Gå til innhold
Arkivverket

[#33000] Romedalfolk fra Lurøy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heihar noen anelse om Dorthea Jensdtr født i Lurøy, og tjente 1835 hos Søren Skvinen Lekanger på Hedemarken,Hun bodde på Romedal da hun fikk datterenEvine Pedersdtr 12/3-1834jeg tror det er henne en finner her. i 1865 Kommune: RomedalKommunenummer: 0416 Navn på bosted: MillomAntall personer registrert på bostedet: 6----------------------------------------------Arne Christensen Husfader g Husmand m Jord 1823 Romedals Prgj.Evine Pedersdatter hans Kone g 1833 Romedals Prgj.Hellena Arnesdatter deres Datter ug 1858 Romedals Prgj.Anton Arnesen deres Søn ug 1860 Romedals Prgj.Peter Arnesen deres Søn ug 1860 Romedals Prgj.Ole Arnesen deres Søn ug 1863 Romedals Prgj.Hvem var Søren Skvinen? som hun tjente hosHvet noen om hvem far til Evine Var? Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, dette er vel dåpen til EvineEVINE PEDERSEN Birth: 12 MAR 1834 Christening: 11 MAY 1834 Vallset, Hedmark, NorwayFather: PEDER EMBRETSSENMother: DORTHEA JENSDR--------------------------------------------------Den nærmeste jeg har kommet i FS er denne:Dortea JENSDATTER Birth: About 1804 Of Allern, Luroy, Nordland, NorwayFather: Jens HANSEN MECHLENBORGMother: Kirstina JENSDATTERDa er dette Jens og Kirstina i 1801 LenkeMen dette må selvsagt sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kirkeboken viser at når Evine ble døpt 11/5-1834 så var hun Dorthe Jensdatter's 2. leiermaal. Dorthe bodde da på Brynieie. Peder Embretsen's 1.leiermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant henne påm FS som gift med Peder noe etter datteren ble født. men fant ikke noe om hvor de ble av. Finner heller ikke datteren etter 1865.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Så ikke dette før nå, og du Steinar har vel en del om Mikkelborgene hvis jeg ikke husker feil. Kan jo likevel skrive litt om det jeg har når det gjelder Jens Hansen Mikkelborg og hans nærmeste aner: Far var Hans Christensen Mikkelborg(ca 1713-1766/67, og han ble gravlagt tidlig i 1767). Han var gift med 15.07.1749 i Nesna kirke med Dorothea Jensdatter Hønnichen. Dorothea ble døot i Hemnes kirke 3.p.trinit(17.06)1725, og foreldrene var Jens Larsen Myklebostad og Elsa Kierstina Hønnichen. Barna til Hans og Dorthea var:1)Christen døpt Dom.1..p.trinit(17.08)1749 i Lurøy. Gift med Marit Jacobsdatter. Disse er blant mine aner.2)Jens Hansen Mikkelborg var født i ca 1751, og var i Alleren i Lurøy ved morens skifte i 1795.3)Hans Hansen Mikkelborg ble trolovet med Karen Hansdatter i Lurøy sent i 1788. Han var født ca 1753-61 Ved manntallet 1769 er han oppgitt å være 8 år, og andre kilder beskriver han som født i 1753.4)Eliasabeth Lucia Hansdatter var født ca 1756-56, og var 13 år ved manntallet 1769 for Lurøy. Hun var gift med Elling Mikkelborg, men han heter Elling Mickelsen ved svigermorens skifte i 1795.5)Daniel Hansen Mikkelborg var født ca 1756, og ved morens skifte i 1795 var han i Kvæfjord.6)Nils Hansen Mikkelborg døpt 1758, og gravlagt Dom. 8.p.trinit(09.08.1772.7)Lars Hansen(tvilling med nr. 7) ble døpt i 1758 Han var gift med Elsebe Marie Scheldrup. Han var jekteskipper på Hestmannøy i Lurøy, men gikk konkurs. I grunner er det merkelig at han overtok i Hestmona siden han hadde flere eldre brødre. Det hadde jo vært mer naturlig at eldste bror Christen overtok i Hestmona?8)Else Christine Christensdatter døpt 1762, og gravlagt 01.01.1764.9)Edvard Hansen Mikkelobrg født 