Gå til innhold
Arkivverket

[#32923] Skipsreder Tollef Lie i Kristiania på 1700-tallet.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I innlegg 32691 søkte jeg etter Anne Margrete Tollefsdatter 1769-1827, gift med knivsmed og vertshusholder Andreas Jacobsen på Bærums Verk.Under 'Slekter fra Sørkedalen' finner jeg at hun sannsynligvis var datter av skipsreder Tollef Lie fra Kristiania som mistet sin formue og kom til en tante på Haslum i Bærum.Kjenner noen til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den eneste med et tilnærmet likt navn i Christiania, er Anna Margaretha døpt 12.12.1769 i vor Frelsers Kirke. Hun var datter av 'Kandthugger Tollev Erichsen' og hans kone Elisabeth (Ellen) Jensdatter. (Den eneste andre Tollev som får barn på denne tiden er vekteren Tollev Christensen.)Historien fra 'Slekter fra Sørkedalen' skulle jeg gjerne kjent kilden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Geir - Hvis dette er hennes far kan hun jo vøre født på Haslum etter at han kom dit. Jeg får ta meg en tur til kirkebøkene igjen.Når det gjelder 'Sørkedalens bosetningshistorie' så har jeg fått tips om den her i Debatt. Undertittel er 'En del av www.ager.no - Akers bosetningshistorie'. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Anna Margaretha jeg viser til, er født i Christiania. Om 'din' er født i Christiania i 1769, er det henne.Jeg kjente til og fant fram til Sørkedalens bosetningshistorie, men det var ingen kildehenvisning. Formulering var da også vag. Nei, jeg er meget skeptisk til det som står der i denne sammenheng når jeg formulerer meg forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for tilbakemelding, begge to. Det kan være sannsynlig, Berit - har søkt etter ham i landsdekkende FT - kan ikke se at jeg finner noen som passer foreløpig. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Så det vi vel kan si er at om hun er født i Christiania, er hun identifisert (2). I så fall har hun minst én søster, Johanne Maria, døpt i vor Frelsers Kirke 23.09.1766.Om hun er født et annet sted, eller faren har bodd i Christiania i kortere tid, kan hun være 'hvem som helst' og faren kan f.eks. være den Berit foreslår.En skipsreder tror jeg vi kan glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

For å så ytterligere tvil om kildegrunnlaget i 'Slekter fra Sørkedalen': Så vidt jeg vet ble ikke ”skipsreder” skilt ut som egen profesjon eller tittel før langt ut på 1800-tallet. Rederivirksomheten var normalt en side ved kjøpmannsvirksomheten, og eierne av skip betegnet seg derfor ikke som: ”skipsredere”. Selve tittelen, brukt om 1769, vil jeg derfor anse som anakronistisk. Anne Margretes far kunne derfor ha vært nær sagt hva som helst, bare ikke skipsreder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.