Gå til innhold
Arkivverket

[#32985] Rådmand i Christiania ca. år 1700 Lars Christiansen og hans familie.


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Lars Christensen, rådmand i Christiania, blev gift i 1683 med Sidsel Olsdatter. Jeg kender intet til Ole og Anders, men jeg vil være meget glad, hvis nogen kan hjælpe med oplysning. Især hvis det viser sig, at de stammer fra Danmark.Mvh Ib Molbechbilete0396.h1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sidsel Olsdatter skal være datter av gårdbruker på Lie i Aker, Ole Biørnsen. Hun hadde minst to 'fullsøsken', Poul Olsen og Anne Olsdatter (gift med skredder i Christiania, Flemming Theiler). Med mindre andre kommer meg i forkjøpet, må jeg se nærmere før jeg kan svare presis.Sidsel Olsdatter ble forøvrig begravet 17.12.1734 på Byens Kirkegaard i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Omkring 1680 bor det 6 ulike menn i Christiania ved navn Anders Olssen, to av dem er dragoner, en er slottssoldat, en er gullsmed, en er lavettmaker og den siste er murmester (NST xxxv:3, 1996, s. 221).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal som sagt se nærmere på dette senere, men Anne Andersdatter gift med Mogens Ingemarsen er datter av Anders Christensen, bror til Lars Christensen. Jeg er ganske sikker og skal kontrollere dette imorgen.Dette er faktisk godt dokumentert, noe jeg skal komme tilbake til. (Jeg håper ikke hukommelsen har sviktet nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Tak for de gode oplysninger. Det betyder, at jeg , desværre, må opgive min ide om, at familien stammer fra Danmark. I så fald kunne det tænkes, at de havde taget slægtsnavn efter den lille by Maltbæk, der på den tid stavedes Molbech. Anne og Mogens' (Mons') 4 børn kalder sig alle Molbech.Jeg har lavet den lille 'kasseopstilling' efter det udsagn Lassen fremkommer med i hans beskrivelse af Molbech-slægten. Om Mogens Ingemarsen (Mons Ingmondssøn) skriver han:'Gift i .... 16... med Anne Andersdatter, som var Broderdatter af den i 1734 /12 i xania afdøde Sidsel Olsdatter, Der 1683 19/12 havde ægtet Raadmand Lars Christensen'.Det er kringlet udtrykt, og måske har jeg misforstået noget, eller Lassen har udtrykt sig anderledes - og dermed forkert - end han hensigt var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.