Gå til innhold
Arkivverket

[#32974] Henric Boulton – Norderhov 1805


Gjest Olav Trydal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (17): Du har rett i at det ikke lett å tyde hva som er innført ved ekteskapet i 1805. (Sognepresten den gang 'gikk rent i barndommen').Det stykkvise jeg får ut av det, er at de ble trolovet 11. eller 10. mai 1805 og viet 3. juni: 'S??g?? Suend ved Bærum Adam Zetterstrøm og Eli Nielsdatter Hønefos. Cauts.Mænd Anders Sto??? V??? og Henric Halvorsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Til innlegg(17) For ordens skyld nevnes at Kirkebok for Norderhov opplyser om forlovelse mellom Ole Larsen Moe og enke Maria Larsdatter 7.nov.1793. Som forlovere er oppgitt: ? Hansen Hønefos og Lars Andersen Berg.Ole og Maria vies 27.des.1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Når presten går rent i barndommen, kan jo hva som helst ha passert? Det ser ut til å bli som å gjete kongens harer å holde styr på Henriker av ulike utgaver.Jeg blir lett skremt, Ellef, over at du leser Zetterstøm der jeg ser Lettenstrøm. Jeg begynner å tvile på min egen tolkning. FS har oppgitt navnet som Lettenstrøm. Den slutningen jeg har bygd på i innlegg 1, har jeg sett på som solid. Men i likhet med presten, kan jeg også ta feil.Ellers var det fint, Lars å få bekreftelse på at Elis mor, Mari, giftet seg om igjen, - og nettopp med Ole Larsen. Da tar jeg det for gitt at det er de som bor på Wager i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 26: Et beskjedent bidrag, men logisk sett burde vel yrkestittelen til Adam være hammersvenn. Dersom ordet imidlertid begynner på 'S' og det dessuten inneholder en 'g', ville jeg nok gjettet på *Spiger Suend* - altså spikersvenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Olav innlegg (28):Du ble lettere skremt. Jeg har grunn til å bli virkelig skremt. I notatene jeg tok fra kirkeboka har jeg også skrevet Letterstrøm. Veit ikke hvordan jeg her har klart å få dette til Zetterstrøm. Kontrollerte på ny med kirkeboka - Letterstrøm - uten tvil. (Begynner visst å gå 'rent i barndommen sjøl). Godt du gjorde meg oppmerksom på feilen. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Takk for det! Jeg skal ta meg en kopp kaffe og slappe av på det. Hvis du i tillegg kan godta at det står Lettenstrøm og ikke Letterstrøm, skal jeg kanskje ta meg 'nogo attåt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Det godtas. Klar og tydelig n. Jeg har visst av en eller annen grunn fått feil navn inn i skallen. Navnet Lettenstrøm er klart og tydelig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det ikke en litt påfallende navngiving av de to eldste barna til Adam og Eli? De bibelske navnene Maria Magdalena og Abraham ser ikke ut til å være tradisjonell oppkalling, bortsett da fra at Maria kan være oppkalt etter Mari Larsdtr. - og dermed styrker den antakelsen at Eli var datter til henne og Niels Evensen (og kanskje at Adam selv har et bibelsk navn). Jeg har spekulert på om Adam (som jeg nok tror var svensk) opprinnelig kan ha hatt jødisk bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (27): Stemmer som du skriver. Soldat Ole Larsen Moe og Enke Maria Larsdatter ble trolovet og viet, datoene 7.nov. 1793 og 30.des. Første forlover var Guul Hansen Hønefoss.I tilfelle det kan bevises at Maria Larsdatter var enken etter Niels Evensen Heieren/Røsengeie, vil trolig følgende opplysninger lette videre søking:I kirkebok nr.4, pag.243a (Rull HF 408) finner vi som døpt 16.apr. 1756: Even Nielsen Heiren