Gå til innhold
Arkivverket

[#32926] Laurits Hansen Blix 1633-1717


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Finnes det noen som kan bekrefte - eller avkrefte - at Laurits Hansen Blix hadde en sønn ved navn Christen? Christen skulle være født ca 1673 og ble gravlagt 16.12.1749 i Stavanger som en 'fattig gammel mand'. Han var skomaker og bodde vissnok også en tid i Bergen. Var gift med Marthe Trulsdatter og hadde 3 sønner i det ekteskapet, deriblant en ved navn Ole. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauritz Hanssøn Blix (1633-1717) (bonde og lensmann, bosatt på Indre Hernes, Bodø) skal i sitt første ekteskap med Kristina Eliasdatter Figenschou ha fått 6 barn, men jeg kjenner kun navn på sønnene Ole ca.1683 og Lars 1687. I 2. ekteskap med Catharina Moltzau fikk han sønnen Mogens i 1704. Første kones foreldre var Elias Hansen Figenschou og Anne Christensdatter Bloch. En sønn Christen ville jo ikke være 'utenkelig' her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har slått opp blant døpte i Stavanger Domkirke (DA) og der finner jeg en sønn, Jan, døpt 1734, far: Christen Blix, skomaker, mor: Martha Jansdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=stavb3&gardpostnr=82&merk=82#ovre>Lenke. I 1743 har Christen Blix og Marthe Jansdatteren sønnen Christian til dåpen Lenke To år senere, i 1745, ser jeg at en Christen Blix og Gitløv Eskildsdatter har en uekte sønn, Eskild, til dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..i den grad det er av interesse, så hadde Lauritz (Lars) Hanssøn Blix (1633-1717) så langt jeg vet følgende barn: Ane Sophie 1675, Ole 1683?, Anna 1687, Lars 1687, Ide 1692 og Barbara 1697 i første ekteskap og Mogens (Morten) 1804 i andre...Anna ble gift med Nils Schanche og sønnen Lars ble født i Stavanger i 1729...det er en Christen Svendsen Blix f ca 1681 som i Blixboka bare er nevnt med at han reiste til sjøs.. det er vel en liten mulighet for at han kan passe?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hjertelig takk til Per, Grethe og Knut for fine innspill i 'debatten'. I kirkebøkene på DA finner jeg ikke Christen gift i Stavanger. Problemet mitt er at jeg er usikker på hva Ole Blix, som du Grethe viser til i link fra FT 1801, hadde som farsnavn. Av en annen har jeg fått opplyst at det var Christensen og det finner jeg også på IGI, men stemmer det? Og i tilfelle hvem var Christens foreldre da? Ole var gift med Aase Bjørnsdatter og siden med Helene Pedersdatter, men fikk også et barn (Ole) utenfor ekteskap med en ved navn Birthe Simonsdatter. På IGI finner jeg en Christen Larsen Blix gift med Martha Dorothea Johansdatter i 1733 i Stavanger. Der finner jeg også en Christen Lauritsen Blix død 16.12.1749 og gift med Martha Johannesdatter Roos i Stavanger. Tydeligvis de samme personene.... Jeg har hørt at man ikke kan stole på oppl. fra IGI derfor prøver jeg å finne ut om noen kan bekrefte dette. Som du, Per, sier er det jo mulig å tro at at Laurits Hanssøn Blix og hans 1. kone kunne hatt en sønn som var oppkalt etter sin oldefar på morsiden. På den annen side ville Christen vært hhv. 61, 64 og 70 år når han fikk sine sønner Jan, Ole og Christian, og 72 år da han fikk et barn utenfor ekteskap (Grethes link). Dette synes jeg høres merkelig ut. Kanskje mangler det en generasjon her? Du Knut, nevner jo opp alle navnene til L.H.B.`s barn fra begge ekteskap og der er det jo ingen ved navn Christen, mens denne Christen Svendsen Blix kanskje er mere trolig... Vet du hvem han var sønn av? I listen over Stavanger bys befolkning 1680-1730 (av Vigerust) finner jeg en Svend Blix, men her er det ikke oppført alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Christen Svendsson Blix var ihht 'Blixboka' sønn av Svend Hansson Blix og Bergithe Sophie Michelsdatter Snog.Christen Svendsson Blix er ikke så langt jeg kan se nevnt i skiftet etter faren.. opplysningen som blir gitt i 'Blixboka' om at han reiste til sjøs kan jeg tenke meg muligens stammer fra manntallet av 1701?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Tusen takk, Knut! Ja, i de oppl. jeg har fått om Christen står det at han i 1701 er nevnt som 'utseiglet fra Rødøy og Meløy fjerding, men hvorvidt det står farsnavn til 'min' Christen vet jeg ikke. Er det ikke litt merkelig at Christen ikke er nevnt i skiftet etter faren - kanskje var han død eller kanskje 'det sorte får' i familien? Blix-boken du henviser til er vel mulig å låne på Deichmanns bib. kanskje. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det kan være mange grunner til at han ikke var oppført i skiftet etter faren, død er bare en av dem.. han kan ha avstått arv, blitt kjøpt ut osv.. det jeg mente med kommentaren var at det at han, ved ikke å være nevnt i skiftet, ikke har noen oppført adresse i 1723..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk Knut! Ja, det kan jo være som du sier - eller kanskje han har fått arv tidligere - var det mulig? Ved Stavangers skattemanntall anno 1722 for hver innbyggers næring og brug - fra Pottemakerstrand til Østervåg står: 'Christen Blix arbeider som skomagersvend på Hans Jochumsens Verksted.' Ergo skulle det ikke være problem med adressen dersom han hadde kontakt med familien........ Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

I Grethes innlegg nr. 4, siste lenke, står Ole Blix som døpt og farens navn der er Blix Blixs. Dette har jeg tolket som feilskrift og har heller ikke funnet noen som het Blix Blixs. Er jeg helt på villspor? Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..siden Christen er oppført med farsnavnet Larssen ved barndåp i 1734 tviler jeg på at det kan være snakk om Svends sønn Christen..det var en sogneprest i Trondheim ved navn Mogens Lauritsson Blix som var født ca 1567, han hadde en sønn Laurits f ca 1616 som jeg mangler etterslekt på.. det er vel ikke utenkelig at det kan være denne Laurits som har en sønn Christen? Christen kan da godt være født ca 1670...dette må da kunne kontroleres i kilder for Trondheim?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hjertelig takk, Knut! Problemet er at jeg finner flere fedre ved navn Christen Blix under 'Døpte i domkirken i Stavanger 1733-1751' under Digitalarkivet, men bare en av dem har farsnavn - de øvrige står det bare Blix. Den Christen Larss. Blix som døper sønnen Jan 15.01.1734 vet jeg ikke sikkert om han også er faren til 'min' Ole Blix som ant. er født 1737. På FS finner jeg Christen Lauritsen Blix død 1749, men gift 1733 med Martha Johannesen Roos. Det kan jo umulig stemme. Dessuten hadde jo du alle navnene på barna til Laurits Hanssen Blix og ingen av dem het Christen. Dette går helt i surr for meg og jeg håper noen flinke sjeler kan bidra med å oppklare hvem 'min' Ole Blix var sønn av. Er meget takknemlig for alle innspill. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..er det ikke noe som heter 'skomaker bli ved din lest'?det er ingen merknad på Ole, så han er 'ekte'..hvor mange Christen Blix i Stavanger var gift med ei Marthe/Marte/Marta osv?..når det gjelder FS er det nok KB avskrifta i DA som er den mest troverdige.. dessuten skal det ikke mye fantasi til før Jansdatter blir Johansdatter..det som er spørsmålet er om det er presten eller avskrifta som har blingset farsnavnet til Marthe når Ole blir døpt.. i og med at det står Blix Blixs på faren tror jeg presten har hatt en heller dårlig dag..Jeg finner ikke noen flere registreringer på Marthe Trulsdatter som mor, dette styrker teorien om at det er Marthe Jansdatter det er snakk om..det er også etter all sannsynlighet snakk om bare en Christen Blix i Stavanger på denne tiden, finner ham ikke registrert utenom de registreringene som er linket til i innleggene 3 og 4..når det gjelder ekteskapsinngåelsestiden så er den før dødsdato, og da går det meste.. :-).. konas navn bør du sjekke i KB om du tror det er feil farsnavn alle ganger i DA..Laurits Mogensson Blix f ca 1616 har så langt jeg vet ikke blitt publisert med noen familie, så dette peker mot nybrottsarbeid..