Gå til innhold
Arkivverket

[#32932] Hvem er foreldre til Birthe Marie Knudsdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle som var med på tema nr.30870. Den debatten blei for lang og uoversiktelig. Jeg prøver meg nå på nytt, og da med et konsentrat av det som var 'avklart' i nr.30870.Birthe Marie Knudsdtr blei viet i Larvik den 26 nov. 1802 (24 år) til Børre Gundersen Waal (26 år). Vitner/forlovere: Andreas Friderichen og Halvor Andersen Langerøe (med påholden pen).Jeg har på microfilm reg. 6 barn. Alle født i Larvik.1. Gulbrand Christian f.25 sept. 1803. Faddere: Madam Berthe Hansen,- Jfr. Margrethe Falkenberg,- Kjøbmand Fredrik Harris,- Jens Elligers,- Chrestopher Nielsen,- Hr. kjøbmann Jensen.2. Karen Severine f. 17 juni 1806. Faddere: Lorentz Lorentzens kone Anne Margrethe,- pigen Else Christensd. Øret,- Andreas Frederichsen,- Christian Horn,- Halvor Andersen Langerøe,- Ole Nilsen,- Jesper Smith.3. Barbro Helene f. 13 okt. 1808. Faddere: Even Brunvalds kone Elsebeth,- Pigen Karen Langerøe,- Andreas Frederichsen,- Loren Lorentzen Bruun,- og Ingebreth Backe.4. Ellen Marie f. 11 mars 1812. Faddere: Christian Horns kone Andrea,- Pige Inger Johansdatter,- Claus Bugge Nielsen,- John Frostved (Frøsved),- Mahler Steensgaard,- Halvor Langerøe,- Ole Halvorsen,- og Jacob Heeg.5. Ingerine Christiane f. 7 juni 1814. Faddere: Mad. A.J.(I) Bakke,- Jomf. Kr. Løcka,- Christen Reinemod,- Jesper Smith,- Ingebret Paulsen,- Ulrich Bakkene.6. Birgitte Sophie f. 16 jan. 1819. Faddere: Konnen: Bores(Bords),- Marie Fredrichsen,- Jomf. Østerhijn(Østerheien),- Christen Reinemoe,- Jesper Smith,- Frantz Eftedahl(Heftedahl).Her var noen vanskelige navn.Jeg har funnet ei BMK konf. 1792 i Larvik. Ingen flere opplysninger. Fra hennes fødsel/dåp finnes ingen opplysninger på grunn av kirkebrann.Jeg har en teori om at far til BMK må være den Knud Knudsen som nevnes som arving og enkeman (se innleggene nr.49, 50,- 51 og 57 i debatt nr. 30870). Legg merke til at hans avdøde/arvelater heter Bethe Marie. Videre tror jeg at han nokså raskt giftet seg på nytt med ei Barabra (sansynlig feilskrevet av Barbara eller Barbro). Disse finner jeg da på FT 1801 for Larvik. Knud Knudsen 76 år. g.annen gang, Tømmermand og Barabra Hansdtr. 52 år, g. første gang.Den nevnte Knud Knudsen d. i Larvik 15 mai 1807. Det er ikke funnet noe skifte etter ham. Hans kone nr. 2 Barabra/Barbara/Barbro har jeg til nå ikke funnet noen dødsinnføring om. Er det noen som kan finne den, så vil det kunne være til stor hjelp. Det kan jo være et skifte etter henne.Så litt mer om begrunnelsen for min nevnte teori. Etter gammel navneskikk så vil barn i neste ekteskap bli oppkalt etter den avdøde. Deretter vil det bli oppkalling etter den nye ektefelle. Min BMK er da oppkalt etter knud Knudsens første kone; Berthe Maria. BMK og Børre G. gir deres datter nr.2 navnet Barbro, som da er oppkalling etter Knud Knudsens kone nr.2 Barabra/Barbara/Barbro som da er mor til BMK. Det at BMK og Børre G. gir deres første datter navnet; Karen, det er noe jeg må studere nærmere på. Mor til Børre G. mente jeg het Eli Borgersdtr.I FT 1825 for Larvik finner (se innlegg nr.3 i debatt nr. 30870) vi Birthe Marie som enke, 49 år, sammen med to av barna; Gulbrand og Birgitte Sophie. BMK bruker her etternavnet Voll, som var knyttet til hennes avdøde mann.Jeg er rimelig sikker på at min teori er holdbar, samtidig at den enda ikke er bevist. For at ikke den videre debatt skal bli for utflytende, så tror jeg det vil være en fordel at det ikke blir lansert mange flere BMK, uten at det er tydelige spor.Med min 'trangsynthet' så ser jeg særlig: 1. Finne dødsinnførsel av 'Barabra' Hansdtr. 2. Eventuelt skifte etter henne. 