Gå til innhold
Arkivverket

[#32986] Prester ved navn Villats (Frost)


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

VILLATS FROSTDen første sogneprest i Sande i Vestfold etter reformasjonen het Villats Sveinsson Frost (evt. Villads Svendssøn Frost) Han er nevnt i kildene fra 1537-1546, men skal i følge kallsboken ha vært sogneprest fram til 1556.Da vi ikke kjenner opphavet til herr Villats har etterkommere, samtidig som det er ukjent om han hadde noen etterkommere, er det fristende å høre om andre kjenner presteslekter på 1500-tallet hvor mannsnavnet Villats er benyttet.Er det samtidig noen som kjenner til opphavet til slekten Frost? Jeg ser at det er en borgerslekt ved dette navn i senere tid, men jeg kan ikke se Villats nevnt blant disse.Foreløpig har jeg funnet herr Jakob Villatssøn nevnt i Jens Nilssøns vistitasbøker fra 1590-årene. han var da prost med tilhold i Fredrikstad. Det er imidlertid uvisst om denne Jakob kan ha noen tilknytning til den nevnte Villats Frost.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du allerede har sett det, men på RA skal det finnes en avskrift av 'Klageskriv på futen Peder FROST fra bøndene i Luster 1590'. (Fant det på nettet. Mulig at Peder Frost bodde på gården Fuhr i 1603).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er også interessant å få rede på andre personer med navnet Villats på 1500- eller 1600-tallet som kan ha sin bakgrunn i borger eller bone slekter. I Sande har jeg funnet en Villats P. på gården Solberg omkring 1610.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Litt rask der: 'bone slekter' skal selvfølgelig være 'bondeslekter', eller gårdbrukerslekter om man vil. Poenget er at spørsmålet om navnet Villats ikke nødvendigvis skal begrenses til å kun gjelde presteslekter.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hva slags slekt det er men iflg. FS bodde det flere Willadser i Råde, Østfold i 1600.Så fantes det en Hans Willadsen gift 1683 i Brønnøy, NO.Cornelius Willadsen fca.1635 Bergen - 1720 Bergen med far Willads Madsen.Jeg vet ikke hvor mye man skal tro på dette, men det er vel kanskje mulig å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er da en god del forskjellige personer omkring 1? - 15 - 16 - 1700 hvis heter en eller flere av utgavene som følgende: Villas, Villats, Villad, Villads osv. Bla. en lensmann med patronymet Gardson. Det var mange Gard også i Vestfold området på den tiden ca. 15 - 1600 eller før (?). Om der er noen direkte forbindelse kan muligens fremkomme senere.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

I Norderhov var Villads Knudsson bruker på gården Trøgstad, og 50 år i 1664. Han er flere ganger nevnt som lensmann i tingboka.Villads er nevnt bl.a i Hringariki nr 1 1997, side 30, der du finner en slektstavle for hans kones slekt, Eline Eriksdotter, skifte 1704. De hadde 3 sønner Knut, Kristen, Erik og 1 datter Kari. Senere artikler gir utfyllende opplysninger om hennes slekt. Villads' eget opphav er så vidt jeg veit ikke kjent.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest A. Vidvei

Villads/Villats/Villas med og uten W først, var og er et mye vanligere navn i Danmark enn i Norge, og kom nok til Norge via danske embetsmenn i dansketiden.Navnet er en dansk forenkling av det latinske Villadius/Willehadius (opprinnelig Willehad fra England), som var biskop i Bremen på 700-tallet [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Willehad>http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Willehad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I mantallet for 1665 er 30 år gamle Villats Hansen knekt hos fergemannen på Inderøy. I tingboken for Inderøy fogderi, 1703 finnes Hl. Willats som medhjelper i Beitstad. Svein Tore Dahls bok om 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700' omtaler Viladtz Jensen Bing på side 110, hvor det blant annet står at han er født ca. 1668, sønn av rådmann Jens Willumsen Bing, og døde i Hadsel den 19.07.1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Viladtz/Willads Bing ble gjennom dattera, Sara Susanna Bing, sitt giftemål med presten Peder Dreyer, stamfar til mange generasjoner hvor navnet Willads finnes i Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne Willads Bing sin farfar Willads Anderssøn (f. rundt 1560 ?) var såvidt jeg vet byfogd i Trondheim.Jeg har i mitt slektsregister 15 stk. Willads/Willats på 16- og 1700-tallet, alle (med ett unntak) bosatt nord for Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lisbeth Løchen

Jeg har forsket litt på både Frost og personer som heter Willads, og har funnet disse: Frost: To teologiske kandidater (brødre) i Fredrikshald (Halden): Christianus Jensen (Janus) Frost (1684-1727) og Thomas Jensen Frost f. 1685. Har også notert at det kan ha vært en Jens Christensen Frost i Fredrikshald, d. 1733. Ellers var det en Martin Frost, heradshøvding i Myckleby sogn, Bohuslen 1647. Det er en slekt Frost i Sverige.Willads:Det var en prest i Brunlanes 1562 som het Jacob Willadsen, kanskje den samme som var sogneprest i Fredrikstad 1575-1601? Sognepresten (d. 1602) skal ha hatt en søster Barbro (Barbara) Willadsdatter (d. 1607) som var gift med Christoffer Lauritzen, sogneprest i Askim 1585. Hans far var Lauritz Christoffersen, sogneprest i Eiker 1553. Kanskje dette er en forbindelse til Willads Svendsen Frost i Sande? Det var en Willads Christensen med hustru Ildri Sumensdatter som pantet bort gården Rød i Sandsvær i 1597. Han døde før 1608 da Ildri var gift med Oluf Erlandsen.Det var flere som het Willads i Østfold på 1600-tallet. Navnet ble også skrevet Velas. Har hørt at Willads ble og blir (?) uttalt Vellas med e i Råde, men vet noen det sikkert? Willads Frost ble forøvrig nevnt som 'her Velatus' i et av diplomene.Jeg er spesielt interessert i følgende personer med Willads-navnet:Willads Hansen Strømshaug, d. 1655 i Råde. Var ca. 1625-45 på Gylder i Våler. Gregers Willadsen Sogn, Råde, f. ca. 1604. Var fra 1631 på Rosnes søndre i Rygge, og senere (før 1645) på Sogn i Råde. Willads Ellingsen Augeberg, Råde- var på Augeberg fra 1620-ca. 1647.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.