Gå til innhold
Arkivverket

[#32939] Petrine Anna Johansdtr f. ca 1846 i Herøy


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Petrine Anna Johansdtr er ved foketellingen i 1875 oppgitt å være født i 1846 i Herøy. Hun var da gift med Johan Petter (el Kistian) Pettersen og bodde på Visthus i Tjøtta. I 1900 bodde de på Granmoen i Tjøtta. I 1865 finner jeg en Petrine Johansdtr 20 år og tjenestepike på Ugelfoten i Herøy. Der er også en Jens Johansen 34 år og fisker. Han er gift med datter på gården. Dette kan kanskje være broren ( men han er oppgitt å være født i Alstadhaug prestegjeld). Er det noen som vet noe om hvem som var foreldre til Petrine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Batchnr søk for Herøy: Petrine Anna Johansdatter,f.1/6-1846,døpt 2/8-1846,Herøy. Foreldre: Johan Steffensen og Ane Johanna Pedersdatter.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk. Men hvor har du søkt? Har ikke funnet noen søkbare databaser for Herøy og ikke funnet noe på FS. Finnes det mer på samme sted, søsken, når foreldre giftet seg, deres foreldre osv? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk igjen!. Det var jo mye bedre enn det vanlige søket på FS. Står jo hvilke kirkebøker som er søkbare. Fant to søsken til Petrine Anna, Johana Fredrika f 21 okt 1844 og Elias Peder f 18 okt 1841. Fant ikke foreldrene som viet i den perioden. Hvis Jens ( på Ugelfoten) var broren så var han født i Alstadhaug så kanskje foreldrene var gift der? Var ingen kirkebok for det tidsrommet på den søkesiden for Alstadhaug. Finner på folketellingen for 1801 under gården Sund i Stamnæs sogn i Alstadhaug Anne Pedersdtr 2 år. Vil da han vært 48 år i 1846, men det skjedde jo at de fikk siste barnet sent. Finner en Johannes Stephensen 14 år under Øsen i Vævelstad i Alstadhoug i 1801. Vet at det har vært mange forandringer på sognegrenser og kommunegrenser i det området. Herøy finnes ikke i tellingen for 1801, men har ikke oversikt om dette kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Jeg bruker denne siden veldig mye selv. Finner ikke vielsen mellom Johan Steffensen og Ane Johanna Pedersdatter.dessverre. Når det gjelder barna,kan de,som du sier,ha fått siste barnet i godt voksen alder. Min egen tippoldemor var 48 år da hun fikk siste barnet.Får håpe noen kan hjelpe her,så du får vielsen. Da får du også,forhåpentligvis,foreldrene. Hvis ikke så må du nok i kirkebøkene.Lykke til. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiJeg har trolig Johannes Stephensen i Ausen i min db. Skal sjekke det senere.Tror ikke det er han du er ute etter, da jeg mener han holdt seg i Ausen (Vevelstad) hele livet.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiDen var to Johannes Stephensen i Ausen, Vevelstad. De var søskenbarn.Den ene Johannes Stephensen f. ca 1775 flyttet til Lofoten før 1800.Den andre Johannes Stephensen f. 1787 d.1853, gift 1813 med Olina Larsdatter. Bygslet Ausen i 1820, og bor der også i 1839.Dette er litt mangelfullt, men jeg har ikke notert at han flyttet og giftet seg senere. Har ikke bygdeboka Vevelstad II selv, så jeg får ikke sjekket opp der nå.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Da var det nok ikke den Johan Steffensen. Han trenger jo ikke være født før 1801 i det hele tatt. Han fra 1775 blir jo veldig gammel i 1846, selv om det det hendte at menn ble fedre veldig seint. Han skulle jo også helst hete Johan Steffensen sjøl om det gikk litt omhverandre med nøyaktige navn på den tida. Får leite videre. