Gå til innhold
Arkivverket

[#32883] Strangsen og Jynge, Glemmen og Fredrikstad


Gjest K Brill
 Del

Recommended Posts

Hei! Noen som har forsket på slektene Strangsen eller Jynge på syttenhundre tallet? Jeg vil gjerne ha hjelp til å finne foreldrene til Dorthea Maria Hansdatter som var gift med Ole Nilsen Jynge. De bodde i Fredrikstad i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I Otto Strøms etterlatte slektsopptegnelser finnes adskillige opplysninger om slekten Jynge - hvis jeg ikke husker helt feil.Opptegnelsene oppbevares i uordnet stand i Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vedlegger en lenke til F.S . Mulig du kan hente en del opplysninger herfra. Ved søk på kun etternavn Jynge, finner du mange av familien.LenkeFlott at du har fått henvisning til flere kilder.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn! Ja, merker at barna tar mye energi og gir lite spillerom for å sitte på pc med slektsforskning, men nå er høsten her og jeg forsøker meg på nytt. Har de to du har lenket og funnet alle på FS, men tusen takk! Tenkte mest at om jeg fikk tak på noen som kanskje hadde slektskap med dem, så kunne jeg komme meg videre nedover fra 1701 og bakover. Meldt meg inn i historielaget i Østfold, så hvem vet hvilke godbiter som dukker opp! Hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Nielsen Jynge (Gynge)er sønn av Niels Olsen Jynge og Anne Magrethe Nielsdatter.Tar med 1769 tellinga i Fredrikstad + litt utover det.(Nils Hetmann og Ragnar Homstvedt)* NIELS OLSEN Gynge, enroulert Matros 37 år. Sønn av Ole Haagensen Jynge, død 24/1 1773 og Lisbeth Olsdatter død 13/6 1773. Kalles N.O.Junge når han får skjøte av Michel Hansen Isebech på et hus på Aasgaards grund 25/7 1764.Gifter seg på nytt 4/12 1774 med Dorthe Hansdatter og de får følgene barn døpt i Glemmen : Elen Magrete 26/12 1774 og Elen Kierstine 20/3 1776.* ANNE MARGRETHE NIELSDATTER hustru 30 år. Døpt 26/12 1739 i Glemmen. Foreldre : Niels Strangesen og Ingeborg Ellefsdatter. Anne Magrethe begr. 8/4 1773 i Glemmen. Skifte 30/6 1774 (VI 17). Her er også oppført sønnen Niels Nielsen 3 år. Denne Niels Nielsen Jynge ble 18/3 1798 gift med pigen Petro Nille Hansdatter i Glemmen. Deres Børn er *OLE 3/4 år. Han fikk sjøpatent 1786 var gift og matros i 1805.INGEBORG SOPHIE 7 1/2 år.MAGRETHE 5 år. Begr. i Glemmen 19/5 1777.- * NIELS STRANGESEN, Borger 70 år. Gift 1)i Glemmen 3/4 1737 med * Ingeborg Ellefsdatter. De får følgene barn døpt i Glemmen: Ole 31/8 1738 - Anne Kristine 11/2 1742 - Ellen Kristine 19/4 1744 - *Anne Margrethe. Ingeborg begr.i Glemmen 27/11 1746 36 år. Skifte 13/12 1746 (IV 404)Her nevnes Niels og dtr. Anne Magrethe 7 år. Niels gift 2)i Glemmen 17/9 1747 med Margrethe Helgesdatter.De får sønnen Ole døpt i Glemmen 16/4 1748. Mottar skjøte av Andreas Kjøreboe på et hus i forstaden 15/1 1763.MARGRETHE SOPHIE NICOLAISDATTER hans kone 46 år.Det står ikke om giftemålet mellom Ole Nielsen og Dorthea Maria Hansdatter, bare at han var gift og matros i 1805.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen millioner takk! Her fikk jeg mye å gå løs på. Slekta ender i Oslo og giftes inn i Brill familien, og jeg har nylig gått løs på denne siden av familien. Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.