Gå til innhold
Arkivverket

[#32997] Gudrun Lundø født i Bergen 31. jan. 1891 slekt i Lunnøy?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Gudrun ble gift med Ole Ottesen Lundø (kom fra Lundøy/Lunnøy i Austevoll/Sund)f. 25. juli 1880- 18. jan. 1961Gudrun var på en eller annen måte slekt i Synneva Malena Halvorsdtr Lunnøy 1856-1951 (gift Nils Olai Pedersen y. Rabben).Jeg går ut fra at det lar seg gjøre å finne Gudrun i Bergen i ft for 1900, men kanskje det er noen som kjenner til de jeg etterlyser? og som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved søk på fornavnet Gudrun i 1900-tellingen for Bergen dukker det i alt 249 personer. Siden fødselsåret er et ca. år, hadde det vært en idé å finne giftermålet mellom henne og Ole. Uten noe mer info, som for eksempel Gudruns farsnavn/etternavn/pikenavn blir det å lete litt på måfå…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel i allefall Gudruns mann på Lunnøy i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01244&gardpostnr=42&personpostnr=270&merk=270#ovre>Lenke og dette er vel Synneva og mannen på Rabben ytre i 1900 LenkeHer er Synnøve og hennes søsken i f.t. 1865 for Sund LenkeBroren Nils er det vel vi finner her i 1900 Lenke og her er Vincents Lenke. Mulig at dette er søsteren Gunhild Lenke. Det ser ikke ut som noen av disse har noen datter kalt Gudrun.Har søkt på navnet Gudrun (børjar på) blant døpte i Bergen og her er noen kandidater født 1889-1892, og i 1889 er det 19 Gudrun, i 1890 er det 20 stk, i 1891 er det 20 stk. og i 1892 er det 25 Gudrun som døpes i Bergen. Finner en Gudrun f. 23.01.1891 Lenke og disse to Gudrun født i januar 1892 Lenke og Lenke og her er et par Gudrun i 1889 Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått oppgitt at foreldrene til Gudrun var: Leonard Madsen f. Käldquist (finsk) og Marie Martine Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her tror jeg familien finnes i 1900 LenkeMen hvordan kan evn. Marie Martine Ellingsen ha hatt slekt i Austevoll/Sund (Lundøy eller Møgster sogn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da kom jeg ikke næremere en løsning her heller, så da er mitt spørsmål: Hvem var foreldrene til Marie Martine Ellingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om dere har funnet de rette personene, men fortsatt kan jeg ikke finne hvordan det kan ha vert et slektsbånd mellom Gudrun og Synneva Malena Halvorsdtr. Lundøen. Foreldrene til Synneva var Halvor Vinsentsen I Rabben f. 1831-93 og Synneva Nilsdtr. Lunnøy 1832-1928. Foreldrene til Synneva var Niels Pettersen Lundøen 1792-1875 og Gunilde Olsdtr. Hevrøen f. 1799-.Et av brødrene til Synneva Nilsdtr., Ole Nielsen Lundøen 1827-76 ble gift II gang med Ingeborg Jacobsdtr. Storebø 1828- og 2. gang med Olina Knudsdtr. N. Drivenes 1829-1906. Dette siste paret fikk datteren Ingeborg Kudine 1873-1963 g.m. Hans Nilsen Drøna. Kan dette paret ha flyttet til Bergen? Eller kan det vere en tilfeldighet at Gudrun bare hadde noe kjenninger på Rabben. Jeg har fått opplyst at Gudrun og Ole møttes på Rabben og at hun hadde slektninger der, men hvordan? Det vet jeg ikke hvordan man kan finne ut av? Kan det bare tenkes at det var en hushjelp fra Rabben/Lundøy i Bergen, eller motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Såvidt jeg kan se så var Gjertrud datter til Vincents Knutsen Storebø/Ytre Rabben og Marthe Sophie Jacobsdtr. Kalvenes 1811. Gjertrud har nok vert gift en gang før fordi hun etter bygdebok for Austevoll ble gift med Sæbjørn Torbjørnsen Amland Tysnes. De fikk sønnen Sæbjørn i 1864.Så slik henger det sammen. Ja, det var fint å finne sammenhengen. Takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Endelig ser det ut til at eg kommer før Rune som har ligget hakket foran meg heile vegen.Far til Gjertrud som var Vincent Knudsen Storebø, var gift med Marthe Sofie Jacobsdatter Kalvenes. Søster til Gjertrud var Anne Vincentsdatter g. Petter Nilsen Lunnøy. Petter Nilsen Lunnøy var bror til Synneva Nilsdatter Lunnøy gift med Halvor Vincentsen Rabben. Så det er her slektsforholdet kommer inn, altså ikkje direkte i slekt slik eg kan sjå det. Petter Nilsen bror til Synneva var onkel til Marta Ellingsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Så var det slektsforholdet mellom Synneve og GudrunPetter Nilsen Lundøen f. 1829-1910 g. 1855 med Anna Visenstsdtr.* Ytre Rabben 1834-1908 (*søster til Anna, het Gjertrud Vinsentsdtr Ellingsen og hun var mormor til Gudrun Lundø) (Rabben 87)Barn: Gunhilde Pettersen Rabben f 1856Nils Olai Pettersen (Pedersen) Rabben f. 1857-1923Siri Pettersdtr. Rabben f. 1859-62Vinsents Pettersen Rabben f. 1861 til USASiri Gunhilde Pettersdtr. Rabben f. 1864 til USAKnud Olai Pettersen Rabben f. 1866-66Marta Pettersdtr. Rabben f. 1870-71Nils Olai Pettersen (Pedersen) Rabben f. 1857-1923 g. 1888 m Synneva Malene Halvardsdtr. Lunnøy f. 1856 (Rabben 99) Barn: 1) Petter Nilsen Rabben f. 1891 2) Halvor Nilsen Rabben f. 1893Gjertrud var tante til Nils Olai Pettersen eller moster og grandtante til barna til Nils Olai og Synneva Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.