Gå til innhold
Arkivverket

[#32937] Christopher Jacobsen døpt i Brunlanes 16. nov. 1776


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei.Har noen mulighet til å sjekke faddere og fødested til Christopher Jacobsen som ifølge mormonerarkivet døpes i Brunlanes 16.nov.1776. Hans foreldre skal være Jacob Christophersen og Anne Hansdatter.Gjerne også til hans søsken:Anne 25.sep.1774, Anne Kirstine 7.feb.1779 og Hans Jacob 11.juli.1781.Vi prøver å finne ut om hans far Jacob Christophersen er sønn av Kristoffer Steffensen som var bruker på Østre Haugene i Brunlanes.Denne Jacob skulle ha bodd på Torstein ifølge Lorens Berg bind 1 Brunlanes. Jeg finner han ikke nevnt under Torsten i boken.Det konfirmeres en Christoffer Jacobsen 16 år gammel i Eidanger i 1794. Han er ikke døpt i Eidanger og bor på Langangen når han konfirmeres. Han bor på gårde til han gifter seg og døper ogå sitt første barn bosatt på Langangen.En Jacob Olsen f.1759 var bruker på Langangen på denne tiden og han og hans kone var også fadder til Christoffers første barn.Denne Jacob Olsen sin far var Ole Sørensen f.1737 var også bruker på Langangen. Ole Sørensens 3. kone var Sara Christoffersdatter, datter av Kristoffer Steffensen som var bruker på Østre Haugene i Brunlanes.En arbeidsteori var at denne Chrsistopher Jacobsen som dukker opp på Langangen og ble konfirmert i Eidanger var en sønn av Sara Christoffersdatters bror nemlig Jacob Christophersen?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hei Jørn.Sitter akkurat med kirkebøkene for bl.a. Brunlanes og klargjør for utlån i Grenland Ættehistorielag. De kan lånes fra førstkommende tirsdag. Brunlanes starter i 1766 og er litt rotete skrevet, så jeg har dessverre ikke tid til å lete etter Christopher med søsken nå.Hilsen Kersti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei KerstiDa skal jeg komme på tirsdag og låne de. Kan du holde de av for meg. Ja det er en rotete kirkebok, men jeg får se hva jeg finner. De før 1766 ble brent, eller kastet av ev prest har jeg hørt. Dat gjør tidlig Brunlanes vanskeligere å få orden på. Jeg vil f. eks. ikke finne deres giftemål.Takk for tipset.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.