Gå til innhold
Arkivverket

[#33001] Oppslag dpt. Ø. Fr.Stad 15.mai 1781 Anne Cathrine - Far: Jørgen Sternberg


Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Jeg lurte på om noen har mulighet til å hjelpe meg med oppslag i krk.bok for Østre Fredrikstad 1781.Min 2xtipp-oldemor Anne Cathrine (Anna Catharina)ble iflg FS døpt 15.mai 1781.Hennes foreldre skal iflg. samme kilde være Jørgen Sternberg og Petronelle Johannesdatter.Jeg skulle gjerne likt å vite om det står noe mer om hennes foreldre ved dåpen, og eventuelle faddere.Navnet Sternberg virker så fremmed. Hvem var han og hvor kom han fra? Han er død i FT 1801, og datteren Anne Cathrine bor da sammen med moren her LenkeJeg har heller ingen andre opplysninger om moren Petronelle, så all hjelp mottas med stoooor takk. Har forsøkt å lete etter giftemål på de på FS, men uten hell.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Waler

Hei Rigmor!Jeg lurer på om etternavnet kan være Jørgen Steenberg(Stenberg) Ser at det kom en del fra Sverige ved det navnet rundt 1800 tallet til Østfold.Kanskje noen kan hjelpe deg med det?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har vært borti en Sternberg, nemlig Henrik Sternberg, som i 1801 var gift og bakersvenn i Bragernes. Hans kone Maria Gad og deres felles barn bodde i Lakkegaten i Aker. Jeg mener å huske at denne Henrik Sternberg hadde en forbindelse til nettopp Fredrikstad.Ellers finnes navnet i Oslo (Opslo, Gamlebyen) og i Kristiania, samt Trondheim i 1801. Om alle disse hadde forbindelse med hverandre, vet jeg ikke.Vil ellers anbefale Lassens samlinger (mikrofilm i Riksarkivet). Mener jeg fant info om Sternberg der i sin tid. Lassen har mye verdifull info om folk med slektsnavn på kryss og tvers i Norge, sortert alfabetisk over flere bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå har jeg funnet ham: Johan Henrik Sternberg, dpt. 3/3 1766 i Christiania, foreldre vever Caspar Sternberg og hustru Gunhild Steffensdtr. Lie.Jeg har ikke funnet hans vielse med Marie Gad, men paret bodde i Fredrikstad i hvert fall 1795-97. 9/5 1795 ble døpt i Fredrikstad tvillingene Johan Caspar og Hans Henrik. Den første begr. 16/7 og den andre 4/12 samme år. Sønnen Jan Peter døpt i Fredrikstad 31/1 1797. Sønnen Hans døpt 6/8 1800 i Chra. De hadde en datter Gunhild f. ca. 1792, men aner ikke hvor.Ser ikke bort fra at Johan Henrik og Jørgen kan være slektninger, kanskje brødre? I så fall er vel Jørgen noe eldre. Det kan jo også være derfor Johan Henrik, som jo var født i Chra., bodde i Fredrikstad en periode. Jeg ville ha lett i kirkebok for Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bakersvend Jørgen Sternberg og Petronella Joh:datter Berg ble trolovet 02.10.1778 i Vor Frelsers Kirke i Christiania, viet samme sted 30.10.1778. Sønnen Wilhelm Friderich ble døpt straks etter i samme kirke, 06.11.1778. Skal se hva jeg har senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå har jeg takket være FS funnet at Johan Henrik Sternberg og Marie Gad (kalles Johannesdatter da, uten slektsnavn) ble gift i Kristiansand, Vest-Agder 12/11 1789. Deres sønn Jan Pitter døpt i Mandal 10/11 1790 og datteren Gunhild Maria døpt 16/9 1792 samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

