Gå til innhold
Arkivverket

[#32925] Hvem var Karen Aamundsdatter, g. 1805 i Holt m. hammersmed Søren Johannessen?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

At det ikke står noe annet ved vielsen, enn at begge var bosatt på Verket, sier nok ikke noe om hvor bruden kom fra. I kirkebøkene fra Holt i denne perioden er det sparsomt med slike opplysninger. Mulige foreldre har jeg ikke funnet, og om hun hadde vært fra sognet, burde jo hennes familie også ha vært representert ved kirkelige handlinger. Det sannsynligste synes jeg nok derfor er at hun har vært tjenestepike på Nes verk.Bostedet 'Verket' sier dessverre ikke annet enn at de har bodd på en plass som tilhørte Nes jernverk. Siden Søren Johannessen (og faren Johannes Sørensen) var hammersmeder, bodde de nok på en av plassene i 'Hammerbakken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse: De kan selvsagt også ha bodd på en annen plass i nærheten av jernverket.Inn-/utflyttingslister er sjekket. Det 'nærmeste' jeg kom, var funnet av Søren Johannessens bror, Hermann Johannessen, som flyttet til 'Arendal' i 1819/1820 med familien. Han var murmester, og i realiteten flyttet han ikke til Arendal, men til Barbu (bodde også en tid på Hisøya).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Klarte ikke helt å lese hvor han bodde da han døde, har du den ? Jeg bare la merke til presten ved de flere giftemål har notert gårdenene de kommer fra, merkelig om hun var fra en annen plass og han IKKE noterte seg det.Men, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Adressen' da Søren Johannesen døde var 'Verket'.Jo, jeg har også sjekket Karen Olsdtr. Jeg har funnet ei som KUNNE vært aktuell (f. 1776), fra Godderstad. Hun var dessverre 'opptatt' - dvs. at hun ble gift med en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger inn et par kirkeboklenker, siden jeg ser at jeg har glemt det i tidligere innlegg.Vielsen mellom Søren Johannessen og Kari Aamundsdtr. (nr. 1 i 1805): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9532&idx_id=9532&uid=ny&idx_side=-75>Lenke(vielse nr. 2 (samme dato) gjelder Sørens bror, Hermann)Søren Johannesens død/begravelse i 1828 (nr. 61):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei...har ikke glemt saken .... Måtte ut å kjøpe ny data i går, sukk. Men det jeg lurte litt på ! det var mange reisende i Holt på den tiden , hun kan ikke stamme fra noen av dem ??Har sett over landsoversikten 1801, der burde hun jo være, men det er ikke mange å velge i....Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er selvsagt en mulighet.Når det gjelder ft. 1801, vil hun imidlertid ikke være fanget opp, dersom hun allerede da befant seg i Holt. Denne tellingen finnes jo beklageligvis ikke for Holt, Dypvåg og Flosta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den nærmeste jeg kommer i det geografiske nærområdet i 1801 (av dem som ennå ikke er sjekket nærmere) er vel denne tjenestejenta i Arendal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Er klar over Holt, men ellers i landet ( bør hun jo være registrert )? Må gå over alle med samme navn i 1801. Må også se om en kan finne henne hos de reisende.Må nesten gå ut fra faren heter ( noe aller av ) ; 1. Aamund Olss. 2.Ole Aamund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for 'leteaksjonen'! Jeg har nok en mistanke om at Karen var i Holt allerede i 1801. Det er i hvert fall ikke usannsynlig. Det blir litt 'nåla i høystakken' å lete over hele landet, siden navnet jo ikke er så svært sjeldent.Det er selvsagt en mulighet for at hun kan være nevnt et eller annet sted i Nes jernverks regnskapsbøker (som er arkivert ved Aust-Agder kulturhistoriske senter i Arendal).Ellers hadde det jo vært svært