Gå til innhold
Arkivverket

[#32957] Vielse Jens Olsen og Elen Thorersdatter


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Jens Olsen og Elen Thorersdatter hadde de barna som er nevnt nedenfor, og alle er døpt i Enebakk. Jeg har imidlertid ikke klart å finne noen vielse for dem i Enebakk. Sannsynligvis er den da skjedd i en annen kommune. Jeg har heller ikke klart å finne noen sikker identifikasjon av dem i FT 1801. Jeg er interessert i alle opplysninger som kan sette med på sporet av dem og deres forfedre. Jens var mest sannsynlig skredder, selv det er spesifisert bare i ett av dåpsnotatene.Barn: 1. Torer Jensen, 18.4. 1817 på Enger under Fossum, døpt 25.5. 1817.2.Martin Jensen, f. 26.9. 1819, døpt 10.10. 1819.3. Lovise Jensdtr., f. 1823 på Bakkeløkka under Børgen på Stranda.4. Anne Maria Jensdtr., f. 12.4. 1826 på Haugsteinsskrabben i Enebakk, døpt 4.5. 1826,5. Karen Jensdtr., f. 5.11. 1828 på Haugsteinsskrabben, døpt 23.11. 1828.6. Maren Oline Jensdtr., f. 30.6. 1832 på Bakkeløkka under Børgen på Stranda, døpt 15.7. 1832.7. Gunhild Jensdtr., f. 28.12. 1834 på Haug, døpt 11.1. 1835.8. Johan Jensen, f. 17.12. 1837 på Haug, døpt 25.12. 1837Ved Torers dåp var Jens oppgitt å være gårdmann, mens han da Maren Oline blir døpt innerst og skredder, ellers ved de andre dåpene kalles han inderst/indsidder.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Anita.Hjertelig takk for svaret ang. vielsen til Jens Olsen og Elen Thorersdatter. Det er neppe så mange som bodde i Enebakk på denne tida som hadde denne navnekombinasjonen. Det som har gjort det vanskelig for meg sånn uten videre å godta denne vielsen som mine forfedres, er at da deres sønn Thorer ble døpt 25.5. 1817, står det dåpsnotatet ifølge mine papirer at han er ægte. Blant fadderne til Jens og Elens barn går det stadig igjen Peder Thoresen Houg/Peder Houg, Sigri/Siri Thorersd/Sigri Houg. Disse var muligens husmenn under Haug. Disse navnene er ikke blant Thorer Willemsens barn så vidt jeg kjenner til. Det er jo ikke sikkert at Peder og Sigri er blant Elens søsken, men siden de går igjen svært ofte blant fadderne, syns jeg det ville være naturlig.De to siste barna til Jens og Elen er født på Haug, men før de kom dit bodde mange forskjellige steder. Likevel går Sigri og Peder igjen blant fadderne.Er det noen som kan hjelpe meg videre i letingen etter Jens og Elen?Mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har nå fått sjekket kirkeboka for Enebakk. Den vielsen som det refereres til i innlegg (2) var mellom Jens Olsen og Elen JOHANNESDATTER, så det må være en feil i FamilySeach.Jeg har gått gjennom kirkeboka for Enebakk såpass grundig at det ville overraske meg om de var viet der.Jeg går derfor fortsatt ut fra at de er viet i en annen kommune, men hvilken? De kan jo også ha barn før Thorer ble født i 1817, men de er neppe gift så mange årene før, siden deres siste barn er født i 1837.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.