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Nå er jeg kommet litt videre og lurer på om noen da har flere tips.I skifter fra Herøy av Svein Edvardsen finner jeg Anne Johanna Pedersdatter med ektemann Johannes Steffensen Andøen nevnt som arvinger i skiftet etter Paul Paulsen Andøen i 1848. Han var ugift og Anne Johanna var datter av hans halvbror Peder Nilsen.I skifte etter Niels Pedersen Nord Sandvær i 1842 er også Ane Johanne nevnt. 28 år. Faren Peder Nilsen er død.Finner Niels Pedersen 49 år på Nord Sandvær i 1801 med sin andre kone Bereth Martha Olsd 30 år. Peder Nielsen 8 år er hans sønn av første ekteskap. Barna Nils 4 og Ole 1 år i dette ekteskapet. I tillegg tre stesønner fra første ekteskap. ( Den ene er den nevnte Poul fra det første skiftet)I 1865 finner jeg på Andøe i Herø, Johan Steffensens enke 50 år. født i Herø, med barna Johan 12 år og Andreas 11 årI 1875 finner jeg henne som inderst og enke som livnærer seg endel af fattigvæsenet og endel av Haandarbeide. Oppgitt til å være født i 1815 i Herø. Bor sammen med sønnen Andreas f 1854, fisker.I 1865 er Johanna Johansdatter 21 år tjenestejente hos en nabo, Jens Jørgen Zahl på Andø, dette er muligens datteren( f 21 okt 1844) til Johan Steffensen og Ane Johanna Pedersdatter.Finner ingen Steffen på Andøen i 1801, men familien har ihvertfall bodd der siden før 1848.Av skiftene framgår at Ane Johanna hadde søsteren Susanna Pedersdatter som var gift med Jens Larsen på Tenden i Herø, (Det er skifte etter henne i 1858,) broren Ole Johan Pedersen på Tenden 26år i 1848 og Nord Sandvær 21 år i 1842. I 1842 er også en søster Inger 17 år oppgitt. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Fant følgende i boken 'Tenna Gnr. i Herøy' av Gerd Karin Lysholm, s.238 :' Pike Ane Johanna Pedersdatter Tendval fikk sønnen Elias Peder f.18.10.1841 m.ungkar Johan Fredrik Steffensen. Dreng Johan Fredrik Stephensen Tend.,25 år (f.Strømma, far:Stephen Hanssen) ble g. med pike Ane Johanna, 29 år (f.NordSandvær, foreldre: Peder Nilsen og Ane Hallesdatter). Johan var husmann i Andøy da datteren Johanne Fredrikke ble konf.1860 (f.21.10. 1844 Andøy). Johan F. Steffensen døde 24.9.1863. Andøy, 50 år. Anne Johanna Pedersdatter, fattig enke, f.1815 Sandvær, døde i Nordvika av epilepsi 1.8.1892. Ane Johanna var søster av Susanna Pedersdatter bnr.3. (se I.D.), og bodde nok der. I 1865 var hun enke uten jord i Andøy, barn: Johan (12), Andreas (11). I 1875 var Ane Johanna inderst i Andøy og livnærte seg delvis av håndarbeide, sønnen Andreas var fisker (f.1854).'Håper dette kan hjelpe deg videre.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Flott, da kom jeg enda videre. Tusen takk Skifte 1831 Strømmen etter Stephen Hansen. Kona Johanna Fredericha Pedersdtr. Barn Peder Christian 14, John Fredrich 12, Sivert Andreas 9, Hans Daniel 5, Serina Kjerstina 2.Skifte Strømmen 1814 etter Hans Larsen. Ektefelle Doret Christina Pedersdtr. Barn Steffen Hansen, Hans Hansen 21 år på Aarvigen, Ingeborg Hansdtr gift med Peder Isachsen Hølvigen og Martha Hansdtr 25 år, tjener hos Steffen Hansen Strømmen.1801 telling for Strømma, Herrøe: Hans Larsen bonde 52 år, Kona Dorte Kristina Pedersdtr 50. Stefen 15, Lars 12, Hans Daniel 7, Ingeborg 19, Martha 11.1801 telling Nordbostad Tiøtøe. En datter Ane Hallesdtr 18 år og ugift. foreldre Halle Zachariassen 50 år og Susanna Carstensdtr 43 år. Der bor også konens moder Ane Larsdtr 68 år som er enke. Det er 11 personer i Alstadhaug som heter noe med Halles til etternavn i denne tellingen. 7 av dem tilhører denne familien, Den andre Ane 64 år. Da var jeg plutselig to hakk videre. