Gå til innhold
Arkivverket

[#32905] Jonas Nilsen f ca 1750-59, Dønna? Herøy?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder på med slektsforskning for en ane, og har kommet til en person det rett og slett er umulig å finne aner på slik som jeg ser det nå. Ifølge innrulleringer 1809-1835 skal han være født i perioden 1750-1759 i Einvik på Dønna, i Einvik i Herøy, Staulen i Herøy,Aakvik på Dønna eller Herøy. Jeg har sett kirkebøkene for Nesna 1748-1761 uten å greie å finne han som døpt, og han er ikke å finne i oversikten bak når det gjelder kirkebøkene for Alstahaug på mikrofilm. Det nærmeste en kommer er en Jonas Nilsen født på Skogsholmen i 1752, og en Jonas Nilsen som var i Snekkevik i 1779 som konfirmant i Nesna. Han i 1752 ble døpt i Alstahaug.Jonas Nilsen hadde noen søsken: Det er skifte i Aakvik og Staulen i Herøy i 1808 på Kirsten Nilsdatter, og hun var da gift med Ole Nilsen. Hennes søsken var: Peder Nilsen 70 år som bodde i Enviken, Jonas Nilsen 56 år som bodde i Nord-Aakerøen og Peternilla Nilsdatter som var enke og 68 år. Ingen av disse er å finne i oversikten bak i kirkebøkene for Alstahaug 1737-1761.Peder Nilsen var innrullert i 1769, og da oppgitt å være 25 år. Han var da hos sin gamle mor.Jonas Nilsen var gift med Ane Martha Andersdatter som ble døpt Fest omn sanct(01.11)1759 i Alstahaug med foreldre Anders Pedersen Nord-Aacherøen og Karen Mickelsdatter. Barn: -Ane Kirstina født ca 1793 -Nils døpt Dom Rogate 1795 -Lars født ca 1796 -Peder Jacob døpt Dom. 5.p.epiphan 1797 -Christopher døpt 15.06.1801 Gift med Maren Lydia Paulsdatter 15.10.1834. Det er disse jeg skal videre på for damen jeg forsker for.Jeg har jo selv en ane som het Nils Lars Aakvik som i 1725 ble gift med Kirsten Jensdatter. De får 4 barn i perioden 1725-1737(jeg skal videre på sønnen Jens født 1731). Kan Nils ha blitt gift pånytt igjen og fått barna i 2.ekteskap på andre steder enn Nesna/Dønna? Han kan jo ha kalt opp sin første kone Kirsten når han senere har fått en eventuell datter Kirsten som døpt?Må vel innrømme at kirkebøkene for Nesna også er ganske vanskelig å lese i perioder, og jeg kan ha oversett noe. Ser også litt mørkt på akkurat nå å begynne å lete mer etter søsken av Jonas i Nesna, så håpløs som den kirkeboka for enkelte år er å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det er ikke så mye jeg kan bidra med, annet enn å holde debatten varm..i 1801 tellingen for Nordaakerøen viser det seg at Jonas giftet seg med enke Ane Martha Andersdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11820&gardpostnr=21&personpostnr=554&merk=554#ovre>Lenke -var både Kirsten og Pernille bosatt i Aagvigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har notert dem du skriver her som 'såkalte teorier' ser jeg, men hvor var Peder Nilsen i 1801? Han var Einviken i 1808, men på folketellingen 1801 finner jeg ikke denne gården hverken i Nesna prestegjeld eller i Alstahaug prestegjeld. Det er flere aktuelle i Herøy ser jeg.På Family Search ser jeg også at en Peder Nilsen blir døpt i Nesna 15.12.1743 med Nils Danielsen som far, men jeg fant jo ikke Jonas der i Nesna og heller ikke på Family Search. Finner ikke Kirsten og Pernille der heller, og jeg søkte på ganske mange år der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

HeiJeg tror Einviken er en husmansplass, og vil vel da ligge under den gården som den hører under? Skal spørre noen i morgen som er lokal kjent i de områdene.Har tenkt på at det kan like gjerne stå Per i folketellinga som Peder.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Jeg ser iallefall at alle Peder, Peer eller Petter Nilsen i Nesna blir for unge til å være en Peder Nilsen som skal være ca 1738(70 år i 1808). Den som kommer nærmest i alder i Alstahaug pr.gjeld er den Peder Nilsen som var 66 år og husmann med jord i Herøyholmen i 1801, og han var gift med Pernille Pedersdatter. 