Gå til innhold
Arkivverket

[#32935] Hvem var Nils Engebretsen Nilsen Sinsen sine aner?


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei Engebret Nilsen Sinsen f 1678-1744 gift i 1704 m Ingeborg Holmsdatter Vik 1684-1756 (hennes aner kjent) Foreldrene til Engebret var: Nils Engebretsen Sinsen d.e.1637-1711 gift Karen Arnesdatter Smestad 1641-1711.Far til Nils var Engebret Sinsen, men hvor kom han fra. Og hva het hans hustru? Var på et slags spor, men det var en hjemmeside hvor hun het Eli Cecilie Trondsdatter, men har sjekket dette sporet etterpå, og nå er begge navn slettet fra denne navnbasen. Karen Arnesdatters far er også ukjent.Er det noen som kjenner til disse og kan hjelpe?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Inger sofieJeg vet ikke om det jeg vet er til noen hjelp for deg, mmen jeg har notert noe om de på Sinsen. Kilde er Runar slekttidskrift for Østfold 1987 av Erik Moen hefte 12 og 2 Der står det en artikkel om nevnte familie.Engebret Nilsen Sinsen eide Kolstad i Askim som han kjøpte av svigerfaren for 595 rdl. 4.aug 1723 kjøpte han Aasen i Aker av Oberst Johan Garmann som døde på aasen i 1744.Arne Nilsen Sinsen til Økern i Aker skifte 1714 fol.197 b g.m datteren der Marthe Hansdatter Økern skifte 21.12 1698 ingen barn, hennes foreldre var Hans Hermannsen skifte 12/7 1697 fol 234 og Johanne Arnesdatter g x2 m. Dorthe AndersdatterSå har jeg skrevet noe jeg ikke vet kilden til Barbro Kristoffersdatter Haslum død 1676 g.m Tor Hasum. hadde datteren Mari Toresdatter til Sinsen.Fra den gamle boka Akers gårder s.121 av Henning Solied1615 Amund Sinsen eide 15 lpd i Nes gård i Aker g.nr 70, odelsgods. 1624 Ble Nes delt i fire like deler på 3.75 lpd søskenparter? 1. Oluf Østre Grefsen, 2.Christopher Aasen, 3. Jon Sindsen, 4. Anders Lindern.1642 eide Anders Disen 3,5 lpd resten borger i Xiania var Rasmuss Søfrensen på 7,5 lpd.1658 er det skifte etter Anders Disen g,m Aase Haagensdatter beholdt parten i Nes til hun døde, skifte 5/4 1663. Sønn Halvor Andersen Grefsen døde 1672 Lauritz Andersen Stubberud11/10 1664 Tinglyst avkall fra Even (Haagensen) O ( StorO)værmor Birgitte Olsdatter og Hans (Lauritzen) Romasås på sin kones vegne Kari/Karen Olsdatter (død 1688.) De er sannsynlig døtre av Oluf på Østee Grefsen.Sett på skifteoversikt fra Akers skifteprotokoller, det som er i parantes over er fra slike notater.Hans Hermannsens Økerns barn var i 1719 på følgende gårder: Arne Hansen Grefsen, Even på Sogn, Hermann på Sogn Maren g.m Gunder Opprgård, Karen g.m Hans Høgholdt, og Lisbeth g.m Jens Tåsen.Lykke til Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei KjerstiDen m Barbro Kristoffersdatter Haslum kunne jo være et intr. spor særlig det m datteren som Mari som gikk til Sinsen. Men, det er ikke lett.Av barna til Nils Engebretsen Sinsen 1637-1711 og Karen Arnesdatter Smestad f 1641-1711 har jeg Elen 1671-1754 gift med Christen Nilsen Stensrud 1659-1738 Store Stensrød samt litt etterslekt, Arne 1677-1718 gift A) m Anne Hansdtr. Økern B) Dorthe Andersdatter, Engebret 1677-1744 Aasen, Aker gift m Ingeborg Holmsdatter Vik 1684 (Enebakk)- 1756, Peder 1680-1737, Ingeborg 1682 gift m Julius Clausen og tilslutt Berte 1684.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Inger jeg har ikke såmye nytt om Nils Engebretsen Sinsen, men jeg tror han har kommet til gården ved gifte. Har søkt på sinsen på Tingbøker Der står det at Mari/Marji Toresdatter er enke etter Hans Joensen Sinsen som det ble holdt skifte etter mars 1672 hun var 1684 g.m Iver Hansen Sinsen Barn med første ektefelle Laurits Hansen f.ca 1613 til Frogner i Aker (sønn Daniel nevnt 1687) Birgitte Hansdatter g.m Iver Smedsen Lund i Båstad TrøgstadHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fra innlegg 4: '11/10 1664 Tinglyst avkall fra Even (Haagensen) O ( StorO)værmor Birgitte Olsdatter og Hans (Lauritzen) Romasås på sin kones vegne Kari/Karen Olsdatter (død 1688.) De er sannsynlig døtre av Oluf på Østee Grefsen.'Denne slektskretsen er behandlet av Per Reidar B. Christiansen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST), bd XL, hefte 2, s. 136ff. Sinsen er ikke nevnt der, men kanskje det er noe å hente på å lese artikkelen likevel? (Artikkelen heter 'Frang, Vik og Store Re i Stange - brikker i ett og samme genealogiske puslespill?')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.