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei igjen og takk for innspill! Jeg er helt enig med deg i alle punkter i innlegg 16, men når det gjelder nest siste punkt så mente jeg at dersom han (etter det jeg tenkte) var født i 1737 kunne han umulig gifte seg i 1733 og dø i 1749 og samtidig etterlate seg barn - jeg blandet da, ved en feil, sammen fødselsdata på Ole og dødsdata på Christen. Beklager! Jeg finner i 'Stavanger bys befolkning 1680-1730' en Svend Blix med hustru og tj.pike. Heller ikke her er farsnavn oppgitt. I Bergen bys befolkning 1700-1730 finner jeg en Jan Blix...........I 1734 døper Christen Larss. Blix og hustru Martha Jansdatter i Stavanger en sønn ved navn Jan...... og i 1772 og 1774 står Jan Christensen Blix som far til hhv Michael Jørgen og Christian, mens Ole Carstens. Blix står som far til barnet Christian i 1781. (Dette er jo da neste generasjon - funnet på Digitalpensjonatet og noe på DA. Jeg innbiller meg at Jan f. 1734 og 'min' Ole er søsken. Tror du jeg kan trekke den slutning at 'min' Christen het Larssen Blix og i så tilfelle hvem var faren? Beklager at dette ble litt rotete, men jeg er kjempeglad for alle innspill ettersom denne saken har 'naget' meg lenge. Beste hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Knut, ditt siste innlegg krysset mitt........og den lenken var intr. Nå er jeg veldig trøtt, så jeg skal se på det nærmere i morgen. Takk skal du ha. Vi snakkes. Ha en god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..ja jeg tror DA når det viser at Jan, Ole og Christian er 'ekte' brødre, og at de har en halvbror Eskild... (vel og merke med litt resonering rundt andre muligheter)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det jeg stusser litt over er hvem Svend Blix er det som er registrert med hustru i Stavanger (1680-1730)?og hvem er Jan Blix i Bergen (1700-1730)?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Knut! Ja, jeg tror også på DA, men er noe skeptisk til FS og IGI (etter hva jeg har forstått er det usikre kilder). Den Svend Blix som jeg finner i Vigerust`s fortegnelse over innbygger både i Stavanger og Bergen (en kilde jeg tror på) står jo ikke oppført med fødselsår. Heller ikke Jan Blix i Bergen. Mitt utgangspunkt er jo Ole Blix som ved FT 1801 var 63 år. Svend Blix kan jo da ha vært 'min' Ole`s bestefar og Jan i Bergen kan ha vært bestefarens bror? Eller kan rett og slett den Svend vært faren til Ole? I Stavanger bys befolkning 1680-1730 står han bare oppført med hustru og tj.pike, men barn ble kanskje ikke oppført der? Hvis Christen er far til Ole hadde han tydeligvis også 2 andre sønner i ekteskap, Jan f. 1734, Ole 1737, Christian 1743. Den eldsete, Jan, er vel oppkalt etter sin morfar (mor: Martha Jansdatter?)eller kanskje etter han i Bergen? De kan jo også ha hatt flere barn som jeg ikke har funnet, for ingen av de tre heter jo Svend. Oles barn - ut fra det jeg har fått opplyst - het Ole, Christian, Martha, Christiana, Johanna og Peder. Jan, som var 67 år i 1801, hadde barn som het Martha, Maren, Michael, Christian. (De finner jeg døpt i Stavanger.) Er det ikke litt rart at ingen ble døpt Svend? Vet du om noen Blix`ere som hadde barn som het Jan? Det hadde vært moro å kunne oppklare dette (for meg) mysterium, men akkurat nå er jeg i villrede og trenger hjelp. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden Blix er en av de familier jeg har mest om (ca 50000 med ektefeller) har jeg sett en del på det jeg har som er knyttet til Stavanger.jeg fant bare Svend Mortensen Blix f. 1673 Værøy eventuelt Hamarøy - d. 1755 i Stavanger g. 14121706 (ukjent sted) m. Maren Jakobsdtr Sadolin 1680 - 1760. Han var gullsmed i Stavanger. Har ikke fått sjekket opp barn.Lars Hansen Blix (onkel til forrannevnte) hadde ingen Kristen men han hadde et oldebarn som het Ole og som var født i Bergen ca 1750 faren het Paul/Povel Olsen bestefaren het Ole Larsen Blix.Har ikke mer opplysninger om nevnte Ole.Har ingen Blix født i Stavanger, men her er det tydeligvis bare å begynne å lete.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Steinar bare registrer det som er linket til i innleggene 3 og 4, det er Blix-er født i Stavanger..--Når det gjelder Jan Blix i Bergen (1700-1730), så har jeg ikke noen bedre løsning enn at det må være Jan Johansen (Omsen)som bruker Blix, han var sønn av Johan Omsen og Gjertrud Jespersdatter (Gjertrud var datter av Karen Eriksdatter Blix og Jesper Hansen).. jeg har ikke sjekket denne kilden om Jan (Omsen) er registrert der..--fortsatt blank på Svend Blix og kone i Stavanger (1680-1730).. han kan være bror til Christen, men pga farsnavnet til Christen (KB) kan han ikke være faren..--MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.