Gå til innhold
Arkivverket

[#32891] Bilde fra stor begivenhet i Kristiansand 1898


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Kom ved loftsrydding over et bilde fra Kristiansand. Det er åpenbart tatt i forbindelse med en større feiring eller lignende, og det er påført 'KØHN - ENERET 1898'. Utenfor selve bildet står det 'Hjørnet av Kirke- og Toldbodgaden'. Det ser for meg ut til at enkelte av flaggene er uten 'sildesalaten', noe som vel forekom i årene før 1905? Skulle vært artig å vite i hvilken anledning bildet er tatt. Kan det være 17. mai? (Og så får jeg håpe jeg får til å legge ved bildet - )bilete0394.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark Sira. V A

Er bildet tatt fra Smiths kai,og ser vi byvekta til venstre og er 'låvebroen' plasert omkring Hans Johnsen/Herlof Andersen? Jernbanesporet i forgrunnen gikk vel først til Gravane.Ser bare et Splittflag og jeg mener å huske at honørbrygga hvor Kongen i senere tid gikk i land var nedenfor tolboden. Kom med forslag Kristiansandere-tenk ikke bare på Start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror Sandsmark har nokså rett m.h.t. plasseringen. Hjørnet Kirkegaten-Tollbodgaten er det i hvert fall ikke. Vi ser Odderøya i bakgrunnen til venstre og Lagmannsholmen lengre til høyre. Dermed er vi nok i området rundt Honnørbrygga - eller for å si det på en annen måte: et sted mellom det nåværende terminalbygget til Color Line og Caledonien-kvartalet. Men hvilken begivenhet kan det dreie seg om? Den må i hvert fall ha vært betydelig etter folkeoppbudet, påkledningen og oppstillingen å dømme. Så vidt jeg vet gjestet kong Oscar II Kristiansand og omegn i 1898. Kan det være i forbindelse med hans ankomst eller avreise bildet er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

At bildet er fra kong Oscars besøk i 1898 synes absolutt mulig. Er det noen som kjenner datoen for dette kongebesøket og hva som eventuelt var foranledningen til besøket den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke noen god dokumentasjon for hånden, men hvis lenken fungerer, er det i hvert fall en relevant opplysning der: Lenke (se billedteksten under Christian IVs monogram ved Boenfossen i Tveit, som ligger i nåværende Kristiansand kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torbjørn Justnes

Fotograf Køhns atelier lå på hjørnet av Kirkegata og Tollbodgata, så det forklarer den stedsangivelsen. Forøvrig enig i at det må være i området ved Honnørbrygga at bildet er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

At kong Oscar fisket laks i Boenfossen i 1898 forklarer jo at han på samme turen kan ha vært i byen Kristiansand. Men at han skulle fiske laks var vel kanskje ikke selve foranledningen til det store og tilsynelatende festlige oppmøtet i byen? Kanskje er det mer trolig at hans besøk i byen hadde en annen foranledning, og at han så benyttet anledningen til å adsprede seg litt med laksefiske? Men hva var i såfall foranledningen til bybesøket? Hendte det kanskje noe spesielt i Kristiansand i 1898? Noe slags jubileum kanskje?Forøvrig takk til Torbjørn for gjenoppliving av denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det kan ikke väre snakk om åpning av et eller annet jernbanespor? Vestlandsbanen, Jærbanen, Sørlandsbanen...?Men det stemmer ikke helt med årstallet 1898...Om det er Kong Oscar II som er på bildet, så er det kanskje etterkommerne hans som er avbildet sammen med han? Han har ihvertfall endel etterkommere i Norge, etter sine turer her.. :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jan Peter,du har komet inn på feil spor/jernbanespor ;-) Jærbanen ble forlenget fra Egersund til Flekkefjord i 1896 og åpnet 1904,videre ble den knyttet sammen med sørlandsbanen som ble ferdig 1943 fra Sira-til Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Det kan ha forbindelse med Setersdalsbanen. Oskar II la grunnstenen til banen 21. juli 1891, banen ble innviet i 1896. Han var også på besøk på Hunsfos Fabrikker, kanskje i 1898? mvh Bjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eit kongebesøk i 1898 er sjølvsagt skrive om i avisene. Er det ikkje nokon som gå igjennom kristiansandsavisene og sjå kva som var grunnen til besøket? Det hadde vore artig å fått det svart på kvitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Justnes