nyttig om det hadde vært mulig å finne begravelsen. Jeg har til nå gått ut fra at hun bør være født ca. 1780 (+/- 5 år). Hun KAN jo imidlertid ha vært en del eldre enn ektemannen (som var f. 1777). Det kunne muligens forklare hvorfor paret (så langt jeg har kunnet registrere) kun fikk 2 barn (selv om det selvsagt også kan tenkes andre grunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Jeg var inne på samme tanke i går, at hun kan ha vært eldre en mannen. Barna kommer ganske tett og så er det slutt. Har lett etter evnt. døde/dødfødte barn men fant ikke noe. Mulig det kunne ha vært lurt å se om hun kan ha vært gift før ( kan være årsaken til navnrotet )? eller at hun har fått barn utenfor ekt?Jeg er enig at jeg tror også at hun var i Holt 1801, jeg heller og til at hun er født i traktene.Kan ikke tro hun døde et annet sted ?! Det logiske er vel at hun ( om hun døde etter mannen ) flyttet inn hos ett av barna ?Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

At hun kan ha vært gift før, er et godt poeng - men da ikke i Holt. Jeg har nemlig lett, uten resultat. Og som tidligere nevnt, har jeg heller ikke funnet henne verken døpt eller konfirmert i Holt.At hun muligens - som du har vært inne på - kan ha vært av reisende slekt, er et mulig interessant spor. Det kan i så fall forklare hvorfor hun er så vanskelig å oppspore. Var navnet Aamund/Amund et vanlig navn der?Jeg tror også hun må være død i Holt, og ser for meg følgende alternativer: 1. Hun kan (siden jeg ikke har funnet henne nevnt etter 1813) være død rett etter det, men av en eller annen grunn er ikke begravelsen blitt kirkebokført. 2. Hun kan ha overlevd mannen, og da flyttet til et av barna (som du har vært inne på).Dattera Karen Marie ble i 1826 g.m. slektningen Anders Hansen (som var verksarbeider og enkemann etter deres felles slektning Gunhild Lucasdtr.) Det var for øvrig en av hans brødre som omkom i 1828 sammen med Søren Johannessen (altså Karen Aamundsdatters mann).Sønnen Johannes ble, som tidligere nevnt, i 1829 g.m. den 17 år gamle Anne Helene Jahnsdtr. I 1865 bor de på Nes verk, og har hennes 86 år gamle far, pensjonert hammersmed Jahn Pettersen (Hane) boende hos seg.Det som er pussig, om Karen bodde hos et av barna, er at hun ikke er fadder for noen av barnebarna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest May-Britt Engebrigtsen

Klarer ikke helt å slippe denne saken. :)Ikke at det er så mye nytt å finne, men....Kari Olsen Pedigree Female Family Event(s): Birth: 11 OCT 1773 Sondeled, Aust-Agder, Norway Christening: Death: 25 APR 1854 Burial: Marriages: Spouse: Soren Olsen Family Marriage: 15 JUL 1803 Denne Kari Ols, som jeg fant på FS ser ikke ut til å finnes i kirkebøken for Søndled ??Nå har jeg kun flyktig sett over, men kunne ikke se henne der. Kanskje hun bør sjekkes litt ....ser a det er flere likhetstrekk om ikke helt identiske, Søren er blitt til Olsen og vielsen er i 1803, og ikke 1805. Men en vetjo aldri ,- har vært mye rart inne på FS når det gjelder navnbytte og datoer som ikke stemmer.maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei May Britt - og takk for fortsatt letehjelp.Paret Søren og Kari som gifter seg i Søndeled 15/7 1803, er nok noen andre. Kirkeboka for Risør (der vielsen er innført) kaller dem Søren Olsen Søndeløv og Kari Poulsd. ibid.: Lenke (se kolonnen lengst til høyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har forresten også funnet Karis (Karens) dåp 11/10 1773 i samme kirkebok. Faren er kalt Poul Sørensen Søndeløw(e), så her er det nok registrert feil patronym i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjør et nytt forsøk på å løfte fram dette 'mysteriet'. Kari/Karen Aamundsdatter har jeg fremdeles