Gå til innhold
Arkivverket

[#32992] Attester for innflytta svensker. Hvor tatt vare på.


Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Sæther Brække

Måtte svenskene levere innflyttingsattestene ved grensen eller på det første stedet de bosatte seg på i Norge? Ble disse arkivert og hvor? Hos presten? Noen som kan svare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det jeg har sett om attester fra svenske innvandrere til Vestfold i perioden 1850-1890 er at de hadde med attest fra sognepresten i utflyttingssognet i Sverige som de leverte til sognepresten i innflyttingssognet i Norge. En god del slike er i hvert fall bevart i Nøtterøy prestearkiv, så prestearkivene skulle være nærmeste sted å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Som Per skriver:Disse svenske originalattestene er deponert i prestearkivene i det soknet hvor inflyttingen skjedde - men om de flyttet videre fikk de med seg attesten. Prestearkivene er avlevert til Statsarkivene for aktuelle arkivområder. Flytteattestene var grunnlaget for opplysningene om innflyttinger ført i kirke/ klokkerbøkene, men det var ofte feil i disse avskriftene. Attestene innneholder ofte opplysninger som ikke er tatt med i kirke/klokkerbøkene. Det ligger også noen attester i disse pakkene som IKKE er ført i kirke/klokerbøkene. Husk at noen av ulike årsaker aldri leverte attester i det hele tatt - men ved inngåelse av ekteskap i kirkelig regi måtte de iallfall vise en attest - kanskje framskaffet fra Sverige mange år etterat de flyttet derfa. For ditt (?) område Østfold kan du bruke Østfold historielags database over innflyttede svensker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Takk til Per og Jon Erik for greie opplysninger. Nå må jeg finne ut om ekteskapet var inngått i kirkelig regi og om det finnes attester arkivert enten lokalt eller i fylket. Vedkommende er ikke ført inn som innflyttet i kirkeboka i den kommunen han bosatte seg i. Østfold historielag har gjort en flott jobb med registreringen av innflytta svensker, men mitt spørsmål gjelder ikke dette fylket. Jeg har likevel gått igjennom disse registreringen, men uten resultat! Vennlig hilsen Gunvor Sæther Brække

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Prestene var ofte lemfeldige med å føre inn- og utflyttinger. Det kan være mange som ikke finnes der, men allikevel med attest i prestearkivet. Hvis det er et sogn i Vestfold du er ute etter, er prestearkivene ved Statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Takk for tips! Vielsen hadde foregått i kirken. Ingen kommentar om at ATTEST var vist fram. Har nok lurt på om attestene kunne være arkivert på prestekontoret, men de har vel plikt til å sende de videre innen en viss tid.Jeg må nok spørre på prestekontoret en gang til. Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Har i lang tid lett etter fortiden til Ole Erikssön Dalekar. Han var bruker av Östre Smidsröd på Nötterö frem til 1759. Jeg forbinder 'Dalekar' med Sverige. Hvor kan jeg finne evt attestasjoner etter ham ?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg vet ikke om dette med presteattest var aktuelt så tidlig, hvis en attest skulle eksistere fra å tidlig må den være i Statsarkivet i Kongsberg ([url="http://www.riksarkivet.no/kongsberg/om.html>http://www.riksarkivet.no/kongsberg/om.html), under arkiv A-353 Nøtterøy Sogneprestkontor.Har du sjekket Tore Vigerusts innvandrerarkiv:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.