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Fant igjen Ane (Anne) Pedersdatter på Frode Holthes slektssider:LenkeHer vil du finne ut endel om hennes forfedre.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Jeg har med interesse lest Frode Holthes slektssider. Siden jeg også har forsket på Halle-slekten fra Nordbostad for noen år siden, vil jeg gjerne komme med noen kommentarer.Jeg kontaktet da en genealog i Trondheim som hadde adgang til kirkebøkene i statsarkivet, for bl. a. å finne opphavet til Halle Zakariassens kone Susanna Carstensdatter. Jeg mottok følgende svar:Susanna døpt 15.03.1754 i Alstahaug kirke, datter av Carsten Jacobsen Hamnes. Carsten (1722-e1801) var en yngre sønn av Jacob Benjaminsen Dass på Skar i Herøy (c1679-1754) og Maria Angell Volquartz (1682-?1763). Carsten ble gift i 1754 i Alstahaug med sin slekning Anne Larsdatter Hamnes (De var beslektet i 2. og 3. ledd)Opplysningene om Susanna Carstensdatter skulle vært født på Runde stemmer heller ikke med disse opplysningene. Jeg hadde imidlertid sommeren 2002 en prat med Arnt O. Åsvang på Forvik, hvor vi bl.a. snakket om Halle-slekten på Nordbostad. Åsvang opplyste at far til Halle Sunneson (1656-1756) vistnok skulle være fra Runde.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jacob Benjaminsen Dass var en sønn av Petter Dass sin bror Benjamin Petersen Dass født 1649. Jeg har altfor mye informasjon til at jeg kan legge ut alt her, men tar med noen generasjoner fra Benjamin Petersen Dass og bakover:1)Benjamin Petersen Dass som ble født ca 1641, og døde 25.11.1802. Han var gift med sin kusine Maren Jensdatter Falch, som ble født etter 1668, og han ble gift 2 med Judithe Carstensdatter Volgvartz som var født i ca 1676 i Trondheim, og døde i Herøy i 1745. Foreldre:2)Peter Jacobsen Falch som var født i 1591 i Romsdalen, var fogd over Helgeland og bodde på Nord-Herøy. Han var bror av min en av mine aner Adrian Jacobsen Falch født ca 1597.3)Anna Jonsdatter. Det er litt uenighet om hun er av slekten Benkestok eller ikke, og her er minst 2 teorier. Besteforeldre:4)Jacob Petersen Falch født ca 1536 i Wammen by i Danmark, og gift med5)Margrethe Pedersdatter Falkner som skal være født ca 1556 i Trondheim hvor hun også døde den 24.11.1622 og ble gravlagt 12.12.1622(i Trondheim Domkirke).Hvis Anna Jonsdatter er av Benkestokslekten så var foreldrene:6)Jon Trondsen Benkestok som var født før 1558 i Meløy på Helgeland.7)Birgitte Nilsdatter Oldeforeldre:8)Peder Ibsen født ca 1500, og død i Vammen by på Jylland i Danmark. Han var herredsfogd i Nørre Lyng i Danmark.9)Anna Pedersdatter som var født ca 150010)Peder Adriansen Falkner født ca 1538Jeg har mye mer, men henviser videre til disse kildene som sikkert kan fjernlånes gjennom bkbliotek:-'Vær hilset I mine børn'. Dette er en bok om Petter Dass og hans aner og etterkommere skrevet av Øystein Røtvoll Angell.-Norsk Slektshistorisk Tidsskrift hefte 3 for 2002I ett Norsk Slektshistorisk Tiddskrift er det drøftet hvorvidt Anna Jonsdatter var en Benkestok, men jeg husker ikke nummeret på det heftet og heller ikke året sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her var det mye å finne ut mer om. Jeg har også endel om Falchslekta fra før via en annen grein fra Tjøtta. Den slektsrekka du oppgir må i følge det jeg har fra før være forfedrene til Maren Pettersdtr Falch som var gift med Pitter Dass. Dette har jeg fra Simon Ellefsen sin hjemmeside www.nose.dk/Norge.Har notert NST 37 (2000) side 188-189. artikkel av Kåre Hesselberg i forbindelse med drøfting av Anne