Gå til innhold
Arkivverket

[#32881] 'Lusefrans' i Oslo


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEtter å ha tråkket litt rundt i Oslo i dag, og deriblant i Damstredet, så dukket det opp noen gamle minner hos min samboer. 'Lusefrans' var en byorginal som i sin tid vissnok bodde i Damstredet på 1950-tallet. Noen som vet noe mer om ham?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei, og takk for svar så langt.Turid: det er mulig du har rett, men det er ganske sikkert at han oppholdt seg en del der. Mulig bare han hadde et lager i Damstredet, men jeg er fortsatt interessert i flere opplysninger om denne mannen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Lars. Det er riktig at han ofte ble observert i området, men det var på vei til Oslo Øst eller Oslo Vest eller motsatt. Det var en naturlig vei å gå Tor Olsengt./Fredensborgveien over til Grünerløkka og eventuelt tilbake over Damstredet og Vår Frelsers Gravlund. Jeg mener at han er omtalt i en bok 'Møllers fra Damstredet'. Disse opplysninger har jeg fra min mann som vokste opp i Damstredet.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Tror han står i denne boka: Byoriginaler : tradisjoner og minner om kloke koner, folkelige dikterfigurer, vandrende musikanter og annet underlig folk fra det gamle Kristiania til dagens Oslo - av Haakon B. Nielson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere opplysninger om Luse-Frans:«Luse-Frants var født på Grefsen, han var sønn av en skraphandler, og han ble skraphandler selv. Han begynte å kjøpe metaller, flasker og så videre med kjerra si, og han levde av det. ... Han døde i 1958, og da han ble begravd fra Trefoldighetskirken, og det var tusenvis av mennesker som fulgte ham til graven.» [Kilde: NRK Østlandsendingen Lenke ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Dette står ihvertfall i boken Byorginaler av Haakon B. Nielsen. Vår kjære Frithjof Kristiansen-Frants, fikk hjemlov i dag nær 75 år. Oslo 30. mars 1958. For Trfoldighets menighet. N. Høimyr. - Begraves på Vestre Gravlund, tirsdag 8. april kl. 13 Dette var altså hans dødsannonse. Det står også at han var født 1. mai 1883 i Kristiania, hadde barndomshjemmet på Grefsen og rundt 1890 begynte han på Møllergata skole. Hans far drev kull- og vedhandel i Munchsgate 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusefrans endte vel sin karriere mer eller mindre som uteligger (før han havnet på gamlehjem ?). Han skal ha vært hyppig observert i trappene fra Damstredet ned mot Thor Olsens gt. (Fredensborgveien ?), der han visstnok skal ha hatt en 'venninde'. (Dette er ukontrollerte opplysninger fra 'en dame jeg kjenner' som er f. i Oslo 1924 og bodde i Waldemar Thranes gate).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg takk til alle som har bidratt til at jeg 'kjenner' Lusefrans litt bedre. Byorginaler har etter min mening betydd mye for folk flest, nettopp fordi de har vært orginaler. De har stått fram, mer eller mindre frivillig, og bevist at alle mennesker har sin plass i samfunnet.Når det gjelder Lusefrans har jeg hørt at han faktisk var forholdsvis velbemidlet ved sin død, men at han valgte å leve som en uteligger.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.