og Olia Jonsd: barn Niels. Fad. Hans Anfindsen, Even Olsen, Anders Larsen, Ragnil Juulsd. Mari Nielsd. - Denne kroppen som vart døpt her, ble nok senere far til Eli Nielsd. Eli hadde en eldre bror Jon dpt. 4.nov. 1781.Som trolovede 28.sep. 1754 finner vi: Reserve Even Nielsen og Olia Jonsdatter. Cav: Jon Burringrud og Hans Anfindsen. - - Den 30.des. 1754: Cop. Even Nielsen Heiren og Olia Jonsdatter.Tittet i en transkribert avskrift av 'Ekstra Skatten 1762 for Norderhov prestegjeld'. Der er ført 10 husmenn m/fam under Heieren. I tillegg finner vi flere Husmann's enker og Inderster. Even Nielsen Heieren og kona Olia (uten patronymikon) er en av husmannsfamiliene. Barn under 12 år er som kjent ikke registrert ved Ekstraskatten på 1760-tallet.Under gården Røseng finner vi 1762 bl.a. Husmann Joen Burringrud og kona Ingebor, samt sønnen deres Ole Jonsen og hans kone Anbiør. (Buringrud ligger også ved elva Sogna, litt nedenfor Heieren. Grenset den gang til Heieren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Olav.Som 'plaster på såret' fordi jeg klusset slik med navnet til din Lettenstrøm kan jeg knipse et digitalt bilde av vielsen 1805. Kan fotografere hva rullefilmleseren - Vidiologen - viser på skjermen. Klippe den aktuelle vielsen og sende den som vedlegg. Har ikke peiling på billedbehandling og den slags, men slike fotoer blir i hvert fall ikke dårligere enn hva filmen viser, snarere tvert om.Da må du i så fall sende meg en privat mail, med e-postadressen. Vi har ikke mulighet til å legge bilder inn i svarene her i Digitalarkivet, kun i første innlegg. Vil ikke splitte debatten ved å lage eget innlegg kun for bildet. Adr: ellef-e@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Til innlegg(34) Det er til stor hjelp å få tydet innføringer i kirkebok for Norderhov.Jeg tror at Mari Larsdatter blir døpt 13.jan.1859, og en uttalelse om navnene på de involvert her er svært velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Til Oddbjørn, innlegg 33,bibelske navn.Folk som framfører at de kan vise slekt direkte tilbake til Harald Hårfagre blir møtt med svær skepsis. Når jeg sier at jeg kan føre linje tilbake til Adam, ses det på som en morsomhet. Når det så er tema å finne Adams røtter der far kan tenkes å være svensk og mor fra Norderhov, blir det bare verre.Når du antyder at Adam kan være av jødisk opprinnelse, blir det straks mer alvorlig, og i dette gamet skal ingenting avvises før det er prøvet.Men jeg tror heller navneskikken med Maria Magdalena og Abraham er lokal og tidsbestemt, og gjerne med utspring i Värmland. De Lettenstrømmer som er registrert i FS på 1700 og 1800-tallet har litt bibelske navn som Abraham, Peter og Jonas.(Jeg må bare sånn a propos nevne at jeg rykket til på den lokale badestranda da en mor ropte:'Josef og Benjamin, nå må dere komme opp. Vi skal hjem'. Så bibelhistorien lever enn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Til innlegg (34) Her kommer store mengder svar på spørsmål som jeg ikke har klart å formulere ennå. Dette er helt imponerende. Nå må jeg lage meg en oversikt over alle de opplysningene som er kommet. Det er klart at du, Ellef, har tilgang og kunnskaper om kilder som 'menigmann' skal slite for å få tak i.Til innlegg (35) Med en gang trodde jeg at du satt på bryllupsbildet av Adam og Eli (ingenting forbauser meg lenger), men jeg er meget takknemlig for å få bildet av siden i kirkeboka. Så plaster - ja takk, men noe sår var det ikke, heller en pirrende kløe.Til Lars (36) som også har tilgang på