OK, jeg så bare at sønnen Hans Henrich, døpt 06.08.1800 i Vor Frelsers Kirke, begravet 20.091.802 på Vaterlands kirkegård hadde fått sitt navn forkortet og trakk litt forhastede slutninger. (En ting til, men det kan jeg komme tilbake til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Oi, så flott! Tusen hjertelig takk til dere begge :)Det kunne vært artig å vite om Jørgen også er sønn av denne Caspar Sternberg og Gunhild Steffensdatter Lie.Det fortelles at Jørgen er bakersvend ved trolovelsen, og det samme er jo Henrik Sternberg i Bragernes.Jeg synes forøvrig navnene til Sternberg er veldig tysk-klingende. De kom kanskje fra Tyskland?Er det nevnt noe slikt ved vielsen, og eventuell alder og foreldre på ham?Petronelle kom kanskje fra Berg i Østfold?Jeg prøvde å søke på deres sønn Wilhelm Friderich i FT 1801, men fant ingen.Dette var moro.Mvh hilsen *Smil* og takk fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kanskje det er denne Jochum Caspar Sternberg som nevnes her hos Tore Vigerust, Lenkesom er far til Johan Henrik Sternberg, dpt. 3/3 1766 i Christiania?Petronelle er 49 år i FT 1801 (f. ca 1752).Jørgen Sternberg er kanskje født omkr. 1750-60, men død før 1801.Det nevnes at Marie Gad kalles Johannesdatter. Kan hun ha vært en søster av Petronelle mon tro?Jeg skulle gjerne likt å tatt en titt på Lassens samlinger vedrørende Sternberg, men er helt avhengig av hjelp for å komme meg dit, så det er ikke noe jeg kan få gjort med det første.Jeg tar imot alle råd og vink med stor takk.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Identifikasjonen med Vigerusts Jochum Caspar virker trolig, også siden denne var vever.Når det gjelder Maria Gad er det trolig litt mer komplisert. Da de døper barnet Jan Peter i Fredrikstad 31/1 1797, kalles hun 'Jansdatter', og likeledes da hun ble begravet i Vaterland, Chra. 28/3 1807, 40 år gml. (Marie Jansd. Gad) (iflg. 1801-tellingen var hun f. ca. 1768).Nå er jo forsåvidt navnet Jan en form av Johan/Johannes. I Chra. ble døpt 2/11 1764 en Maria av foreldre Johan Gad, høker, og hustru Marie Hansdatter. Men dersom dette skulle være henne, virker det merkelig at hun og Johan Henrik Sternberg skulle gifte seg i Kristiansand, med mindre hun og foreldrene var flyttet dit fra Chra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Som tidligere nevnt ble min 2xtipp-oldemor Anne Cathrine (Anna Catharina)ble iflg FS døpt 15.mai 1781 i Østre Fredrikstad.At hennes far het Jørgen Sternberg har Geir bekreftet i innlegg 6, i forbindelse med foreldrenes trolovelse og vielse 1778 i Vor Frelsers Kirke i Christiania.En annen ting som jeg finner pussig er at Jørgen Sternberg nevnes som bakersvend, og det samme gjør Johan Henrik Sternberg i FT 1801.Underlig er også dette med at Johan Henrik Sternberg og kona Maria Gad også befinner seg i Fredrikstad omkr. 1795-1797, hvor også Petronelle Johansdtr., Anne Cathrine (Anna Catharina) og muligens Jørgen Sternberg (om han da ikke allerede var død) befinner seg.Det skulle vært fint å vite om det er oppført noen faddere ved Anne Cathrines (Anna Catharina) dåp 15.mai 1781 i Fredrikstad.Likeledes om det sto noe om hvem som var forlovere, foreldre eller alder, da Jørgen Sternberg og Petronelle Johansdtr. gifter seg.Har du Svein Arnolf sett noe om hvem som var forlovere da Johan Henrik Sternberg og Maria Gad giftet seg, eller hvem som var faddere da deres barn ble døpt?Jeg har en følelse av en forbindelse her.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har vielsen til JH Sternberg og Maria Gad fra FS, og der er det ikke oppgitt forlovere.Jeg skrev dessverre ikke ned fadderne til deres barn da jeg så på dette i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det var dumt at du ikke hadde notert det. Det kunne kanskje gitt noen svar.Vet du forøvrig hvor J.H. Sternberg og Maria bodde i Fredrikstad i perioden du nevner?Får håpe det kanskje kan dukke opp en løsning når det gjelder vielsen til Jørgen og Petronelle, eller dåpen til Anne Cathrine.