Gå til innhold
Arkivverket

[#32906] - langt, langt inne i de østerdalske barskoger et sted


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

EMBRET KNOTTEN var mer enn 107 år da han døde.Han bodde nord for Tynset, 'langt, langt inne i de østerdalske barskoger'Han er omtalt i boken 'Stille i studio!' av Harald Heide-Steen (boken er utgitt i 1984)Knotten kan ha vært født i 1854 og døde muligens i 1963, etter å ha passert 108 årJeg ser etter hans fødsels- og dødsdato. Er det noen her inne med kjennskap til ørsterdalske barskoger ?Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Tusen takk til Tor E Fredriksen for dette sporet i mtrikkelen 1950. Det er vel en bra sjanse for at dette er rette garden Knotten.Håper noen har flere opplysninger om Embret KnottenCelvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Er du sikker på at personen i det hele tatt er historisk? Har Heide-Steen i stedet tatt seg noen dikteriske friheter omkring en reell modell kan det f.eks. være Engbret Hatten det siktes til. Du må i hvert fall gi flere ledetråder - ellers ville det jo bare være å slå ham opp i 1900-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Lars Løberg,Nei, det er snakk om en reell person; omtalt i avisen Østlendingen i forbindelse med sin 107-årsdagOdd Grythe og Harald Heide-Steen reiste til 'de østerdalske barskoger' for å overrekke ham en sykkel (!)PS! bokstaven a i ordet 'matrikkel' falt ut i mitt forrige innleggCelvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Grunnen til at jeg spør er blant annet at du ikke finner særlig mye av de østerdalske barskoger nord for Tynset. mener å huske at Engbret Hatten fikk sykkel til 105-årsdagen sin, men det er tydeligvis et blindspor.Uansett, når du nå opplyser at Østlendingen skrev om ham, har du jo selv løst problemet. Østlendingen har et fantastisk klipparkiv og sender deg sikkert saken på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei igjen Lars Løberg,Jeg er enig i at det nok ikke er særlig mye østerdalsk barskog nord for TYNSETI boken 'Stille i studio' står det at Knotten bodde 'langt, langt inne i de østerdalske barskoger - nord for TRYSIL et sted'(i mitt innlegg nr. 1 skrev jeg feil 'nord for Tynset et sted')I innlegg 3 er det referanse til matrikkelutkast 1950 :Under 123 Leteng i TYNSET står KNOTTEN oppført (123.8 jf linken i innlegg 3 over)Tynset kan vel sies å være i eller tett ved de østerdalske barskoger og i alle tilfeller rimelig nord for TrysilFor en ukes tid siden henvendte jeg meg til redaksjonen i avisen Østlendingen, men har ikke hørt noe fra de ennåI forgårs fant jeg innehaveren av hovedbruket på Leteng i Tynset. Han sa han ville undersøke saken nærmereDet er nok ikke så mange menn i alderen 105-107 år som fikk sykkel i bursdagspresangHva er din kilde til at mannen het Engbret Hatten ?C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.