Gå til innhold
Arkivverket

[#32904] Østby-ætten, herr Baard Rolvsson og Karine Tjøstelsdatter


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Ifølge bl. a. eldre NST-litteratur var herr Baard Rolvsson i Stange (av Østby-ætten) gift med Karine Tjøstelsdatter (Finne-Grønn i NST 9, Kaare Bjerke i NST 15, Finn Wang i NST 20). Ifølge Bjerke døde Karine 16. februar 1584 og ble begravd 1. mars samme år i Stange. Ingen av forfatterne oppgir kildemateriale, men Wang har noe ubestemt om 'gamle ættetavler'.Kjenner noen til primærmateriale som bekrefter at herr Baard var gift med Karine, overlevde ham og at hun døde og ble begravet på de datoer Bjerke har oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bortsett fra konverteringen fra små til store bokstaver æøå, skulle denne litteraturlisten inneholde presist de forhold det spørres etter:O[lav] A[nton] Aalholm: Lagmann Mogens BaardssØn (RosensvÆrd) og eierne av Hovin i Nes pÅ Romerike, NST vii (1940), s. 103-104 (trykt 1939). Leif Midthaug: Et par gamle slektstavler, Hedmark slektshistorielags tidsskrift, I (Hamar, 1944), s. 209-214. S[tian] H[erlofsen] Finne-GrØnn: Et par gamle slektstavler, NST ix (1944), s. 290-292 (hele artikkelen s. 284-292). Leif Midthaug: Omkring slekten Rosensverd, Hedmark slektshistorielags tidsskrift, ii (1948), s. 291-294. Asgaut Steinnes: Om Bergsbok i 1500-Åri, Maal og Minne 1962, s. 14-18 (hele artikkelen s. 9-30). Herman Nettum: 'Herr TjØstel pÅ Gran' og RosensvÆrdene, Tidsskrift for Vestoppland slektshistorielag, nr. 4/1986, Årg. 4, s. 55-60. Bjarne Logstein: To gamle minnetavler i Biri og LØten kirker, Hedmark slektshistorielags tidsskrift, [Ny rekke] Årg. 2, nr. 2/1997, s. 4-15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Karine Tjøstelsdotters slekt kan kalles Ørnefot (Skelle).Navnet Ørnefot er gitt i 1989 etter BÅrd Nilssons vÅpen i et segl av 1610, som Asgaut Steinnes i 1962 pÅviste inneholdt en Ørnefot eller ØrnelÅr. Initialer i seglet, BNS, ble av Steinnes tolket som BÅrd Nilsson Skelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk skal du ha, Tore, jeg regnet nesten med at du ville komme på banen. Da skal jeg prøve å få oppsporet disse artiklene i Riksarkivets utmerkede bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei, og unnskyld at jeg går inn på denne måten her uten å ha noe å tilføre temaet.Sten, husker du vi hadde kontakt her på DA ang blomskogboken ? Skulle gjerne hatt kontakt med deg. Kan du sende meg en mail på alenehagen@hotmail.com ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.