Jonsdtrs opphav. Der ble det konkludert med at det ikke var Benkestokk, men ukjent. Nå har jeg uansett kommet mye lenger på Petrine Anna sitt opphav. Spennede når en får linker inn til slekter det foreligger mye materiale om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Kåre Hasselberg har skrevet en artikkel om hvem som var mor til Jakob Benjaminsen Dass, se http://home.no.net/khasselb/dassjb.htm.De fleste slektsforskere har vel i dag forkastet teorien om at Anne Johnsdtr var av Benkestokslekt. Myten om dette oppstod ved forrige århundreskifte ved at Wilhelmine Brandt skrev sin slektbok 'slekten Benkestokk' som kom ut i 1904, og videre i M Jocobsens 'Alstahaug Kanikgjeld' som kom ut like etter første verdenskrig. Senere historikere har referert til disse uten å komme med beviser for påstanden. Bevismateriale for hvem hun stammer fra finnes vel fremdeles ikke, men senere historikere antyder at hun kan være datter til Jon Sinclair. Han var fra Skottland, var bergensborger og drev handelsvirksomhet fra Tjøtta fra omkring 1620. At Anna Joensdatter var en Sinclair er bl.a. nevnt i artikkelen 'En 300 år gammel bønnebok fra Tjøtta' publisert i årbok for Helgeland 2001 av Jon Vestvik.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det du skriver om her har jeg lest noe om i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, men jeg finner ikke ut hvilket nummer det var. Jeg har hatt det heftet selv, men rotet det bort eller lånt det bort uten å få det tilbake. Har også hatt oppe tidligere under et annet emne om Kirsten Jacobsdatter Dass som det var skifte på i Lurøen i 1767 var hans datter, men har ikke funnet noe bevis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Randi, Agnar og Anne Lise ): Først vil jeg kommentere noen av de opplysningene du Agnar skrev i innlegg 14 om Susanna Carstensdatter og foreldrene.Susanne vart født 1758 på Hamnes, Alstahaug. Og døpt 9 april 1758 i Alstahaug kirke. Videre skriver du at foreldrene var 'beslektet i 2 og 3 ledd', det er heller ikke riktig. I kirkeboken er det innført ved trolovelsen at de var 'i 3die og 4de leed beslegteed'.Samt Carsten Jacobsens levetid. Han vart født på Tenden (Tenna) i 1722 og døde 1777 på Olderøya, Tjøtta.Jeg setter et voldsomt stort spørsmålstegn ved kompetansen til denne 'genealogen' fra Trondheim som du henviser til. :)I året 1764 flytter Carsten Jacobsen Dass med familie fra Hamnes til Olderøya, hvor han bygsler et bruk. Olderøya låg da administrativt under Tjøtta, no ligger øya i Vega kommune. Du må ha et heller storstilt kart for å finne den. Den ligger et par øyer sør for Omnøya, og øst for Skogsholmen.Susanna Carstensdatter bodde hjemme på Olderøya da ho vart konfirmert 27 juni 1773 i Alstahaug kirke. Ho var da 16 år gammel.I 1777 dør faren hennes Carsten Jacobsen og Susanna må forlate hjemplassen på Olderøya. Samme år har jeg funnet henne registrert som tjenestejente på Tjøtta.Moren til Susanna, enken Anne Larsdatter satt igjen på Olderøya. Ho vart kårkone på bruket samme år (1777) da en ny leilending ved navn Ole Olsen tar over driften. Denne Ole Olsen er en av mine aner.Susannas mann Halle Zachariassen, Norbostad, Tjøtta var bror til min ane Maren Zachariasdatter som vart gift med Ingebrigt Sivertsen i Husvær, Alstahaug.En annen ting er postbonden Halle Sønnesens herkomst. Både Halle og Sønne er ukjente navn her i Herøy på Sunnmøre.