Gå til innhold
Arkivverket

[#32938] Rachel Andersdatter (f. 1720) fra Leirviken i Hemnes - flyttet hun til Nesna?


Gjest Knut Riksen jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr.

I Hemnes bygdebok - Gård og Slekt, (side 52) finner jeg Rachel Andersdatter på Leirviken. Jeg lurer på hvor hun senere tar veien? Jeg finner henne ikke videre i Hemnes. Kan dette være den samme Rachel som man finner gift med Johan Olsen på Hansteen ved Nesna? Begge Rachel'ene skal være født noenlunde samtidig iflg alder oppgitt ved død på sistnevnte (hun døde i 1797 - Nesna kirkebok 1791-1820, s 70). I tillegg heter eldste datteren til sistnevnte Rachel det samme som moren til førstnevnte Rachel. Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Du gir så lite opplysniger om denne Rachel! Det nevnes en Rachel Elisabeth Andersdatter i 1757, hun blir enke efter Ole Larsen på Valle i 1763. I 1794 var hun gift med Elias Andersen på Valle Han dør ca. 1795. Denne Rachel har flere barn. Er det henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Den Rachel Elisabeth som du nevner Terje er f. i Brygfjelldal 1735 døpt i Hemnes kirke 6.feb.1835, datter av Anders Jørgensen og Elen Nilsdatter.Den Rachel som Knut nevner er datter av Anders Nilsen og Berit Benjaminsdatter på Leirvika i Hemnes, hun ble døpt i Hemnes kirke 2.feb. 1720.Jeg er også intresert i hvor det ble av Rachel.Knut vet du når Rachel og Johan Olsen Hansten ble gift for å se om det skjedde i Hemnes hvis det er rette Rachel dette.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Hei Solveig, Rachel på Hansteen hadde tre barn med Johan Olsøn: Ole født 1750, Berethe født 1752 og Margrethe født 1754. Ole er født i Nesna (døpt 11/1 -Nesna kirkebok 1738-1769, s. 302). Johan var fra Handsteen. Jeg vil tro at de ble gift rett rundt/før 1750. Merk forøvrig også at yngste datteren Margrethe er oppkalt etter sin farmor og Ole er oppkalt etter sin far-far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har ikke klart å finne Rakel Andersdatter og Jon Olsen gift i Hemnes. Jeg lurer veldig på om dette er Rakel fra Leirvika, har ikke funnet noe skifte heller som kan fortelle om det er rett.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

.. eller skifte som kan utelukke dette. Begge deler er av like stor interesse, men om saken skal kunne avsluttes er selvfølgelig en positiv verifisering mest ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr.

Hei, Et tips jeg har fått er giftemål 13. juli 1749 i Hemnes kirke? Jeg får ikke opp CD-rom utgaven av Hemnes kirkebok, er det noen andre som kan sjekke ut denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Knut!Jeg lurer på hvilken kirkebok jeg leste sist??Kirkebok for Hemnes 1748-1751, PF 407.Søndag mellom jul og nyttår 1748 trolovet Johan Olsen Hansten Nesne fjerding og Rachel Andersdatter Leirwigen. Cautm. Nils Monsen indre Bardal og Johan (ikke klart å tyde etternavnet)Hansten. s. 96.p.trinit. 1749 i Hemnes kirke ægteviet: Johan Hansen (skal være Olsen)Hansten og Rachel Andersdatter. s. 17Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Takk Solveig. Da fikk jeg bekreftet min antagelse, og dermed har jeg en ny og lengere gren på min kone og barns slektstre. Med vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Rakels mormor Rachel Andersdatter og morfar Benjamin Aronsen på Myklebostad i Nesna er mine aner. Deres datter Marit Banjaminsdatter ble gift 16.okt. 1718 i Hemnes kirke med Peder Larsen Røsvold og de er mine aner.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.