3. Finne dødsinnførsel av BMK.Nå håper jeg at det er noen der ute som ser nye og flere muligheter enn hva jeg selv ser. Jeg er mer enn spent.Mvh. Einar_________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Aksel EinarJeg har ikke gått igjennom alle innleggene i den forrige debatten. Så hvis noe av det jeg nevner her er tatt opp der, beklager jeg det.Først vil jeg si at navnene til Birthe Maries antatte halvsøstrer, Christine, Elen Marie og Maren Sophie finner vi igjen hos barna til Birthe Marie. Kan også være en indikasjon på slektskap. Navnet Karen Severine kan være en oppkalling etter en avdød søster av BM eller av Børre Gundersen.For det andre har jeg lett i FT 1801 etter 'halvsøsknene' hennes, uten å ha hellet med meg. Hvis du vet hvor det ble av disse barnene til Knud Knudsen, og om de fikk barn, kan det være en mulighet for å finne Birthe Marie som fadder. I hvert fall for de yngste av 'halvsøsknene'.Dette kan være en annen innfallsvinkel hvis ikke det finnes skifter som bekrefter din teori.Lykke tilmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Laila. Det du kommer med, er for meg både nytt og oppløftende. Jeg er frimodig nok til å håpe på mer og flere slike innspill.Takk igjen !Mvh. Einar__________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Einar.Kan ikke se at denne Knud har vært framme i diskusjonen tidligere. Kan dette være BMK`s far og besteforeldre?, skal lete mer i kirkeboksfilmene på Hedrum Bygdetun til mandag:LenkeOg kan Knud Knudsen (over) f.1851 være samme Knud som denne, som inntil videre regnes som BMK`s far i 1. ekteskap?:LenkeKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med de manglende leker her i Kolbjørns Innlegg. ( Virker i det forrige tema)Her er først 1762-tellingen:Lenke Flott at du Kolbjørn også prøver å hjelpe her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kolbjørn og dere andre.Det Kolbjørn peker på her er meget interessant. Jeg har tidligere spekulert over de forskjellige ved navn Knud Knudsen. Jeg legger inn ei lenke som viser noe av utvalget: LenkeTil spørsmålet om de to nevnte Knud kan være samme person, (se lenker i innleggene nr.7 og 8) så tror jeg at svaret er; nei. Den Knud som fremstår på skattemantallet i 1762 må være vesentlig eldre enn han som er reg. f.18 aug. 1751 i Larvik. Et spørsmål til ekspertisen i denne anledning: Hvordan kan det på FamilySearch være reg. fødsler fra Larvik i dette tidsrommet når kirkebøkene forsvant ved kirkebrann ?Det er likevel sansynlig at de er i familie, muligens som far og sønn.I Larvik Historie på s.642 står: 'Karen B.f.omkr. 1707, d. i Sandeherred 1733, g.m.Knud Hansen Hellevad, f.1702, d.i Sandefjord 1751, søn av Hans Lucassen Hellevad og Johanne Knudsdatter. Hennes eneste barn, en sønn, døde tidlig. Knud Hellevad blv 2den gang gift med hennes firmenning Margrethe Ulriksdatter Wright. (se s.659)'På s. 659 står: 'Margrethe W., gift 1735 med kjøbmand Knud Hansen Hellevad, da enkemann etter Karen Abrahamsdatter Bøckman.Det foreligger 2 interesante skifter; (jeg klarer ikke å gå ut av debatten for så og legge inn lenker), datert 7.09.1752 og 10.01.1776. Her finner vi alle de involverte. Dette sammen med FT 1801, som viser Knud Knudsen 76 år g.2den g. Tømmermann, og Barabra Hansdatter Hutrue, 52 år, g.første gang, tror jeg inneholder svar på mine etterlysninger. Problemet er bare det at jeg ikke makter 'å se det som står'. Jeg detter ut når jeg forsøker å se sammenhengen. Dette til tross for at jeg tror den åpenbar.Nå holdt jeg på å overse et viktig skifte, dat. 17.05.1756.Er det noen der ute som er 'klar i hodet', og som da kan nøste i disse opplysninger.Til Laila. I forb. med ditt innlegg nr. 3, så ser du av dette, at det dukker det opp ei dame med navn; Karen.På forhånd; jeg takker og bukker.Mvh. Einar________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen. Jeg ser at den lenka jeg la inn, den blei ikke som tenkt.Etter å ha trykt på lenke kommer et skjema som må fylles ut. Under 'Rolle' henter du 'arving'. Under 'A Relasjon' henter du 'fornavn'. Under 'B' henter du 'er lik'. Så skriver du ; Knud. Deretter 'Søk'. Så henter du; Etternavn,- er lik og så Knudsen. Da kommer en oversikt over 7.stk Knud. Om du så trykker fks. på Knud Knudsen Tømmermann, så vil et av de øvrige skiftene komme.Mvh. Einar_____________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du også 1801tellingen med Knud Knudsen tømmermannen.LenkeSå får vi håpe at noen ser den rette sammenhengen. Det ble mange Knuter på veien!Ha en fortsatt god kveld. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen. Jeg vet det er mange skarpe hoder som ser dette. Det er med en spent forventning jeg stadig går til skjermen for å se om det er nye tanker og ideer som dukker opp. Det har vært 'merkelig' stille den siste tiden.Jeg er bl.a. spent på om du Kolbjørn fant noe på mandag (innlegg nr. 6) ?De var flotte de bidrag både Laila og Kolbjørn kom med. Det må da være en eller fler som ser noe i det materialet som til nå er fremlagt ?Jeg håper på innlegg !Mvh. Einar__________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vil bidra med et par kommentarer til innlegg 9.Ekstraskatten ble betalt av alle over 12 år. Følgelig er ingen under denne alder registrert i manntallet, noe som forklarer at det tilsynelatende er få barn i familiene. Knut Knutsen i 1762-manntallet er gift, og må være født (lenge) før 1762.I Family Search er det samlet 'hummer og kanari' av registreringer. Hvem vet hvilke kilder som ligger til grunn for alt. Mye er sikkert bare humbug også, for den sakens skyld. Den aktuelle fødselsdatoen kan stamme fra mange steder. Kirkebøkene er vekk, men opplysningen kunne ikke stammet fra noen dåp uansett, da det er fødselsdatoen og ikke dåpsdatoen som er registrert. Men det kan tenkes at fødselsdatoen er oppgitt et annet sted - på en gravstein, i kirkeboka ved begravelsen eller i en annen tilfeldig kilde. Poenget med at kirkebøkene er vekk, er at det er umulig å vite om man har oversikt over alle Knut Knutsen eller Ole Olsen som er født et sted i en gitt periode - selv om man tilfeldigvis kjenner til en eller flere av dem.Til sist - mer på siden - kjenner jeg ikke til at mangelen på kirkebøker skyldes kirkebrann. Kirkebøker kan forsvinne på ymse måter. Fram til 1742 var Larvik en del av Hedrum prestegjeld, så før den tid skulle vi måtte kikke i kirkebøkene for Hedrum. Men kirkebøkene fra Hedrum inntil 1750 er som kjent brent opp, ikke fordi kirken brant, men fordi prestegården brant i 1750 (det er i alle fall rimelig å anta at det er derfor de eldste kirkebøkene for Hedrum starter 1751). Akkurat hvorfor kirkebøkene for Larvik ikke går tilbake til 1742, vet jeg ikke, men de eldste er vekk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. Det ser ut til at denne debatten ikke kommer videre.Er det noen som kan gi meg navn på en slektsforsker som jeg han kjøpe noen tjenester av? Hvilke priser må jeg forvente ?De spørsmål jeg har behov for å få avklart er: Når døde 'Barabra' Hansdtr ? På FT 1801 i Larvik er hun oppført med en alder på 52 år. Hun er oppført sammen med sin mann; Knud Knudsen. På FT for 1825 er hun ikke registrert. Enten er hun død eller flyttet.Om jeg finner reg. av hennes død, da åpner jo det for å leite etter eventuelt skifte.Jeg skulle gjerne sett at en eller flere av ekspertisen (fks. du Kristian Hunskaar) hadde kommet med vurdering av min hypotese (innl. nr. 1).Ellers vil jeg bare få takke alle dere som har deltatt. Ikke minst du Gunn Huglen for alle lenker du har lagt inn.Mvh. Einar__________________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg synes hypotesen ser velfundert ut. Så vidt meg bekjent vet vi ikke om noe som motsier den. Men som du selv er klar over, må det nok undersøkes litt mer før sikre konklusjoner kan trekkes.Når det gjelder profesjonell slektsgransking, har jeg selv vurdert å tilby det. Men man skal ikke drive egenreklame her i forumet, så jeg får heller henvise til http://genealogi.no (oppdragsforskning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kristian.Jeg vil ta kontakt.Ellers har jeg lurt litt på om du Kolbjørn fant noe av innteresse, du skrev at du ville se litt på film ?Mvh. Einar__________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.I innl. nr.3 etterlyser Laila Hynne mulige halvsøsken til Birthe Maria Knudsdtr. Jeg har også lett etter disse. Jeg har gjordt ett sikkert funn, nemlig Maren Sophie Knudsdtr, 48 år på FT.1801 i Sandefjord,LenkeJeg finner en Knud Knudsen 40 år i Ramnes. Videre en Søren Knudsen 37 år i Hoff. Den siste mulige; Christine Knudsdtr. 42 år i Eidanger.Alder stemmer så nogenlunde med det som framkommer i skifte, se lenke i innl. nr 14 av Gunn Huglen.Er det noen som kan hjelpe meg videre ?Mvh. Einar..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg legger en lenke til ekteskapet mellom Birthe Maria Knudsdatter og en Gjertsen i Sandar: LenkeVet ikke om dette kan hjelpe deg?Fortsatt God Påske!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en del barn døpt i Sandar med foreldre Søren Lorentz Christ.Legger lenke til en av barndåpene: LenkeMulig du kan finne flere spor under Vestfoldslekt?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.