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Kurt !Dette blir jo litt på siden av det opprinnelige temaet, men det ser ut til at vi har felles aner. Jeg er også etterkommer til Maren Zachariasdtr. og Ole Olsen på Olderøya.Denne Ole Olsen har jeg prøvd å finne ut opphavet til, uten å ha lykkes. Har du noe mere opplysninger om ham ?Jeg har funnet ham som begravd i Tjøtta:1793. 11 Søndag efter Trinit. Begravet Ole Olssøn Olderøen 50 Aar gammel. (Kirkebok for Alstahaug(Hele sognet) PF 414, s.168).Han var vel ikke fra Olderøy selv, men giftet seg vel til plassen.Har funnet en kandidat i Innrullingmanntallet 1766 - 1769 av Svein Edvardsen :'Innrullingsmanntall 1766 - 1769 for Helgeland, Tjøttøe 1769.s.48. Gaardenes Nafne: Skodsvær. dreng. Ole Olsen. Alder; 26. Fødested; Scaalvær. Hvorledes Enhver af det unge Mandskab er af utseende og Tilstand; uanselig. 'Bare så sørgelig at Ole Olsen var et veldig vanlig navn.....Har du noe flere opplysninger om dette ?Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser nå at anerekka i mitt innlegg nr. 15 har blitt litt feil. Anerekka jeg har skrevet er til Benjamin Peters Dass og Petter Dass sim mor Maren Pedersdatter. Hvis en erstatter anenr. 1 i nr. med Maren Pedersdatter, så blir resten av anerekka riktig i forhold til henne. Dessuten ble Benjamin Petersen Dass født ca 1649 og ikke ca 1641.Foreldrene til Petter Dass og broren Benjamin var Peter eller Peiter Petersen Dundas, og han var fødti Dondee i Skottland i ca 1590-1605. Det er mulig at han kom til Vestlandet i ca 1630, og han hadde en søster som het Maria som kom sammen med han. Hun ble senere gift der med Hans Hendrichsen Fasmer som var forretningsmann.Da Peter fra Dondee i Skottland tok borgerskap i Bergen var han ikke forpliktet til å drive sin forretning herfra. Forskjellige omstendigheter tyder på at Peter tidlig kom i kontakt med Helgeland, og da Peter Jacobsen Falch med familie flyttet til Tjøtta i 1629 ble Nord-Herøy gård ledig. Iallefall flyttet Peter dit, og han drev også handel i Åkvik.Han ble gift i ca 1646 med Maren Petersdatter Falch som var datter av fogden Peter Jacobsen Falch. Som far til Peter fra Skottland har jeg ikke annet enn at han het Peter.Det er bra jeg så denne 'blunderen' min, og det er merkelig at ingen stusset eller oppdaget feilen. Jeg får skylde på at jeg skulle ta det ut av et dokument på 15 sider med mange andre navn, og daer det lett å gå litt i surr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er mye spennede og litt forvirrende. Må sette meg ned og tegne opp. Har nettopp vært på biblioteket og lånt 'Vær hilset I mine børn' om Petter Dass sin slekt.Under Jacob Benjaminsen Dass står at han hadde 8 barn, men bare tre er nevnt i boka( Benjamin, Petter og Judithe) Altså ikke Carsten. Vet noen av noe mer dokumentasjon på at han er sønnen til Jacob og Maria? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei Knut.Dette var nyttige opplysninger.Vedkommende genealog fra Trondheim ble anbefalt meg av statsarkivet. Jeg hadde tilskrevet dem for å få tilsendt noen protokoller fra Trondheims slaveri. Da statsarkivet ikke hadde kapasitet til å fremskaffe disse, anbefalte de meg å kontakte en genealog for å gjøre jobben mot et honorar. Jeg benyttet samtidig vedkommende til å sjekke ut noen opplysninger i kirkebøkene, bl a. opphavet til Susanna Carstensdatter. Det jeg har skrevet om Susanna, hennes foreldre og deres slektsforhold samt datoer, er ord for ord hva jeg har fått opplyst. Jeg har selvsagt ikke sett noen grunn til å dobbeltsjekke de opplysningene som en såkalt profesjonell har fremskaffet. Jeg kan også si at vedkommende genealog er vel kjent i bransjen, har egen hjemmeside og har utgitt flere publikasjoner og