Gå til innhold
Arkivverket

[#32880] Ole Olsen og Berte Pedersdatter, Sel (Vågå p.gj.)


Gjest Harald Rudiløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Rudiløkken

Ole Olsen u/Rudi f. c 1740 gift 17.5.1767 med Berte Pedersdt f c 1750. De fikk en sønn Ole c 1767 og sønnen Lars i 1780.Er det noen som kjenner opphavet til dette ekteparet??Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Hei Harald,Du finner dette paret på web-sidene mine, bare let etter Ole Olsen Rudi.Jeg har notert en annen bryllupsdato enn deg så den får vi sloss litt videre om.Jeg har notert at foreldre til Ole er: - Ole Olsen Rudi (ingen øvrige opplysninger) - Sigrid Larsdatter f. 1714, d. 1794Foreldrene til Berthe Pedersdatter Moen har jeg notert som: - Peder Torgersen Åsåren, f. 1712, d.1793 gift 22.05.1740 med - Ingrid Christensdatter Åsåren, f. ca 1715, d. 1752Til dette siste foreldreparet har jeg ganske mange registrerte forfedre, men det kan du kikke på selv når du går inn på sidene mine.John Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra skiftekortene for Sel har jeg notert meg at skiftet etter Peder Moen er datert 5.4.1777. Blant arvingene finner vi datteren Berte g.m. Ole Rudi. Dette bekrefter at Berte var datter av Peder Torgersen Moen (og Ingrid Christensdatter Åsåren), men ser i utgangspunktet ikke ut til å stemme helt med opplysningen til John Morten om at Peder døde i 1793. Nå kan det selvsagt tenkes at Peder skiftet med barna mens han var i live. Vet John Morten eller andre noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei John Morten!Takk for den opplysningen.Her finner jeg nok det jeg er ute etter.Knut, jeg vet ikke noe om skiftet etter Peder Moen.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Knut; i det skiftet du viser til, datert 5.4.1777, fremgår det at Peder Moen og hans 2. kone Rønnaug Pedersdtr. skiftet i live.Barn i første ekteskap (Peder & Ingrid): 1. Christen gift, 2. Torger 25 år, 3. Berte gm Ole Rudi.Barn i andre ekteskap: Ingri 20 år ugift.I kirkeboka for Vågå, under gravferd i mai 1793 står oppført en Peder Torgersen død 78 år gl. Dette stemmer rimelig bra i alder med den Peder Torgersen som i 1736 var 24 år gammel sønn i Åsåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Hei Aud,Som du ser oppi her så har Harald og jeg notert oss forskjellige datoer for ekteskapet mellom Ole og Berte.Har du mulighet til å bringe litt klarhet i den detaljen også?John Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.