Gå til innhold
Arkivverket

[#32960] Hvem var Ane Pedersdtr. gift 11.02.1815 i Trøgstad kirke med Tor Hansen


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Ane Pedersdatter giftet seg 11.02.1815 i Trøgstad kirke med Tor Hansen. Tors alder var da oppgitt til å være 27 år og Anes 24 år. Hun var ved vielsen oppgitt å være tjenestejente, men det står ikke hvor. Forlovere Lars Hougen og Ole Grameltveth. Barn:1. Christian Torsen, f. 23.7. 1815 på Vollene, døpt 30.7. 1815, d. 26.2. 1894 på Katsundet under Mansrud som husmann.2. Petter Torsen, f. 9.11. 1818 på Tuven under Langsrud, døpt 22.11. 1818, d. 3.7. 1847 som husmann på Clemetsborg under Riser. 3. Nicolai Torsen, f. 14.7. 1821 på Gardsrud, døpt 22.7. 1821.4. Gulbrand Torsen, f. 7.9. 1824 på Siljuås under Gardsrud, døpt 15.8. 1824.5. Carl Torsen, f. 3.10 1828 på Tangen under Riser, døpt 19.10. 1828. Jeg har ikke klart å finne ut hvem denne Ane Pedersdatter er. Hun gifter seg antakelig for annen gang 23.6. 1831 i Trøgstad med Peder Ingebretsen Riser, 31 år. Anes alder ved vielsen er oppgitt til 44 år og hun bor på Tangen i Trøgstad.Hennes aldersangivelse ved forskjellige tidspunkt er noe avvikende. Derfor er jeg ikke helt sikker på når hun er født. Jeg har sett på forskjellige Ane som er født i Trøgstad rundt den aktuelle tiden, men ikke kunnet finne noen sikker identifikasjon. Heller ikke FT 1801 har kunnet gi meg noe sikkert svar.Jeg ville være meget takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å identifisere hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.På batchnr søk finner jeg vielsen mellom Tor Hansen og Ane Pedersdatter,11/2-1815. Hun står da oppført som Anne Pedersdatter. Videre batchnr søk gir et par forslag:1. Anne Pedersdatter,døpt 5/10-1788,Trøgstad. Foreldre: Peder Torsen og Berte Amundsdatter. 2. Ane Pedersdatter,døpt 25/3-1789,Trøgstad. Foreldre: Peder Saxesen og Gunhild Hansdatter.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svar, Anita.Jeg har også sett disse dåpene tidligere, men har ikke funnet noen bekreftelse på at ”min” Ane er en av disse:Til nr. 1: Peder Torsen og Berthe Amundsdtr. finner jeg ikke i FT 1801. Det fins en aktuell Berthe Amundsdtr. Hun er enke og bor på Skjæringrud og har sønnen Amund Aslaksen på 16 år, så det er neppe hun som er mor til Ane. I så fall skulle jeg funnet Ane boende et annet sted, og det har jeg ikke. Jeg har også søkt etter foreldrene i nærliggende kommuner uten å finne dem. Jeg kan heller ikke finne noen av disse blant fadderne til Anes barn.Til nr. 2: Peder Saxesen var gift 3 ganger, blant annet med Gunild Hansdtr. Han hadde til sammen 7 barn (som jeg kjenner til). Jeg kan heller ikke her se at noen av disse er representert blant fadderne, mens familien til Tor Hansen (Anes ektemann) stadig er faddere. Det er derfor jeg har forkastet Peder Saxesens datter som min Anes far, men selvsagt kan jeg ta feil. Likevel syns det er rart Anes søsken ikke skulle være blant fadderne så lenge det er så mange av dem.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svar.Peder Torstensen Opdals datter Ane giftet seg med Iver Knudsen 21.3. 1815, så det er ikke henne som er min ane.Det er riktig at min Ane bodde hos sønnen Christian i 1865. Jeg tror også at det er henne som dør hos sønnen Gulbrand på Strengen i Trøgstad 14.12. 1871, 88 år gammel.Det er blant annet aldersangivelsen ved vielsen, FT 1865 og da hun døde som medførte den bemerkningen i mitt innlegg 1 om at aldersangivelsen er varierende. Jeg går ut fra at aldersangivelsen ved vielsen er den som er mest korrekt.Men så tilbake til hennes opphav. Hvem kan hennes foreldre være?Det bor en Ane Pedersdtr. på Dillevig i Trøgstad i 1801. Hun er sannsynligvis født i Høland 1789. Det er nok hennes mor og stefar som er på Dillevig, men jeg har ikke funnet belegg for at dette er riktig Ane Pedersdtr. heller.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Heidi.Jeg regner med at Peders foreldre er Saxe Syversen og Anna Larsdtr. og at Peder er døpt i Trøgstad 3.11. 1748, men jeg har ikke sjekket dette skikkelig, siden jeg har gått ut fra at han ikke er en av mine forfedre.mvh Øivind Larsn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Takk for svar! Hvis det ikke er mye bry for deg, kunne du tenke deg å dele opplysningene om giftemål og etterkommere du har på Peder Saxesen med meg? ( heidi@ucm.no) Så kan jeg verifisere de selv. Er han sønn av Saxe Syversen (Gullerud) hører han til i 'treet' mitt.Tror forresten du skal ha med et barn til hos Ane Pedersdatter og Tor Hansen; Nicolai f 1821 LenkeMvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.