artikler, bl.a. i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Nok om det.Siden Halla Zakariassen og Susanna Carstensdatter er mine aner, så ønsker jeg viss mulig opplysninger om hennes mor Anne Larsdatter. Alt jeg har på henne er at faren het Lars Eliassen d før 1773 og at hun hadde en bror som het Lars.Opplysningen om postbondens Halle Sønne(Sune)sens herkomst fra Runde har jeg som sagt fått opplyst muntlig av Arnt O. Åsvang i en uformell samtale. Om Åsvang hadde dette dokumentert eller det er en historie som har gått på folkemunne, vet jeg ingenting om. Det min oldemor fortalte min far i 1920-30 årene, var at familien til Halle Zachariassen ikke var fra Helgeland, men at de kom opprinnelig sørfra. Men som sagt, dette er en høyst udokumentert påstand.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tidligere sett etter barn av Jacob Benjaminsen Dass, og jeg har en Casten Jacobsen døpt i Herøy kirke 25.p.trinit. 1722. Problemet var at far var oppgitt til å være Jacob Benjaminsen Tenden ser jeg i det jeg har skrevet tidligere. Mener å huske at fadderne tydet på at han var sønn av Jacpb Benjaminsen Dass, og Jacob Benjaminsen kan jo ha bodd i Tenden med sin familie en stund. Siden jeg likevel skal se mikrofilm på biblioteket i morgen kan jeg se etter fadderne på han igjen.Barn jeg har funnet i kirkeboka av Jacob Benjaminsen Dass:-Judith døpt Dom Esto 1715, og jeg har notert at hun var gift med Jonas Jensen Falch.-Lorents døpt 10.p.trinit. 1719-Sannsynlig sønn Casten døpt Dom. 25.p.trinit. 1722. Dette stemmer jo også med det Agnar skriver om at Carsten skal være født i 1722.-Margaretha Maria døpt Festo Sanct 1725.I tillegg så har jeg mistanke om at den Kirsten Jacobsdatter Dass som var gift med Hans Christensen i Lurøen i 1767 er datter av Jacob Benjaminsen Dass. Det var skifte på henne i Lurøen i 1767. Det var hun som var årsaken til at jeg så etter barna til Jacob Benjaminsen Dass tidligere, men jeg fant henne ikke som døpt i Herøy.Så da har jeg disse barna på Jacob Benjaminsen: Benjamin født 15.08.1706,Petter født 1707, Judith døpt i 1715, Lorents døpt 1719, Casten døpt 1722 og Margaretha Maria døpt Festo Sanct 1725 og en liten sjanse for Kirsten som da sannsynligvis var født mellom 1707 og 1714. Kirkebøkene for Alstahaug starter ikke før 1714. Det skulle bli 6 eller 7 barn av 8. Personlig tror jeg det er veldig sannsynlig at den Casten jeg har funnet var sønn av Jacob Benjaminsen Dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Casten Jacobsen som døpt i Herøy Dom.25.p.trinit. 1722 som jeg skrev tidligere, og far var Jacob Benjaminsen Tenden. Her står det ikke noe om etternavn Dass, men barnets faddere tyder jo på at Casten var sønn av Jacob Benjaminsen Dass. Fadderne var: Peter Angell Nord-Herø, Albert Angell Nord-Herø, Maren Dass Sør-Herøe, Anna Dass Aagvigen og Christopher noe med Bucz?? Presten har faktisk skrevet Casten og ikke Carsten. Kirstens datter Maria kan være oppkalt etter sinJeg så en gang til etter flere barn av Jacob Benjaminsen Dass i dag til 1731, fordi jeg jo har denne Kirsten Jacobsdatter Dass som døde i Lurøy i 1767 som ane til noen jeg forsker for. Mor til Jacob Benjaminsen Dass var jo Maren Jensdatter Falch og dennes mor var Kirsten Pedersdatter Falch, og altså blir i såfall Kirsten Jacobsdatter Dass oppkalt etter sin farmors mor.Benjamin Pettersen Dass var jo gift i 2.ekteskap med Juditne Carstensdatter Volgvartz, og navnet Judithe er i etterslekten til den Kirsten Jacobsdatter Dass som døde i Lurøy 1767(datterdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.