Gå til innhold
Arkivverket

[#32901] Tore Anderson Belanaust og Lars Semundson Bele, Åsgard og Bele


Gjest Olav Sæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Tore Anderson Belanaust og Lars Semundson Bele er på stamtavla mi, men jeg finner ikke ut hvor de kom fra. Geografisk befinner vi oss på Åsskard og Bele i nåværende Surnadal kommune.Tore Anderson Belanaust var brukar i Nausta kring 1780, han var født i 1739 og døde i 1789. Han var gift med Brit Jonsdotter, og deres eldste datter var Brit, f 1778. Hun var gift med Lars Semundsen Bele som var brukar i Nausta fra 1802 - 1805, da de byksla plassen Holmen under Åsgard. Altså er disse to svigerfar og -sønn. Disse opplysningene har jeg fra Hyldbakks 'Folk og Heimar i Åsskard'Kort fortalt lurer jeg på om det er noen der ute som vet mer om opphavet til de to karene her. Jeg er helt blank, så all hjelp er god hjelp!Vennlig hilsen Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne en eneste Lars S(emnudsen/imundsen/imonsen) og Brit Tor(e)sdt. finner jeg heller ikke. Jeg ser moren i 1801 heter Berit og ikke Brit.Ble Lars og Brit gift i Stangvik 11/10 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Eg kan nok ikkje hjelpa deg med dette folket, men ein grundig gjennomgang av 'folketeljingane' frå 1760-åra kunne kanskje gje svaret på kvar Lars kom frå. Semund var jo såpass uvanleg namn, at det neppe var så mange å velja mellom. Stangvik, inkludert Halsa og Åsskard er jo diverre utan kyrkjebøker inntil ca 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Olav Sæter

Hei!Jeg prøver å løfte fram denne tråden igjen, med et lite håp om å komme litt lengre.Og til Finn Oldervik i forrige innlegg: Hvike folketellinger fra 1760-åra er det du sikter til. Disse er ukjent for meg, og lurer egentlig på hvor jeg skal begynne å lete. Med vennlig hilsenOlav Sæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.