Gå til innhold
Arkivverket

[#32948] Utvandring ifra Kvam iFron på siste halvdel av 1800 tallet


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Er det noen som har oversikt over personene som utvandret ifra Kvam. Jeg er på leting etter Amund Christensen, født i 1852, bosted Veikleaaen i 1865 og hans bror Hans Christensen, født 1862, bosted Veikleaaen i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

I kirkebøkene for N.Fron, utvandret år 1868 står innført en Amund Kristensen Veikle, 19 år. Tekst'flyttet for 3 år siden'Har ikke funnet Hans ennå mvh Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Er det Amund som utvandret til Orkdal i Sør Trøndelag? Isåfall flyttet han efter eller sammen med sin bestefar, Christen Christensen, f. ca. 1790(født og var bruker på Nørdre Haugen i Bredebygden.Kfr. opplysningene på hjemmesiden til Bredebygden historlielag), tanten Rønnaug Christensdtr., f.1814 og sine søstre, Ragnhild Kristensdtr. f.1843, Anne Kristensdtr. f.1845. Alle flyttet med da Christen var blitt enkemann og bosatte seg på husmannsplassen Trætøien i Orkdal. Jeg har laget et eget innlegg om Trætøien i debattforum hvor det nå foreligger en del opplysninger om ætten der.Jeg blir såklart ivrig nå og dersom det også finnes flytteopplysninger for søsknene Kirstian Kristensen, f.1849, Mari Kristensdtr, f.1854, Ole Kristensen, f.1857. Anton Kristensen f.1871 og Mari Kristensdtr. f.1842 så er jeg takknemlig. Grunnen til at jeg er på søken etter at en eller flere flyttet til Amerika er en gammel historie jeg fikk høre. Alle hadde bosted til Veikleåen i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Haugerud

Har opplysninger om en Ole Christensen Veikleaaen, f. 28.11.1857. Han arbeidet på Bergensbanen og ble klemt mellom to vagger, og fikk så store skader at han ble ufør, og døde 19.07.1911, knapt 54 år. Hans kone som var fra Hønefoss, døde tidlig. De fikk seks barn,Ole, Marie, Kristian, Olga, Martin og Anna. Martin er gravlagt i Kvam. Har ikke hørt at noen av dem har utvandret til USA. 'Min' Kristen Kristensen er født 1821, og bodde på Weikleaaen i 1875. Kan det være noen av disse du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Gunhild! Ole var bror til min oldefar Paul Christensen, f.i oktober 1860. Du skriver som du er i samme slekten? Kjenner du til mer om hvor Ole bodde som gift? Kjenner du mer til slekten? Jeg har jobbet ganske mye med slektshistorien og kommet relativt langt så dersom vi er i slekt så skal du få mer info om dette.Hans P. Oppegårdvn. 209, 1405 Langhus hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Utflyttede Nord.Fron. 1875 Kristian Kristensen Veikleaaen, 26 år, flyttet til Ø.Aker. 'Flyttet for 4 år siden (1871.1877 Mari Kristensdtr. Veikleaaen, 23 , flyttet til S.Fron. ' Siden våren 73, Flytting meldt 11.10' Kilde Kirkebøker for Fron, Utflyttede N.Fron mvh Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

14.10.1877 Innflyttet til S.Fron Mari Kristensdtr, 22 1/2, Veikle i Qv. Qvam Sogn. Flytter til Melgaard. At giftes. Meldt fra sogneprest Olsen 11.10.1878. mvh Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Finnes det overiskt om hvor følgende personer tok veien. De ble født og vokste opp på Hougen i Bredebygden i Sel. Hougen har gått under flere navn. Nørdre Haugen, Moen Nordre og Sandbuhaugen. Marit Christensdtr., f. 1828, Christen Christensen, f.1831, Ragnild Christensdtr. f.1834 og Mari Christensdtr. f.1836. Navnene varierte også Christen med Kristen og Christensen med Kristensen. Deres far var Kristen Olsen, f.6.okt.1789 og mor Ragnhild Hansdatter, f.ca.1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.