Gå til innhold
Arkivverket

[#32971] Yrke: slipsarbeide. Mellomnamn: Harris.


Gjest N B Macdonald
 Del

Recommended Posts

Gjest N B Macdonald

Spørsmål nr. 1: yrke = slipsarbeide. Kva er det for noko?Personen i Kristiania i 1900 er enkja Marie Hans., som eg meiner eigentleg er Oline Marie Martinsdotter, enkja etter Johan Henrik (Eriksen) Hansen av Larvik. Ho jobbar med 'slipsarbeide' og har ein son, Erik Harris Hansen f. ca. 1888. Så lurar eg også på dette mellomnamnet Harris. Fleire brukar det, og eg har lagt merke til at nokre av dei har ein 'annan' religion.Spørsmål nr. 2: Veit du noko om kvifor det unorske(?) namnet Harris er populært seint på 1800-talet?TakkarNina Beth, som prøver hjelpe enda ein amerikanar med slekta si i gamle landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 'slipsarbeide' menes vel at hun arbeidet på slipsfabrikk (eller kanskje 'for' slipsfabrikk på akkordbasis). Et søk på yrker som begynner med 'slips-' viser at det var ganske mange kvinner i Kristiania som er ført med 'slipssyerske' som yrke.Det er vel ikke alltid så lett å si hvorfor et navn blir populært, men det var mange nye navn som ble moderne midt på 1850-tallet. Industrialsering og urbanisering ga mange nye impulser. Jeg ser forøvrig fra folketellingene at navnet Harris kom på moten rundt 1860, men det var noen eldre med navnet også. De var sjøfolk. Kanskje det kan være en forklaring på hvordan navnet kom inn i norsk navnekultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror teorien om påvirkning fra sjøfolk vedr. navnet Harris, er relevant. Rent navnehistorisk skal Harris være en avledning av Harry. I begge tilfeller er det vel snakk om engelskpåvirkede varianter av navnet Henrik. En av mine fjerne slektninger ble døpt Hans Harris i 1900 - og han var nok oppkalt etter bestefaren, som hette Hans Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Harris kan tenkes å være å oppfatte mest som et etternavn. At etternavn ble gitt som mellomnavn (fornavn) på personer som ikke tilhørte den aktuelle slekta, var ikke uvanlig, iallfall i Nord-Norge. Det kunne være for å hedre (eller kanskje for å påvirke på et vis) en handelsmann, en prest, m.fl. årsaker. Anton Theodor Harris var amtmann i Finnmark og stortingsmann, men døde allerede i 1866. Et meir aktuelt eksempel er Anton Theodor Harris Holmboe, født i Tromsø i 1857, som utdanna seg til lege (vel i Kristiania... seinere virksom i Michigan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.