kildedata,må jeg være enig at en skriftkyndig er god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (36):I rullefilm HF 408 sveivet jeg til kirkebok nr. 5, pag. 20a, hvor dåpen til denne Mari døpt 13.jan. 1759 er ført inn. Foreldrene var Lars Henrichsen Semmeneie og Mari Johansdatter. Faddere var Mogens Knudsen, Ole Jacobsen, Marthe Hansdatter, Margrethe Hansdatter og Brynild Knudsdatter.I den før nevnte transkriberte Ekstra Skatten 1762, finner vi som en av husmennene under Semmen: Lars Bergerud og kona Marie. Deres sønn Henrich Larsen bor sammen med dem. Likeså en inderste som kan være av samme husholdning, Daardi Jacobsdatter. I listen jeg har er det i ettertid, i margen, tilføyet ut for enkelte. (Lars Henrichsen Bergerud f.aug. 1715 - d.apr. 1795). Ved kona Marie (Også skrevet Maren Hansdatter f.mai 1723 - d.juli ??). Ut for sønnen Henric (f.1747 - d.1816) Navnet på kona Mari passer ikke helt som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Jeg har brukt en del tid på å sortere inntrykk og opplysninger, og er absolutt ikke ferdig med å fordøye. Når det gjelder Elis barndom, og hennes foreldre ser lista slik ut: 16. mai 1780: Artillerist Niels Evensen Hejeren og Mari Larsdatter forlover seg 27. des.1780: Niels Evensen fra Hejeren og Mari Larsdatter gifter seg. 4. nov.1781: Nils Evensen Hejeren og Mari Larsdatter har sønnen Jon til dåpen 2. okt.1785: Niels Evensen, Røsengeie begraves 29 år gammel 11. des. 1785: Datteren Eli blir døpt – to måneder etter farens død. 7.nov.1793: Forlovelse mellom Ole og enke Maria Larsdatter. 27. des.1793: Ole og Maria gifter seg. (Eli er da 8 år) 1801: En Eli Nielsdatter 15 år er tjenestepike hos familien Braag som bor under Hønen gård. Mari Larsdatter 43 år finnes under gården Wager. Hun er gift for 2. gang med Ole Larsen, 35 år.3. okt 1802: Eli Nielsdatter, Hønefos er innført som konfirmant. 17 ¾ år10. mars 1805: Eli Nielsdatter døper en (uekte) sønn, Henric Boulton, i Norderhov kirke. Farens navn er oppgitt å være Henric Boulton av Engeland.3. juni: Eli Nielsdatter vies til Adam Lettenstrøm. Storebror Jon er kanskje den Joen Nielsen (20) som i 1801-tellingen sies å være i tjeneste hos Eric Evensen (39) under Sørgefos Saugbruk. Kan det da være en yngre bror av Niels Evensen og altså Joens onkel? Denne Eric var kanskje også fadder for Eli? Fadderne til Jon har jeg nok ikke sett.Det kan være logisk å tenke seg at det var et barn mellom Jon og Eli, og at det skulle kunne gjenfinnes i 1801, men så langt er det ikke noe opplagt spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Som du skriver i innlegg (41) skulle det vært logisk at det var barn mellom Eli og Jon. Men jeg finner ingen. Ved Jons dåp 4.nov. 1781 var fadderne Eric Evensen, Niels Hansen, Aase Andersd., Marte Hansd. og Live Hansd.Tilbake til innlegg (40): Her har trolig kona til Lars Henrichsen Semmeneie blitt registrert med feil patronymikon da deres datter Mari ble døpt i 1759. Men ved dåpen til deres sønn Henric den 22.mai 1747 skrives hun for Marie Hansdatter (ikke Johansdatter som i 1759).At Hansdatter er riktig bekreftes også av de tilføyde notatene i margen på den transkriberte Ekstra Skatten for 1762. Finner heller ingen Mari/Marie/Maren Johansdatter født mai 1723. Derimot forteller kirkebok nr. 2a, side 201 (Filmrull HF 407) at den 6.juni 1723 ble ei Maren døpt. Foreldrene var Hans Ellingsen Sæmeneje og Marta Pedersdatter. Faddere Anfind Olsen Hejern, Joen Anfindsen ibid, Karen Gulbrandsd., Barbara Trulsd. og Aase Pedersd.Nå er Norderhov så heldige at vi også har en klokkerbok 1717-1725. I bok nr. 3, pag. 190b (Rull 408) Mener dette er klokkerboka. Fant der samme Maren dpt. 6.jun. 1723. Foreldrene er her registrert som Hans Ellingsen Semeneie og Marthe Pedersd. Samme faddere.Dette blir på ny 'hvisomatte'. Men du kan jo bruke det til å lette letingen. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Ellef, hvis jeg har fått med meg det rette: Lars Henrichsen Semmeneie og Marie Hansdatter døper i 1747 sønnen Henric og i 1759 datteren Mari. Mari ble mor til Eli. Du antyder i e-post sammen med bilde av kirkeboksiden 1805 som viser vielsen av Eli og Adam, at en av forloverne kan tolkes til Henric Henricsen. (Fornavnet Henric er klart, etternavnet kan kanskje være Henricsen.) Du tenker deg videre at Henric, bror til Mari, har hatt en sønn Henric, slik at forlover for Eli/Adam er Elis onkel.--------------Eric Evensen forekommer tre steder. Fadder for Jon i 1781, fadder for Eli i 1785 og bonde under Sørgefos bruk i 1801. Når Jon er i tjeneste hos Eric i 1801, tar jeg det (nesten) som gitt at dette er bror til Niels Evensen. Jon ble farløs 4 år gammel.Ole Larsen som var fadder for Eli i 1785, er kanskje han som gifter seg med Elis mor, Mari Larsdatter i 1793? Vanligvis er det jo sammenheng i ting.Den eneste som så langt har falt utenom alle sammenhenger, er Henric Boulton som var utgangspunketet for dette temaet. Men se om ha ikke har bidratt til å få orden på veldig mye annet.-------------Likevel plages jeg etter alt dette av ’en gnagende uro’. Alt passer i opplysningene om Eli, dattera til Niels Evensen, slik at jeg ville tro hun er min ’formor’.Men - i innlegg 12 forteller Ellef at en annen Eli ble døpt i Norderhov kirke 26. des. 1784. Mor var Ingeborg Olsdatter, Hønefos og utlagt som far Niels Ericsen (grenader? ved major Hægermanns compani).Alderforskjellen på de to Eli’er er et år, og det er ikke umulig at de begge kan være innblandet på enkelte punkter i den indisierekken jeg (les Ellef) har bygget opp. Jeg har saumfart folketellingen for 1801, men finner ikke spor av det jeg kaller den andre Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Nei det ble feil. Henrich Henrichsen må evt. være Elis fetter. Han bør ha vært høyst oppegående i 1801, men jeg finner han ikke i Norderhov. Det bor og jobber en ugift Henrich Henrichsen (28) ved Dahl gruver i Gjerdrum?? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (43): Jeg har til nå kun funnet en av disse Eli Nielsdøtre som konfirmant. Den andre kan ha blitt gravlagt før 1801 (kanskje uten at dette er registrert i kirkeboka), eller flyttet ut fra bygda.Kan i hvert fall si det vil ta deg måneder å få klarhet i linjene fra Norderhov. Stort prestegjeld, ofte manglende eller feil registreringer i kirkebøkene. Noe som medfører at både søsken og faddere og må kontrolleres, iblandt gjennom et par generasjoner. Men det er jo slikt som gjør denne hobbyen spennende. Hvis vi ved hjelp av et par tastetrykk kunne trylle frem anene ville hele moroa og spenningen være borte. Kirkebøkene herfra er i perioder vanskelige å tyde p.g.a. svak- eller klussete skrift, så unngå mikrokort. Lån rullefilmer. Vil ha dine forfedre i minne. Kommer jeg over noe av betydning får du beskjed. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Kloke ord om hobbyen. Takk for en fenomenal hjelp, Ellef. Har kommet i gang med slektsledd som jeg helt sikkert vil studere videre. Og interessen for Norderhov generelt, den er tent. Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.