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forlovere og ikke minst faddere ble i Christiania ikke rekruttert fra familie, men først og fremst med sosialt netteverk i tankene. Og her er ikke Sternberg'ene noe unntak, tvert imot. Av alle barnedåpene i Christiania før og like etter 1800 var bare helt unntaksvis familiemedlemmer benyttet.Som lovet skal jeg komme tilbake til innbyrdes slektskap mellom Sternberg'ene i den grad jeg har avdekket dette og deres yrker, ektefeller og barn - her er Christiania vært mitt interessefelt. Jeg har ikke selv sett i kirkebøkene for Fredrikstad bare så det har sagt. Jeg har stort sett sluttstrek i mitt arbeide ved folketellingen i Christiania 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er såpass mye materiale så dette blir en kortversjon. Dessuten er materialet nesten utelukkende fra Christiania (som jeg arbeider med) og her gjenstår en del (bl.a. skifter fra denne så 'sene' tidsperioden som det her er tale om). Etter 1800 gjenstår enda mer, men noe er kommet med. Stort sett avslutter jeg pr. april/mai 1815 (folketellingen i Christiania). Jeg forsøker å ikke gjenta informasjon som allerede er gitt.Navnet Sternberg dukker såvidt jeg kan se første gang opp i Christiania i forbindelse med Joachim Caspar Sternbergs borgerskap som vever 21.04.1761. Jeg kan ikke se at han er nevnt tidligere, men dette kan ikke utelukkes. Det dukker opp to Sternberg'er til, Jørgen og Claus Jørgen.At disse er i slekt, er nok hevet over tvil, men hvor de kommer fra, vet jeg ikke (på midten av 1700-tallet er det Sternberg'ere på Vestlandet foruten en rekke muligheter fra utlandet)Joachim Caspars er trolig den eldste, født på starten av 1730-tallet om man skal feste lit til opplysninger gitt ved hans død. Gift 14.05.1762 med Gunnild Stephansdatter Lie. Barn:a. Claus født 1762. Gift 1. gang 26.10.1794 i Slottsmenigheten med Maren Olea Østensdatter, barn Fridericha (1795) og Johan Caspar (1799). Gift 2. gang 14.02.1806 i Vor Frelsers Kirke med Else Maria Hansdatter Krag, enke etter kjøpmann Johan Christopher Holch. De hadde allerede fått to barn som døde små, Johan Christopher (1800) og Johannes Caspar (1803). De fikk senere sønnen Claus (1806). I første ekteskap bodde Claus på Sagene, 1800 flyttet han til broren Stephens gård i Møllergaden hvor han bodde med neste familie i alle fall til 1806. I 1815 bor paret med sønnen Claus på Hammersborg Fattighus. Claus står hele tiden oppført som vever eller linvever. b. Martha Margaretha født 1764. Gift 07.10.1785 med kardemaker Johannes Helberg, bosatt på Vaterland. 6 barn: Birte Maria (1787) Johan Caspar (1788) Anna Catharina (1790) Johanna Maria (1792) Johanna Maria (1796) Elisabeth (1799) Johannes (1805) c. Johan Henrich født 1766. Gift 12.11.1789 I Christiansand med Maria Johansdatter Gad. 6 barn : Jan Petter (1790) Gunhild Maria (1792) tvillingene Johan Caspar og Hans Henrich (1795) Jan Peter (1797) Hans Henrich (1800). Johan Henrich hadde ved sistnevntes dåp flyttet til Bragernes der han var bakersvend og tjener, familien bodde da i Møllergaden hos familien i Christiania, flyttet like etter til Lakkegaten i Aker. Johan Henrich flytter tilbake til Christiania. Han er faddder til søsteren Martha Margarethas sønn Johannes i 1805. Maria Gad (Johan/Johannes/Joen, alle varianter brukt) er nok høkerdatteren, men to streker først når skiftene er lest. d. Catharina Dorothea født 1767. Gift 15.04.1796 i Slottsmenigheten med linvever Johan Gierding. Familien bodde senest fra 1798 i Møllergaden og var naboer til Stephen Sternberg og senere