Gå til innhold
Arkivverket

[#32990] Paa Sands og Stavanger i 1900, hvem er Ellen Aas?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Hei i Minnesota :-) Her er iallfall familien i 1900, men dette hadde du nok: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01103.wc2&gardpostnr=3862&personpostnr=16975&merk=16975#ovre>LenkeDet ser ut for at dei er heime etter å ha vore på Madagaskar, Reinert er fødd i Sand som høyrer til under Stavanger på ein eller annan måte.Eg fann han saman med familien på garden Aas i Sand 1865.Denne er mogeleg som kone Ellen, men kanskje litt rart at han giftar seg med ei som er fosterdotter som 13-åring? (altså: sannsynlegvis 'under hans stand')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kanskje hjelpe deg noe på vei.I følge, 'Sand, gardar og folk' b. 1 s.199 av Ernst Berge Drange, var Ellen Sofie Bertelsen f. Sauren (1851-1933) fra Brønnøy. Jeg klarer ikke umiddelbart å finne hvem foreldrene var.Dette var 2.kona til Reinert Aas. Ellen var enke etter en Madagaskar-misjonær 'Bertelsen'. Denne 'Bertelsen' ble ordinert til Misjonsprest sammen med Reinert Aas i Kristiansand`s domkirke i 1880.Det er vel trolig hun vi finner i Ålesund ved ft 1875:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=fodested&pgj=54&teljing=ft1875&filnamn=f71501.wc2&amt=15&funnenr=57>LenkeOg det kan være hun en finner i Tromsø i ft 1865:LenkeElen Sofie Olsen, Sauren. Det finnes en FS IGI informant som oppgir fornavnene til hennes foreldre som -Johan- og -Elenora-. Den samme informanten oppgir hennes fødselsdato til 31.8.1851.Da kan vi jo fortsette å spekulere; kan det være foreldrene til Ellen ved ft 1865 i Bodø under her ?LenkeI ft 1875 er ovennevnte ektepar tilbake på garden/plassen Hestmarken i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk, veldig hjelpsom aa vite at navnet var Elen Sofie og at hun var gift for. Ogsaa aaret hun dode. Stor takk begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

OK - jeg har funnet henne! Tusen takk! Ja Tromso 1865, Aalesund 1875. Hun var dtr. til Johan Kristian Olsen og Pernille Eleanore Abigael Johannesdtr. Ormoya Bronnoy. Marriage dates anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Har du funnet henne i 'Brønnøy-boka' ?Ellen Sofie giftet seg 2. gang i 1886 med Reinert Aas. Hun er forøvrig avbildet ca 1925 sammen med mannen Reinert Aas, noen barn og barnebarn, i den overnevnte 'Sand; Gardar og folk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Geir for gifte aar!! Jeg skriver slektshistoria for Bronnoy Bygdebok - bokene er ikke ferdig men det kan ikke vaere for mange aar til forste bok kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Aas

Hi Margaret Miller! I understand you are interested in my great grandfathers wife. Are you a relative? Reinert Larsen Aas had a brother who emigrated to the USA. Best regards Inge Aas Mail to: ingeaas@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.