Gå til innhold
Arkivverket

[#32919] St.Peter i Freiburg, Baden, Tyskland og slekten Løfler el Løffler


Gjest k brill
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har slekt i fra St. Peter i Freiburg eller kjennskap til dette område ifm slektsforskning? Jeg leter fortsatt etter bevis for at Johan Godtlieb Løffler født 1738 og som døde i Danmark i 1811 var tysker. På en hjemmeside over aner i Vestfold stod det St. Petersburg, men så fant jeg navnet St. Peter,Freiburg, Baden på FS og tenkte at det noen av dere har vært inne på, nemlig at det ikke kan være et russisk navn. Det hadde vært gøyalt med russiske aner, men antageligvis er det fra Tyskland slektslinjen har kommet? via Danmark på sytten og attenhundretallet og frem til Norge via datteren Juliane Marie Løffler født 1780, Danmark og død 1844 i Norge. Venter spent på svar! K.Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

St. Peter i Freiburg er trolig navnet på en menighet i denne byen. Du vil trolig finne en menighet med dette navnet i omtrent annenhver tysk by i de katolske områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

St. Peter er namnet på ein liten by som ligg i Kreis Freiburg ved utgangen av Hölletal i noverande Bundesland Baden-Württemberg. Dette området ligg like ved Rhinen og ikkje langt frå korkje Frankrike eller Sveits. Området er overvegande katolsk, og eg reknar med at denne vesle byen ikkje har meir enn ei kyrkje.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Yngve Nedrebø har en artikkel om Delmenhorstiske Regiment, jeg har en av mine forfedre fra Kurpfalz, hvor Freiburg var provinshovedstad på den tiden. Han kom til Trondheim med regimentet, giftet seg i domkirken, og var katolikk. Dette kan være ett spor å følge. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og Kåre, Dette var supre nyheter. Min forfader står oppført som Korporal av yrke i 1787. I 1801 står det: Afskediget Under Officeer og nyder Pension 16rd,dette er fra folketellinger i Danmark for København. Hans datter ble gift i Vestfold med Hans Henrikssønn, hun het Juliane Marie og var født i Danmark. Jeg skal gå løs på Disse siste opplysningene og se om jeg er heldig! Tusen millioner, Kikki Brill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Her er hans vielse:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Denmark-------------------------------------------------------------------------------- Johann Gottlieb LEFFLER Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Dorothea Maria BOOG Marriage: 01 Sep 1773 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M218549 Source Dates: 1769 - 1815 Film or Fiche Number: 44367 Collection Details: Garnison; Den Danske Folkekirkeog datterens dåp:JULIANE HENRIETTE JOHANSEN Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 27 AUG 1782 Citadelskirken, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JOHANN GOTTLIEB LOFFLER Family Mother: MARIA BOGS-------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.-------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C202001 1712 - 1813 0044283 FilmDu kan kontrollerer og se om det kan stå flere opplysninger om ham, f.eks. hvilket Regiment/Kompagni han var i, alder o.s.v. i innscannet kirkebøker her:[url="http://www.arkivalieronline.dk/>http://www.arkivalieronline.dk/Da kan du finne han i de militære stambøger på Rigsarkivet i København, hvis du finner ut hvilken enhet (Regiment)han var i, men det finnes også hverveprotokoller, ant. var han en Geworben(= hvervet)Soldat, men innen du gjør det bør du jo kontrollerer kilderne, at det er rett person du har, d.v.s. slå opp i kirkebøker og annet her, fordi det er noe som skurrer i det hele iflg. denne tråd du har deltatt i:LenkeHer er han i 1787:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Klerkegade 400, 2835, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Johan Godtlieb Lefler, 49 , Gift, Hosbonde, Afskediget Under Officeer og nyder Pension 16rd, Dorthea Maria Boks Datter, 47 , Gift, hans Kone, , Johan Carl Lefler, 10 , Ugift, deres Barn, , Juliane Marie Lefler, 5 , Ugift, deres Barn, ,og i 1801 er han altså pasient på Alm. Hospital:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster Kvarter, , Almindeligt Hospital (fortsat), 1518, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedJohan Gotlieb Lefler, 75 , Enke, -, Patient,Al.Hosp,Almindelig Hospital har egne kirkebøker, som du også kan sjekke på AO, kanskje du kan finne hans død der.Den Johanne g.8.oct.1799 i Borup kan da ikke ha noe med dine Løffler å gjøre, hun var datter av en Peder, det må da bare være en tilfeldig valgt???IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark Search Results | Download | Pedigree JOHANNE PEDERSDR Female Family Marriages: Spouse: HANS HENRIKSEN Family Marriage: 08 OCT 1799 Borup, Kobenhavn, DenmarkMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M219581 1645 - 1814 0044259 Film NONE Het datteren Juliane eller het hun Johanne Marie?iflg. denne dåps avskrift fra kirkeboken het hun Juliane:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- HANS JORGEN HANSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 11 JUL 1816 Notteroy, Vestfold, Norway-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: HANS HENRICHSEN Family Mother: JULIANE LOFLER -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C423792 1814 - 1838 0127636 Film NONEHvilken verifisert kilde opplyser at Julianes far var Johan Godtlieb Løffler?Det kom også en Løffler til Bergen og giftet sig (det var ikke 1.g.):Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Johan Jorgen LEFFLER Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Anna Margareta BECH Marriage: 15 Jun 1777 Place: Bergen, Hordaland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Notes: Husband previously married Additional data in original record--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M429384 Source Dates: 1698 - 1844 Film or Fiche Number: 123719 Collection Details: Korskirken; Den Norske Kirke IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- JOHAN JORGEN LEFFLER Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: ANNE BRIGITTE JENSDR Family Marriage: 22 APR 1761 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.-------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M218548 1694 - 1816 0044366 Film NONEde fikk datter Anne Johanne:Anne Johanne Leffler Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 11 MAY 1763 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Johann Jorgen Leffler Family Mother: Anne Birgitte Jensdatter-------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.-------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C392693Hun finnes også i Bergen tellingen 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente Aaris, Wow, det var litt av en mengde informasjon. Jeg fant altså frem til Juliane via Vestfold slekt og Steinar Rasmussens hjemmeside, samt i Tjøme Bygdebok som jeg har kjøpt. Fulgte sporet bakover fra min mormor og mener ut fra alt jeg har lest at Juliane Marie må være et korrekt navn, Hun står riktignok som Johanne innskrevet ifm en dåp, men det kan jo være prestens tolkning. Du har sendt veldig mye og det er jeg takknemlig for. Jeg skal gå inn på detaljene og se hvorledes det ser ut tilslutt. Takk for interessante tips på hvordan finne ut av faren via hospital og militæret,han er sjekket ut allerede i de militære ruller av ansatte på riksarkivet og kunne dessverre ikke finne noen Løffler eller Brill i rullen fra 1770. Regimentet forlot Bergen i 1774, og ble erstattet av Pionerbataljonen fra København forøvrig.Vennlig hilsen K Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.