Gå til innhold
Arkivverket

[#32975] Bygdebok for Malvik


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Er det noen som har tilgang til bygdebøkene for Malvik? Er de enkelte slektene på gardene omtalt? Jeg søker opplysninger om Haset, nærmere bestemt husmannsplassen Hasethaugen. Hvilket bind skal jeg i så fall låne for å finne opplysninger om familiene på Hasethaugen?Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Går ut fra at du allerede har sjekket folketellingene. Men for ordens skyld, her er familien jeg har funnet på Hasethaug i Malvik sogn, Strinda prestegjeld i 1865[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61660.wc2&gardpostnr=830&personpostnr=5030&merk=5030#ovre>Lenke.Har ikke klart å finne familien i 1875, men kanskje noen andre har bedre hell enn meg. Dette er vel giftermålet mellom Thomas og Ellen Johans (Johanes-)datter i 1822 Lenke. Den eneste av barna jeg har klart å finne i FS er Torsten, f. 1843 Lenke I 1900 er det vel Torsten Thomassen / Tomassen vi finner som ugift og skomaker for egen regning på Skjenstadmo i Malvik Lenke .I 1865 er husfader Thomas Thomassen 71 år, fødested er Selbu. Han skal da være født omkring 1794. I f.t. 1801 for Selbu finner jeg en Thomas Thomassen, 9 år, Lenke og én Thomas på ett år Lenke. Kona Eli er 66 år i 1865, og iflg. folketellingen født i Selbu. Men den eneste jeg finner i 1801 i Selbu som passer i alder, er denne, men hun kalles Elen Jonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L. Gjervan

Hei Steinar ! De fire bindene med bosteds og brukerhistorie for Malvik kommune kom ut i 2003 med historiker Kåre Forbord som forfatter. Inntil da hadde vi Kåre Halse's bygdebok som kom ut i 1956/57.Du finner omtale av plassen man i daglig tale kalte Hasethaugen,egentlig Skjenstadhaug, på sidene 385 og 386 i Malvik Bygdebok bind IB.Thomas døde 24. okt. 1869 og Elen døde 17. april 1891 på Skjenstad.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Jeg har vært bortreist i dag, og jeg har følgelig ikke fått anledning til å svare på innleggene før nå. Beklager det. Grethe gjør alltid en stor innsats for å hjelpe, - denne gangen godt supplert av Jan Peter. Hjertelig takk til dere begge. Når det gjelder FT, så har jeg i store trekk funnet de samme elementene som dere. Jeg er vel kanskje litt i tvil om Thomas Thomassen fra Sebu. Muligens er han noen år eldre. Følgelig tror jeg heller han kom fra en husmannsplass under garden Grøttem. FamilySearch har jeg ikke slått opp i for disse personenes vedkommende, men tipsene fra Grethe er nyttige, så takk også for dem.Fra Anders har jeg fått den informasjonen som jeg konkret var på søk etter. Takker så mye. Det var det jeg trengte for å bestille det riktige bindet. Jeg er særlig opptatt av hva som opplyses der om Thomas Thomassens og Elen Johansdtr.s barn. Trolig har jeg funnet en familietilknytning til Trondheim, men trenger bekreftelse.Som sagt: Takk for all hjelp!Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Husmannen Thomas på Hasethaugen hadde flere barn, blant annet Johan Thomassen som ifølge FT1865 Strinda var husmann på Marken, 34 år. Ved FT1875 var han husmann på Ranheimsmark (som sannsynligvis er samme sted), f.1833 i Malvik, Strinda.Johan Thomassen var gift med Talette f. i Sjørdalen, 35 år ved FT1865. Ti år senere kalles hun Talette Einarsdtr., f.1831 Øvre Stjørdalen.Deres nest eldste barn var Edvard Johansen, f.1860 på Lade i Strinda. Edvard ble gift første gang ca. 1882 med Margrete Andersdtr. Er det noen som har opplysninger fra kirkeboka om dette giftermålet?Min teori er at Margrete Andersdtr. var datter av: FT1865 Strinda: Anders Olsen Vennsdal, husmann med jord, f.1833, gift med Jonette Hansdtr. f. 1819 i Malvik, Strinda. Ingen barn oppført i 1875. Kone Jonette H. Vennsdal, bosatt på Torskjøn, f. 1818 på Vennesplass, døde av sårfeber 27/3 1894. Ektemannen, Anders olsen, opplyses da å være f.t. i Amerika. Er dette Margrete Andersdtr.s foreldre?Margrete Andersdtr. (Johansen) døde ung, trolig få år etter 1883. Kan dette bekreftes av kirkebok for Strinda?Jeg er takknemlig for all hjelp.Vennlig hilsen Steinar Eik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L. Gjervan

Jeg har slått opp i Malvik bygdebok, bind III, side 703 (Vennedal) og lett i kirkebok for Malvik hos RHD, Tromsø for om mulig å verifisere at Anders Olsen Vennsdal og Jonette Hansdtr. hadde ei datter Margrete. Jeg må nok skuffe deg Steinar men en datter ved navn Margrete har det ikke vært mulig å finne. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.