Gå til innhold
Arkivverket

[#32894] Johan Christiansen f 1830. Flyttet han til Larvik ca 1870??


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Johan bor i 1865 i Christiania som Møller ved Nedre Foss mølle. Gift og har da en datter Caroline. Han og kona bor 1867 i Nedre gade 3 på Grunerløkka. De får samme år en datter Anna Marie som gifter seg 9 Aug 1889 i Brunlanes med Karl Martin Knudsen. Jeg finner ikke Johan og Oline i 1875, så jeg antar de har flyttet ut.Finner på FS tre barn født i Larvik med foreldre Johan og Oline.Josephine 1870 Otilie 1872 og Otto 1875. Otilie gifter seg 1903 i Brunlanes med enkemann Olaus Olsen. De bosetter seg på Bakken under Eikelund i Tvedalen. Dette er bare et'steinkast'ifra bostedet til Anne Marie og Karl Martin Knudsen. Kansje en tilfeldighet,men at Otilie og Anne Marie var søstre finner jeg sannsynlig.Finner ikke foreldrene 1900 så de er vel begge døde. Kan noen hjelpe med en mulig avklaring på dette?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De vies i alle fall i Trefoldighetskirken i Christiania 07.10.1864. Hennes navn er Oline Pedersdatter ved vielsen. (Fedre Christian Nielsen og Peder Olsen om du ikke skulle ha dette). Dette passer med Josephine Anettes foreldre ved dåpen i Larvik, men svaret ligger ikke i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant de barna som ble døpt i Larvik på F.SJosephine Anette J. f. 23 jan, dpt. 20 mars 1870, Larvik.Otilia Mathilde J. dpt. 5 jan 1873. Larvikog Otto Hjalmar J. dpt. 28 sep 1875 Larvik.Datter Anne Marie som gifter seg med Karl Martin Knudsen i Brunlanes , fant jeg ikke ved foreldresøk i første omgang.Kan hun være født i Oslo?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Finner ikke Johan og Oline nevnt i Brunlanes bygdebøker så om de flyttet fra Christiania er det vel tvilsomt om de slo seg ned i Brunlanes. Barna født i Larvik tyder jo nettop på Larvik. Hadde bare Larvik hatt 1875 tellingen!!! Datteren Anne Marie f i Christiania 1867 har nok havnet i Brunlanes pga foreldrenes flytting. Tror at dette er et riktig spor. Så gjenstår det å finne Johan og Oline bosatt et sted da!! En sjekk av kirkebok (kort) ga meg desverre ingenting da det meste var uleselig enten pga dårlig kortkvalitet eller leser.(eller meg) Dette var døpte i Larvik i akt år for de 3 født der. Må kansje til original kirkebok om dette ikke fører til et aldri så lite 'hint'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Roy! Jeg lurer på om dette kan være den familien du leter etter:1. Møller Johan6 Kristiansen (Kristian Konrad5 Andersen, Anders4 Kristensen, Kristen3 Nilsen, Nils2 Kristensen, Kristen1) ble født 12.10.1833 i Jomfruøen, br. nr. 1, Hedrum., og døde 07.12.1909 i Gamlehjemmet, Larvik.. Han giftet seg med Oline Pedersdatter. Hun ble født 24.04.1838, og døde i Larvik.. Barn av Johan Kristiansen og Oline Pedersdatter er: 2 i. Petter Karolius7 Johansen, født 23.07.1865 i Kristiania.. 3 ii. Josefine Annette Johansdatter, født 23.01.1870 i Larvik.. 4 iii. Otto Hjalmar Kristiansen, født 15.08.1875 i Larvik..Med vennlig hilsen Einar F. Løsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her er Jomfruøen 1. i 1900. LenkeDet ser ut til at Einar har funnet din familie. Jeg finner ikke Johan Kristiansen i 1900 ved første søk, men her har kan hende Einar oversikten. Kan han være flyttet til Gamlehjemmet allerede?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takker så mye for entusiastisk leting!! Det ser for meg ut til at det må feil foreldre tross alt, da Johan var født i Høland Akershus og Oline i Skedsmo.Oline var riktignok født 24.04 38. Foreldre var husmann Peder Olsen og Marthe Olsdtr. Bosatt på Haneborg i Skedsmo. Johan har jeg ikke noe sikkert fødselsår på annet enn Ft 1865 og der står det jo fødested Høland. Ellers stemmer jo veldig mye! Dette var spennende og gåtefullt! Denne Petter Karolius var ny for meg. Han var ifølge bygdebok Brunlanes også Møller født 1865 i Christiania som Einar nevner og eide Halle Mølle 1929-45! (Bosatt på Åres)Det stemmer bare så dårlig med Ft 1865 at Johan skal være født på Jomfruøen? i Hedrum??? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det foreligger en del muligheter her:1) Familien som Einar nevner i innlegg 10 er gal familie, selv om mange navn sammenfaller.2) Familien som Einar nevner er rett familie, men FT1865 har feil fødested; Høland istedetfor Hedrum (kanskje burde originalen sjekkes, men det kan selvsagt være en faktisk feil i originalen).3) Familien som Einar nevner er rett familie, men møller Johan Kristiansen er feilaktig identifisert som en med samme navn som er født på Jomfruøya i Hedrum.Hva er riktig? Den eneste noenlunde passende Johan Kristiansen i FT1900 for Larvik (som jeg finner, vel å merke) er denne: Lenke Men her er jo fødselsårene noe avvikende, og Oline er heller ikke født i Skedsmo.Jeg vil anbefale å