Gå til innhold
Arkivverket

[#32987] Mogens Helgesen og Gurina Johansdatter (?)


Gjest Hanne Wikran
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Wikran

Leter etter forfedre av min tippoldefar Mikal Monsen. Mikal skulle komme fra Beitstad prestegjeld, Nord - Trøndelag. Mikal kom på et tidspunkt ( før 1853 ) til Troms. Hans foreldre skulle være Mogens Helgesen og Gurina Johansdatter. Vet at Mogens i 1827 giftet seg med Ane Iversdatter.Har hørt at enten Mogens eller Gurina skulle komme fra en storgård - men har ingen andre ting å gå etter enn Beitstad generellt.Har noen hørt om gårdsnavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til MikalMichael Sex: MEvent(s): Christening: 03 Oct 1822 Place: Beistad, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: Mogen HELGENSEN Mother: Gurina JOHANNESDRSource Information: Batch Number: C423731 Source Dates: 1822 - 1836 Film or Fiche Number: 125283 Collection Details: Beitstad; Den Norske KirkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wikran

Takk skal du ha, men disse dataene har jeg. Det jeg mangler er data på foreldre og forfedre. Særlig er jeg ute etter gårdsnavnene til foreldrene. Det har blitt meg fortalt at Mogens skulle komme fra en storgård på Beitstad og Gurina skulle være av 'tjenerstand'. Mogens fikk ikke gifte seg med Gurina, da det ble ansett som under hans stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Gurina JohansdatterGurina Sex: F Event(s): Christening: 16 Jan 1803 Place: Beistad, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: John SORAUNET Mother: Karen SORAUNETSource Information: Batch Number: C423731 Source Dates: 1722 - 1822 Film or Fiche Number: 125283 Collection Details: Beitstad; Den Norske KirkeDet er vel Gurina som kommer fra en 'storgård' - her finner du foreldrene hennes + noen søsken og også mormor i 1801 tellingen for Bedstaden LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wikran

Takk, takk :) Da fikk jeg noe å gå etter...Har også funnet denne Mogns i Frosten, og mener at farens navn stemmer overens med det jeg tidligere har hørt, så det er absolutt mulig. Bedre blir det jo da det var Gurina som var fra en 'storgård'. Da kan faren Helge Pedersen`Huusmand uden jord. dagleier`stemme bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Arne Wiborg

Hei HanneMons Helgesen kom til Flatanger rundt 1835-36. Først til gården Jøssund, så til plassen Reithaug under Vik, og jeg har registrert ham død på gården Stamnes. De kom visst fra gården Kaldal på Namdalseid/Beitstad.Her er hva jeg har notert :Mons Helgesen, (1800-1870) født Trysil – død Stamnesg. 1837 m. Anne Iversdtr., (1801-1857) Namdalseid Barn: 1. Haagen Monsen, (1827- ) født Namdalseid – død ung ?2. Martha Monsdtr., (1828- ) født Kaldal, Namdalseid, g. 1855 m. Hans Rasmussen, Til Fløanaunet, Flatanger3. Olava Monsdtr., (1828- ) Tvilling – døde ung ?4. Iver Gunelius Monsen, (1831- ) død ung ?5. Juliana Monsdtr. (1834- ) født Namdalseid, død ung ?6. Anne Martha Monsdtr., (1837- ) født Jøssund eller Laukvika7. Helmer Monsen, (1841- ) g. 1865 m. Bergitte Enoksdtr., Til Feøya, Flatanger8. Kristine Monsdtr., (1846- ) død ung ?Jeg kjente ikke til sønnen Mikal - tydeligvis fra første ekteskap, og som ikke var med til Flatanger.Har notert Mons sine foreldre som Helge Pedersen/Marthe Olsdtr. og det er jo de samme som er funnet på Frosta 1801. Hvis mine notater om at han er født i Trysil er riktige, må de jo ha flyttet til Frosta rett etter Mons sin fødsel.Med hilsen Jon Arne Wiborg Flatanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.