3 andre aktuelle kandidater kan være Peer Nilsen som var 60 år i Hilseth i Herøy i 1801 og Petter Nilsen som var 58 år og bodde i Holmen Indre i Herøy i 1801. Også en Peder Nilsen var husmann med jord i Skar i Herøy, og han var 58 år. Dette blir jo reneste gjettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Gården Einvik ligger i dagens Dønna, Nord for gården Åkvik (Sør-Åkvik, det finnes 2 Åkvik på Dønna).Jeg vil tro at du må lete i kirkeboken for Herøy, Einvik lå i Herøy på dette tidspunktet.Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har snakket med en dame som er kjent området. Og plassene på Staulen var husmannsplass under gården Åkvik og hun mente det kunne være sansynlig at Einvik også kunne være det. (Skal snakke med hennes mann i morgen).Og da finner vi dem som bodde der i folketellinga 1801 under gården Åkvik. Men jeg finner ingen Per, Peter eller Peder Nilsen som passer.Derimot finner jeg deres søsteren Kjersten Nilsdatter 72 år g. m. Ole Nilsen 70 år, de er husmenn med jord. (Og der vet vi jo fra skifte at hun bodde på Staulen).Men den Peder som vi leter etter kunne jo være i et annet sogn i 1801 og da blir han jo enda vanskelig å finne.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Solveig. I dag har jeg iallefall kommet på sporet av noe i kirkeboka omsider, og Ole Nilsen og Kirsten Nilsdatter ble gift i Herøy Dom.17.ma trinit. 1771. Det ble litt travelt på slutten av bibliotekets åpningstid i dag, men jeg mener det sto at de bodde i Aakvik. Det er også henvist til side 58 i ministralbok for Alstahaug, og der står vel sikkert forlovelsen. Rakk ikke å se den, og nå har jeg ingen mulighet for å sjekke kirkebok før etter 14.10. Det er egentlig ganske frustrerende når jeg endelig er på sporet.Fant også noe mer: Ane Martha Andersdatter ble trolovet 1.gang med Lars Mickelsen Aakvik 03.06.1783, og de ble gift i Herøy Dom.15.p.trinit.1783(kan jo nevne at en bror av min ane Jens Nilsen Aakvik het Mickel og ble døpt i 1734. Kansje faren til Lars??) Ane Martha og Lars var 'huusfolk' under Aakvik. Barn: Karen født 06.02.1784 ble døpt sexages 1784, Anna ble født 11.09.1785 og døpt Deom 16.p.trinit.1785. Dette blir litt utenfor temaet.Ane Martha Andersdatter ble trolovet 2 den 24.06.1790 med Jonas Nilsen Nord-Aacherøen. Forlovere: Arnt Amundsen Nord-Aacherøen og Dinas Paulsen Sundvigen(Sandvigen?)De ble gift i Herøy Dom.8.p.trinit.1790. Barn som jeg ikke har skrevet om tidligere i dette emnet som døpt:-Martha Kirstina døpt Fest. Anundiatinis 1792 i Herøy(mellom Dom oculi og palmesøndag 1792)-Nils døpt Midtfastesøndag 1794 i Herøy, og blant fadderne var Berit Nilsdatter Festøen(søster av Jonas død før 1808?)-Lars fikk sin hjemmedåp bekreftet Dom 19.p.trinit.1795 i Herøy. Blant fadderne var Ole Nilsen Aagvigøen og Berit Nilsdatter Aakerøen.Tror forøvrig vi skal stryke den Nils som ble døpt Dom Rogate 1795 tidligere, og der har jeg nok vært litt på villspor.Er forøvrig altfor dårlig kjent i det området jeg forsker i akkurat nå, og var ikke helt enkelt å vite hvilke kirkebøker som var/er de riktige å se i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Løfter denne opp igjen i håp om at det har kommet til noen som vet noe mer om Jonas Nilsen sine aner. Jeg har trålet kirkeboka for Nesna 1748-1760, og begge kirkebøkene for Alstahaug 1744-1760 uten å finne han som døpt. For årene 1741-1768 er alle kirkesogn i Alstahaug(også HerøY9 ført sammen på begge kirkebøkene. Jeg har også prøvd å finne søsknene til Jonas Nilsen(ut fra skiftet etter Kirsten Nilsdatter i 1808). Finner noen Kirsten Nilsdatter som døpt i Herøy i periden 1724-1738:- Kirsten Nilsdatter fikk dåpsbekreftelse i Herøy Fest paascat 1729, og far var Nils Nord-Sandvær. Han får ingen flere barn i det heletatt i Herøy. Den Kirsten som det var skifte på i 1808 var jo 72 år i 1801, men hun skulle jo ha søsken.-Christiana Charlotta døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Christiana Charlotta Nilsdatter skulle ikke føres i ett med Kirsten Nilsdatter døpt 1738. Christiana Charlotta ble døpt i Herøy Dom 16.p.triit. 1735, og hennes far var Nils Christian Skey. Tror ikke at dette var søster av Jonas Nilsen som skulle være fre Einviken, men tar henne med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.