broren Claus. Barn Johan (1797) og Kirstine Maria (1798). Johan Gierding kom fra en linveverfamilie i Christiania. e. Stephen født 1769 (han er døpt i Oslo menighet, alle søsken i Vor Frelsers Kirke). Står oppført som veversvend, vever eller linvever. Gift 08.11.1805 med Birthe Maria Erichsdatter Schiærsteen. Overtok foreldrenes hus med adresse Møllergaden 333 & 334 i 1790 og han bodde der i 1808. Har flyttet fra Christiania i 1815. Bodde på Sagene i 1820. Barn: tvillingene Gunnild og Dorothea (1804), Maren Elisabeth (1805), Joachim Caspar (1808), Andrene Maria (1813) og Andrine Maria (1820), sistnevnte døpt i Aker kirke. f. Elisabet Christiane født 1772. Var tjenestepike hos garver Caspar Christophersen Borgen i Oslo som hun senere giftet seg med 13.12.1805. (Han var første gang gift med Mathilda Olsdatter Buck). Gift 2. gang 18.11.1814 med garver Niels Clausen Winther, opprinnelig fra Eiker.Joachim Caspar Sternberg får borgerskap som høker i 1774, senest i 1787 har han ervervet Møllergaden 333 & 334, han begraves 17.11.1790 på Vaterlands kirkegård. Han er da igjen nevnt som vever.Den andre Sternberg er Claus Jørgen, født rundt 1740. Nevnt første gang 1772. Borgerskap som høker 1774. Vever 1782. Gift 24.09.1773 i Vor Frelsers Kirke med Mette Maria Joensdatter Wamb (Hvam). Han begraves 25.02.1784 på Vaterlands kirkegård. Barn : Karen Margaretha (1774) Johan Henrich (1776) Anna Maria (1778) Johan Friderich (1781) Johan Friderich (1783). Bare Anna Maria vokser opp.Den tredje Sternberg er Jørgen. Han er nevnt første gang 16.03.1772. Gift 30.10.1778 i Vor Frelsers Kirke med Petronella Johannesdatter Berg.. En sønn Wilhelm Friderich født i Christiania og døpt i Vor Frelsers Kirke en uke etter vielsen. Deretter til Fredrikstad (se tidligere innlegg).Noen innbyrdes fadderskap finnes. Sistnevnte Jørgen er fadder til Joachim Caspars datter Elisabet Christiane og Claus Jørgens datter Karen Margaretha. Førstnevnte er også Claus Jørgen fadder til. Joachim Caspars datter Martha Margaretha er fadder til Claus’ sønn Johan Caspar og søsteren Catharina Dorothea til Claus’ datter Fridericha. Stephen er fadder til Claus’ sønn Johan Christopher med sin fremtidige andre kone, mens yngste datter Elisabet Christiane er fadder til både Johan Christopher og Johan Caspar.Naturlig nok måtte en mengde detaljer utelates, men det skulle være enkelt å spore opp dette samt utfyllende opplysninger. Med forbehold om trykkfeil, har nok ikke lest korrektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Geir :)Takker deg så mye for informasjonen du har skrevet ned.Det er kanskje en mulighet for at Joachim Caspar, Claus Jørgen og Jørgen Sternberg kanskje kan ha vært brødre eller fettere, men det skal det vel godt gjøres å få svar på.Jørgens kone Petronelle opplyses å være 49 år i FT 1801 (f. omkr. 1752) Jørgen Sternberg kan muligens ha vært født omkr. 1740/1752, og er død engang mellom 1781 og FT 1801.Har du noen flere opplysninger fra deres vielse, eller fra sønnen Wilhelm Friderichs dåp?Mvh hilsen, takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Siden det om Jochum Caspar Sternberg nevnes at han er fra Lüneburg (Tore Vigerusts sider), er det jo mulig at Jørgen også kan være derfra (da sikkert døpt Jürgen). Tore Vigerust kan sikkert gi noen råd om hvordan man skal gå frem for å finne informasjon derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Svein Arnolf :)Ja, det kunne jo vært fint. Får håpe Tore Vigerust titter innom dette innlegget.Det hadde vært moro å funnet ut av denne siden av mine forfedre.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.