Gå til innhold
Arkivverket

[#32941] Løknes i Tjøtta - Amerikaner søker slekt


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

En amerikaner har tatt kontakt med meg for å finne slekt i Norge. Jeg har funnet familien i folketellingen for 1875 hvor de bodde på Løknes på Tjøtta.: LenkeEvert Johnsen Løkness eller Ed Ness som var det navnet han brukte i Amerika, bodde en tid i staten Washington, og endte opp som gullgraver i Alaska.Hans barnebarn er bosatt i Washington og er interessert i å komme kontakt med slekt i Norge.Er det noen her i forumet som kjenner familien eller er slektninger som ønsker kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Johan Evertsen f.1854 er vel denne karen, gift på Aspås i Velfjord, her i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1813&kenr=001&bnr=0012&lnr=00>Lenke Kona hans het Anne Larsdtr. f.1858/59 (Velfjord kirkebok ved barnas dåp) Nålevende personer ved navn Aspås er muligens slektninger?Evert Johnsen/Ed Ness er vel en sønn av John Gerhard Evertsen. Her er mor og søsken i 1900 Lenke , Evert emigrerte i mai samme år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Videre søk i Emigranter fra Trondheim viser at både John Arne, Natvig, Elise og Pauline Johnsen emigrerte til USA/Canada. Jeg har ikke funnet Edvard Evertsen og Gunhild Evertsdtr. i 1900 så jeg vet ikke om de har etterkommere.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=94114&merk=94114#ovre>LenkeLenkeLenkeLenkePauline kommer tilbake med en sønn, og tar med seg moren Belianne til USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det ser dårlig ut med norske slektninger. Av Johan Evertsen Aspås' barn utvandret både Eivind/Edvind og Edvard, begge funnet under Emigranter fra Trondhjem her på DA og i et hefte jeg har: 'Utvandrere til Amerika fra Brønnøy'.Da er det bare Augusta og Henriette Johansdtr. igjen. Har ikke lett etter dem i emigrantlistene, og de er ikke utvandret under navnet Johansen/Johansdtr. Men de kan jo ha endret navn ved giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Åse Kristiansen for en flott innsats så langt. Jeg har oversatt og videresendt opplysningene dine med lenker, og med lenke til denne tråden. Det ser altså dårlig ut med nære slektninger. Men blant norske etterkommere i USA er slektsskapsbegrepet til en viss grad tøyelig. Kan det finnes noen fjerne slektninger mon tro? Og fins det bilder fra Løknes eller Vivelstad? Jeg treffes eventuelt på e-post fadern@yahoo.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiArnt O. Åsvang har skrevet flere små bygdebøker fra Vevelstad for mange år siden.Jeg tror det er Vevelstad II som inneholder gårdshistorie samt litt slektshistorie for de som bodde/brukte gårdene. Der er det kanskje noe å finne. Jeg har dessverre ikke boka selv, da jeg lånte den på biblioteket. Åsvang har også laget et hefte 'Emigranter til Amerika fra Vevelstad'.Bilder finner du på www.vevelstad.kommune.no. Kunne ikke finne noen fra Lauknes. Flere bilder fra Vevelstad (bl a kirka) finner du ved å søke på Google med Vevelstad som søkeord.Det går vel an å kontakte kommunen for å sjekke om de vet mer om slekta? Det er en lite kommune med bare litt over 500 innbyggere, så de har vel 'litt' oversikt.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det ser nå ut til at vi har fått kontakt med slekt i Norge til denne karen fra USA, så takk for alle bidrag her og direkte til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Margaret Miller

Jeg ser gift 1901 22/7 Vevelstad (Tjotta) med notat: 'viet Strinden': ungkar Ingeman Bernhard Jonsen f. 1876 Leknes sonn av Jon Gerhard Evertsen, og pike Anette Johansdtr. f. 1877 dtr. av Johan Bugge Jensen Tilrem Bronnoy. Vet noen hva ble av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.