du kan jo få se de om du vil? Min e-mailadresse er: ekalmer@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.