1763, og døpt 01.01.1764. Han døde 25.07(?) og ble gravlagt 05.08.1822. I kirkeboka står det faktisk at han døde 25.08.1822, men det må jo være feil ut fra begravelsesdatoen.10)Else Christina Hansdatter døpt Festo paascato 1766, og hun døde 23.08.1836.Kunne ha skrevet mye mer, men tror du Steinar har en del om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare en liten detalj her som kanskje ikke er så viktig, men foreldrene til Hans Christensen Mikkelborg var jo Eva Christensdatter og Christen Hansen. Har sett i enkelte kilder at Eva Christensdatter døde 16.10.1762, men hun ble gravlagt allerede Dom.Jubilate(02.05)1762. Regner med at 16.10.1762 kanskje er datoen for hennes skifte? Ser også at jeg ikke har fått med at Hans Christensen Mikkelobrg og Dorothea Jensdatter Hønnichens datter Else Christen ble døpt Dom.Palmarum(04.04)1762. Dette er vel ikke så viktig, men jeg foretrekker iallefall å få med tidspunkt og datoer på aner og deres søsken.Jeg har i årevis vært på jakt etter aner til Christen Hansen født ca 1670, og hvis noen vet noe håper jeg de svarer. Det samme gjelder hvem som var mor til Eva Christensdatter. Vet jo at det var Christen Olsen født ca 1640 som var hennes far og at han ved manntallet 1664-1666(?) bodde på Lurø gård og var 24 år. Hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSom du skriver så har jeg det om Lurøygrenen fra før.Det var grenen til Hamarområdet som var interesant her.Har de etterkommere eller døde de ut. Kan de ha drad til USA?Har ellers et litt kaotisk forhold til Mikkelborg i Meløy som min far sier vi tilhører. men det kommer jeg tilbake til under Nordland.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihans myre skrev (klipp)Kirkeboken viser at når Evine ble døpt 11/5-1834 så var hun Dorthe Jensdatter's 2. leiermaal. Dorthe bodde da på Brynieie. Peder Embretsen's 1.leiermaal.vt du noe om det første barnet tilEvine?Evine og Peder ble gift men han er tydeligvis ikke far til det førstebarnet, hva het han?Steinar Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei! Jeg kjenner ikke noe til denne slekta, men 'Søren Skvinen' trenger en kommentar. Han er en av de morsommere feiltolkinger jeg har sett. (NB!! Ikke spydig ment !!) Riktig lest i kilden skal det nok stå noe slikt som: 'Sorenskriver Leganger i Romedal på Hedmarken'. Jeg vet ikke om han tidligere var på Lurøy eller i området rundt, men har på følelsen at Dorthea Jensdatter har fulgt ham som tjenestepike når han flyttet til Romedal.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNavnet er fra Skiftesamlingen og de som skrev den på 17/1800 tallet var vel ikke bestandig så skrivekyndig. At S. Edvardsen tolken det som sto der til 'Skvinen' er vel forståelig. Han har gjort et enormt arbeid med de skiftesamlingene han har laget for hele helgeland, så dette er jo bare en bagatell.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare si at jeg er enig med deg Steinar i at Svein Edvardsen har gjort et enorm arbeid med skiftene på Helgeland, og det ville tatt mye lengre tid å komme så langt som jeg har gjort med mine Helgelandsaner uten skiftene hans. Enkelte grener hadde jeg vel aldri kommet videre på uten skiftene til Svein Edvardsen.Akkurat nå skulle jeg ønske at noen gjorde noe tilvsvarende for Stjørdal og Frosta/Åsen i Trøndelag, og der sliter jeg med å lese skiftene på mikrofilm. Man lærer jo selvfølgelig noe av det også. Beklager at jeg nå har kommet utenfor emnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.