Gå til innhold
Arkivverket

[#32927] Hvor ble det av Maren Thoresdatter, f. Lier 10.2.1786


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Maren Thoresdatter var søsteren (1 av 4) til min 2-tippoldefar Peder Thoresen (f. Hennum (Nygaard i Lier 4.2.1780. Foreldrene het Ingeborg Olsdatter Hennum og Thore Jensen Stabech).For ordens skyld; Liers Historie er ikke fullstendig når det gjelder barna til Ingeborg Olsdatter og Thore Jensen. Så langt jeg har registrert fikk de 5 barn (Thore Jensen døde i apr 1789): 1) Johanne f.1777, 2) Peder f. 1780, 3) Martha f. 1784, 4) Maren f. 1786 og 5) Oline f. 1789.Den yngste, Oline, representerer ikke noe forskningsmessig problem ettersom hun døde 5 mndr gml i aug 1789. De andre søsknene har jeg imidlertid ikke oversikt over (bortsett fra Peder, da) og tiden synes inne til å forsøke på finne ut av hvor de ble av.I en slik sammenheng passer det derfor bra å starte med Maren (f.1786) som er nevnt i live etter 1801. Under Kopperud/Østenga i Liers Historie står det nemlig at Maren Thoresdatter 'tjente hos hos nålemaker Relted på Bragernes i 1803, det året hun ble konfirmert'.( I 1801 er hun tjenestejente på Hennum).IGI nevner så to stk. Maren Thors-/Thoresdatter som ble gift på Bragernes i 1814 og jeg er fristet til å tro at 'min' Maren er en av dem. Den ene ble gift (trolig kone nr. 2) med skredder Simon Eder fra Bragernes og den andre med Ellev Jørgensen fra Myhre i Røyken.Kan noen hjelpe meg videre her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Kjell Mari Toresdatter gift 8/3 1814 med Ellef Jørgensen Myre i Røyken. De fikke 2 barn: Jørgen 24/9 1814 og Tore i 1816. De fikk et dødfødt drengebarn som ble begravet 23/3/1823. Mari døde i barselseng 20/3/1823 37 år gammel. Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 finner jeg også kun Maren Toresdatter igjen her i Lier av familien. LenkeIkke lett å finne dem igjen når de har flyttet ut.Du har sikkert lett i nærområdene, Drammen, Asker, og Røyken.Her er mange muligheter om bygdebøkene ikke sier noe om hvor barna ble av.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svar til begge to!Jan! Er navnene på faddere til barna nevnt? Kan jo bidra til å bekrefte at hun som giftet seg til Myhre er Maren jeg leter etter.Gunn! Du har rett i at Maren synes å være den eneste av søsknene som bor i Lier i 1801. Jeg har funnet konfirmasjonene til Johanne og Peder (hhv. 1792 og 1795), men søsteren Marthe har jeg bare fødsel og dåp for.Faktisk har jeg heller ikke funnet noen som 100% kan sies å være min 2-tippoldefar i FT1801. Det finnes en Peder Thoresen (24 år) på gården Lindom i Skoger. I mer riktig alder (ca. 20 år for begge i FT 1801) finnes en Peder Thoresen som krambodsvend i Christiania og en Peder Thoresen som muskettér i Fredrikstad.Hvor 'min' Peder Toresen har oppholdt seg fra konfirmasjonen i 1795 til han 24.5.1815 gifter seg i Hole med Ingeborg Ellevsdatter (f. Hole 1786) er derfor et lite mysterium. Foreløpig, håper jeg. Peder Thoresen og Ingeborg Ellevsdatter flyttet til Skoger i 1816. Det ser ut som om de etterhvert bodde på Kollen under Øvre Strøm til de døde, hhv. 1847 og 1862.For de spesielt interesserte: Peder og Ingeborgs eldste datter Torine (f. Hole 14.6.1815) ble gift i 1844 med Elling Nilsen Wahl fra Lier (f.8.12.1814). Faren hans, Nils Ellingsen, er nevnt under Sjaastad i Liers Historie (han ble utsagt fra plassen Lelangen i 1807). Faren til Nils, Elling Andersen (ref. Disen på Modum), bodde på samme tid på plassen Dammen (også under Sjaastadbruket). Elling, ble så langt jeg har funnet ut, gift med Kirsti Pedersdatter Hovland (f.1741). Hennes oldefar var Amund Johnsen Hovland (og da er vi innpå et annet tema i Digitalarkivet).Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Kjell Hamberg

Her er det noe som ikke henger ihop med den Maren Thoresdatter jeg leter etter og henne som ble gift til Myhre i Røyken!I 'Døpte i Strømsø 1815-1829' som nettop er blitt lagt ut her i Digitsalarkivet finner jeg enken Maren Thoresdatter Strømsøe som fadder for min ane Peder Thoresens datter Ellen Andrine, født 21.1.1824. Det KAN ikke være noe tilfeldighet at damen heter det samme som barnefarens søster.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.