dra på biblioteket i Larvik og gå gjennom folketellinga 1875, som finnes på mikrofilm der. Det kan ta litt tid å finne de rette personene, men skal du komme til bunns i dette, er det nok det som må til. Det spennende er bl.a. hvilket fødested som oppgis i den tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Pussig at ikke Petter Karolius, f. 23/7-1865, er nevnt sammen med Johan og Oline i FT1865 - folketellinga ble jo tatt opp 31/12-1865. Derimot nevnes datteren Caroline på 1 år, noe som normalt skal tilsi at hun ennå ikke er fylt 1 år, og at hun altså er født 1865.Mulighetene er igjen mange:1) Petter Karolius hører ikke hjemme i familien.2) Det oppgitte fødselsåret for Petter Karolius er feil.3) Caroline er født før 1865 (men foreldrene giftet seg så sent som 7/10-1864).4) Datteren Caroline er feil for sønnen [Petter] Carolius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det åpenbart mange muligheter! En annen ting jeg undres over er at Einar nevner Olines f.dato 24.04.1838.Hvor har du funnet dette? Jeg har i tidligere innlegg fått oppgitt nøyaktig samme dato, med døpt 04.06.38 i Skedsmo. Dette var den eneste Oline Pedersdtr med far Peder Olsen f 1838 i Skedsmo. Så dette er nok den rette damen. At det skulle være 2 Oline født på samme dato og år og begge gift med en Møller ved navn Johan Christiansen virker utrolig! Tipset til Kristian om Ft 1875 på Lavik bibliotek vil jeg følge. Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå ble det stor forvirring. Kristian har flere gode forslag . Håper du finner den rette familien.Jeg har prøvd med søk F.S. og der ruller det opp en rekke Oline Pedersdøtre , f. 1838. Dessverre ingen av dem f. 24 /4.Ingen som jeg finner i digitale arkiv under Skedsmo og heller ingen i Hedrum: Den nærmeste med far Peder Olsen er denne damen:LenkeDet der var ikke enkelt. Håper en titt på folketellingen 1875 over Larvik vil gi et svar.Har du funnet den Oline Pedersdatters fødsel i kirkebøker for Skedsmo?Det er litt pussig at hun bruker mannes etternavn så tidlig som i 1865-tellingen.Det var vel litt uvanlig?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn. Skedsmo Klok 1 1830-1854 Ark 2/12 Dåp nr.48 s34 Oline f 24.4. dpt 4.6 1838. Foreldre Hmd Peder Olsen og Hst.Marthe Olsdtr. Haneborg. Ja, det er forvirrende dette! Finner også i FS Johan Christiansen f 12.10.1833 i Høland Akershus. Foreldre Christian Nilsen og Anna Olsdtr. Datoen her stemmer jo også med den Einar nevner i Hedrum!!!??? En tidligere forespørsel til Riksarkivet Oslo om foreldrenes navn ved Johan og Olines ekteskap 7 Okt 1864 sto oppført ble svaret at bare fedrenes navn der var nevnt. Christian Nilsen og Peder Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er vel dette gården Marthe Olsdatter kommer fra. Haneborg? i 1838.LenkeLitt merkelig at familien flyttet til Larvik og fikk flere barn der? At mannen var møller kan muligens forklare flyttingen.Det skal bli spennende å se om du finner flere opplysninger i Larvik.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det sannsynligvis uten at jeg kan si det sikkert. Ved datteren Anne Maries gifte 1889 i Brunlanes står faren Johan også der oppført med yrke Møller, så det er nok yrket som forklarer flyttingen som også du antyder. Ved hvilke mølle kan han ha arbeidet mon tro? Vel,vel, det blir vel en løsning før eller senere. Hadde håpet at Einar kom på banen igjen ang. fødselsdatoene på dem begge, og om de står nevnt i Hedrum bygdebøker?Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Roy! Da de personene du etterlyser lignet veldig på de jeg har i basen, la jeg opplysningene ut til deg med et ? Jeg kan ikke garantere at dette er de personene som du ser etter. Men man kan jo aldri vite? Jeg har sjekket kirkeboken vedr. Otto Hjalmars dåp i Larvik i dag og fant følgene:Otto Hjalmar født i Larvik 15.08.1875 døpt 26.09.1875 Foreldre: Johan Kristiansen født 1831 og Oline Pedersdatter født 1837. viet 1867 Faddere: Sagmester Peter Olsen, Møller Gustav Andreassen, Pige Martha Andreassen, Møller Axel Holst. Ægte.Dette er alt jeg har om disse personen.Med vennlig hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takker for svaret Einar! Siden det står om Johan og Oline at de var viet 1867 er det nok ikke samme paret.( desverre!) Det som var så påfallende var f.datoene og år du tidligere nevnte. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at om du ønsker, kan jeg godt slå opp i Hedrumbøkene neste gang jeg er på biblioteket i Sandefjord, om ingen kommer meg i forkjøpet:Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en energisk dame Gunn!! og takk for det! Er takknemlig om du vil ta en titt i Hedrumbøkene Det er forøvrig ganske sikkert at du har funnet den rette Otto Hjalmar som emigrant! Synd om jeg skulle være på feil spor,men det ser jo faktisk slik ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.