Oscar II var i Kristiansand mange ganger, noe som er lett for oss å forstå. I 1896 ble Setesdalsbanen offisielt åpnet, og monogrammet står den dag idag hogd i stein i enden av sporet. Den staselige stasjonsbygningen ble også innviet ved denne anledningen.

bilete0625.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Steinar Bergli

Begivenheten er et sangstevne, er det blitt fortalt meg. Se alle de frammøtte med hvite 'sangerluer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for ditt bidrag, Rolf Steinar! Jeg har nå sendt bildet til Fædrelandsvennen med spørsmål om de kan være så vennlige å se etter om avisa hadde noen omtale av den begivenheten som bildet illustrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter folkeoppbudet å dømme, må det være snakk om en betydelig hendelse. Det man jo kan spørre seg, er om denne nødvendigvis må ha skjedd akkurat i 1898, selv om det årstallet er ført på bildet (noe som egentlig bare forteller oss når bildet er produsert).I 1891 var Oscar II også i Kristiansand i et annet ærend enn det som allerede er nevnt (se innlegg 11). Jeg har sakset følgende fra boken KRISTIANSAND - SØRLANDETS HOVEDSTAD av Olav Varen (1973), s. 28:'Innen rammen av nye vyer og signaler feiret byen sitt 250-års jubileum i 1891. Kong Oscar II kom og kastet glans over det ved sitt nærvær, og der var stor og stiv stas'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Enig med Oddbjørn - og formodentlig alle som ser bildet - at det må dreie seg om en betydelig hendelse. Det er bl.a. derfor eierne av huset der bildet ble funnet ved loftsrydding så svært gjerne vil vite HVILKEN hendelse.Hva gjelder årstallet: hvor tidlig forekom bruk av flagg uten 'sildesalaten'? Skjedde det allerede i 1891? Og så funnstedet: gården Ånnerød lengst syd i daværende Solum kommune, nå Skien. På meg virker det rimelig å tro at noen derfra kan ha deltatt på et sangerstevne i Kristiansand, og derfor har ønsket å anskaffe og beholde bildet. Ikke fullt så rimelig å tro at Kristiansands 250-års jubileum skulle interessere bonden på Ånnerød?Men dersom kongen virkelig er med på bildet, så er vel de mange sangerne der for å bidra til festlighetene med sin sang. Kongen kom neppe til Kristiansand for å kaste glans over et sangerstevne - ?Får håpe Fædrelandsvennen lar høre fra seg.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fævennen ble jo sprengt med dynamitt i tiden da Seland var redaktør,tror der gikk mye arkivstoff tapt. Der var vel flere aviser i Kristiansand på den tiden som man kan lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men er dette kongen? Og når jeg studerer bildet virker det som veldig mange ser på fotografen. Er det tatt fra et podie hvor noen holder en tale?Lars Ove

bilete0837.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Etter flaggene å dømme er bildet tatt mellom 15.12.1899 (da trådte flaggloven av 10.12.1898 om det rene norske handelsflagget i kraft) og 9.6.1905 (da det rene norske orlogs(splitt-)flagget skulle tas i bruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

- Fra 10. desember 1898 vaiet det rene norske flagget 'i byen og på havnen', men fremdeles ikke på festningwer og orlogsfartøyer. Her ble det rene norske flagget heist først etter unionsoppløsningen 10. juni 1905. - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Nr 19. Husker ikke hvor lenge Johannes Seland var redaktør i Fævennen,men det må ha vært i fra slutten av 50 åra og til han ble pensjonist.Sprengninga var etter 1965 men husker ikke årstallet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.