ikke funnet verken døpt, konfirmert eller død i Holt (og heller ingen andre steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne damen er stadig like problematisk. Jeg har i det siste lett 'høyt og lavt' etter et mulig skifte etter ektemannen Søren Johannessen (død 1828), i håp om at det kunne avklare om hun overlevde ham. Foreløpig har jeg ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver da noe jeg i utgangspunktet er dypt skeptisk til: Å gripe fatt i noen gamle familierykter:Et av Karen Aamundsdatters oldebarn, Karen Helene Sørensdatter (1857-1936), var - ifølge min farmor (1891-1991) - en noe 'mystisk' dame. Farmor var hennes svigerdatter. Hun var lita og svært mørk og hadde 'svarte' øyne. Dessuten røkte hun pipe og var uberegnelig temperamentsfull. Hun gikk under navnet 'Kaia Lia' - og farmor hevdet at hun hadde fremmed opphav - muligens 'samisk'.Jeg har flere ganger prøvd å undersøke om det på noe vis er hold i disse ryktene, eller om de kun er basert på farmors (og andres) fordommer. Så langt mener jeg å ha dokumentert at det hele er vrøvl. Oldemor Kaia var datter til hammersmed Søren Johannessen og Gunborg Reiersdatter Lia. På morssiden kom slekta stort sett fra Holt, Vegårshei og Åmli (med en linje til en gruvearbeiderslekt fra Grenland). På farssiden var det svtort sett hammersmeder og andre jernverksfolk - med opphav i Sverige (stikkord: Lucassen, Gasmann, Hane, Silja, Henning). Noen av disse hadde nok tysk og/eller vallonsk opphav - men da skal vi tilbake til tidlig på 1600-tallet. På farssiden hadde hun hele sin farfarslekt felles med sin ektemann og fetter, hammersmed Johannes Jahnsen.Den eneste ukjente faktor er oldemoren Karen Aamundsdatter (som hun ikke hadde feles med sin ektemann). Spørsmålet er da om det påstått 'frememde' i oldemors opphav kan knyttes til henne? Jeg har fremdeles mine tvil, og er selvsagt fullt klar over at i min farmors generasjon kunne rykter om noe 'fremmedartet' lett oppstå knyttet til personer med litt avvikende utseende og adferd. Jeg nevner likevel disse ryktene her, siden jeg etter mange års leting fremdeles vet så lite om Karen Aamundsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Det stemmer. Karen Helene er min oldemor. Hennes far, hammersmed Søren Johannessen (1832-1888), var sønn til hammersmed Johannes Sørensen (1808-1887), som igjen var sønn til hammersmed Søren Johannessen (1777-1828) og Karen Aamundsdtr. (sistnevnte Søren Johannessen er det en egen tråd på her: Lenke).Jeg kan jo legge til at Karen Helene Sørensdtr. giftet seg med hammersmed Jahn Johannessen (1837-1877) - en annen av Johannes Sørensens sønner. Mine oldeforeldre var m.a.o. søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg må ile til med å rette opp en hastverksfeil i innlegg 73:Karen Helene Sørensdtr. (1857-1919) giftet seg riktignok med sin fetter - som selvsagt ikke var Jahn Johannessen, men hans sønn, hammersmed Johannes Jahnsen (1857-1938).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For dem som har fulgt noen av mine mange jernverks-tråder kan jeg jo også ta med at hammersmed Søren Johannessen (1777-1828) var sønn til hammermester Johannes Sørensen (1750-1835), som igjen var sønn til masmester Søren Gjertsen (Henning) og Lisbeth Giliusdatter Gasmann.Og hammermester Johannes Sørensens bror, hammermester Gjert Sørensen (1747-1812), var oldefar på morssiden til min oldefar, hammersmed Johannes Jahnsen (1857-1938).Og hammermesterbrødrene Johannes og Gjert Sørensen var gift med hver sin datter til hammermester Herman Gustavsen (1726-1777), sønn til hammermester Gustav Lucassen...---------------Men så - tilbake til start: Hvem var Karen Aamundsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.