Gå til innhold
Arkivverket

[#33001] Oppslag dpt. Ø. Fr.Stad 15.mai 1781 Anne Cathrine - Far: Jørgen Sternberg


Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Geir :)Jeg håper ikke jeg har fornærmet deg på noen måte. Jeg er utrolig takknemlig for all informasjon som du har gitt meg.Som jeg skrev i innlegg 22 lurte jeg på om du du hadde noen flere opplysninger om Jørgen og Petronellas vielse, eller fra sønnen Wilhelm Friderichs dåp?Om det kanskje sto noe der om deres alder, fødested, foreldre, forlovere etc.Jeg aner ikke hvor min Jørgen Sternberg kommer fra, men Tore Vigerust opplyser at Joachim Caspar Sternberg muligens kommer fra Lüneburg.Om min Jørgen Sternberg også kommer fra Lüneburg, så har jeg ingen anelse om hvordan jeg kan finne hans dåp i Tyskland. Jeg vet jo ikke engang hvornår han er født eller hvor, bare at han var død før FT 1801, mest sannsynlig i Fredrikstad.Jeg er veldig glad for all hjelp jeg kan få, og din hjelp har vært meg til stor hjelp for meg tidligere også.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg fant i mine notater en Annichen Pedersdatter som giftet seg 21.4.1806 med Wilhelm Friderich Sternberg (det står også Sterenberg). Disse bodde i 1807-tellingen Frstad i hus no 30. Wilhelm var matros, noe han også var ved vielsen. De hadde i 1807 ingen barn. Wilhelm søster Anna Catharina 26 år bodde sammen med dem.Annichen og Wilhelm finner jeg ett barn etter i kirkebøkene Frstad. Peter Mathias døpt 14.8.1807. Om han er født etter 1807 tellingen, eller om han var død før tellingen vet jeg ikke.Wilhelm var nok matros og til sjøs i 1801 tellingen også. Det er vel derfor vi ikke finner ham der.Enken Petronelle Sterenberg døde 1803, 52 år og 'hospitalslem'.Jeg har ikke kirkebøkene Fredrikstad på film, bare transkiberte hefter. Der står det ikke mer enn det dere allerede vet.Jeg kan jo ta med at Annichen Pedersdatters (gift med Wilhelm) foreldre antar jeg er Peder Johannesen og Berthe Marie Westman i Fredrikstad. Det er disse jeg har noen notater om.Wilhelm finner du her ogsåLenkeGeir's utredning her var imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Liv :)Takk skal du ha for ytterligere opplysninger.Nå fikk jeg et dødsår på Petronella også, og det var fint. Ved trolovelsen og vielsen i 1778, skriver Geir at hun skrives Petronella Joh:datter Berg. (Undres om det var en gård Berg i området?)Det var også fint med giftemålet til broren Wilhelm Friderich Sternberg.Jeg vet ikke når Anna Catharina ble gift, men hun ble ihvertfall gift med Tolf/Tollef Syversen, som ble f. 17.februar 1799 Kattakross. Han bor i FT 1801 på grd. Katteknøs (sikkert feilskrevet for Kattakross)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ett sted skal man begynne, og jeg sa jo ikke at hun IKKE kunne være fra Berg i Aker. Jeg ville nok ha undersøkt muligheten nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Svein Arnolf :)Neida, jeg tror ikke at jeg har misforstått deg.Jeg gjorde et søk på etternavn Berg og gårder Berg, og det ble farlig mye å spekulere i, og kom til at det bare ville bli et skudd i blinde.Jeg syntes det var leit at Geir hoppet av, uvisst av hvilken grunn, for det er kanskje han som sitter med løsningen.Takker alle så mye for innspill i min søken.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg (27) : ' Wilhelm var nok matros og til sjøs i 1801 tellingen også. Det er vel derfor vi ikke finner ham der '.Wilhelm skulle etter reglen for 1801 tellingen vært med på tellingen.28 Novbr. 1800 : Rescr.ang. en almindelig Folketælling i Kjøbstæderne og paa Landet den 1ste Febr.1801.( et lite utdrag ) Som regel ved Tællingen iagttages : At Enhver regnes til det Huus, hvori han sover : at naar en Person, som sædvanligen sover i et Huus, er fraværende, enten aleene i Forretninger i Landet, eller og udenlands, med det Forsæt at komme tilbage, f.Ex.til Søes, da regnes han til den Familie, fra hvilken han er bortreist, og til hvilken han agter sig tilbage.Hvor er Wilhelm ført opp i 1801 ? Han kan kanskje være 'glemt' ?Tar med dette da det kan være nyttig å vite.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takker så mye for innspill og informasjon fra deg Rita :)Ja, det kan faktisk synes som om han er uteglemt i FT 1801. Pussig sak.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Sjøfarende og andre fraværende folk i 1801-tellingen har jeg vært borti før. En kan vel da kalle de 'glemt' som Rita skriver.Dette er ikke noe uvanlig. Det spørs nok hvor grundig personen som utførte opptegnelsen var. Det samme er det også i de andre tellingene. Min mormor i Rakkestad er ført opp på 2 steder i 1900, det kan også gjøre søk vrient. Men hvor hun 'egentlig' oppholdt seg tellingsdagen kan ikke jeg påstå å vite. Derfor kan det heller ikke rettes opp.Wilhelm Sternberg var ganske sikkert til sjøs eller 'et eller annet sted' ved tellingen 1801, og ble glemt i Fredrikstad. Men det er vel enda håp om at han dukker opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, den som lever får se :)Det skulle vært artig å visst om Wilhelm Friderich Sternberg og kona Annichen Pedersdatter fikk noen barn sammen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Denne Johan Sternberg som bor i Tune på gården Alvim i FT 1865,kan kanskje være en sønn av Wilhelm Friderich og Annichen Pedersdatter. (f. omkr. 1810)Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Wilhelm og Annichens barn funnet i transkriberte kirkebøker Fredrikstad (Fredrikstad Historielag):1) Peter Mathias døpt 1807 i Frstad, han finner jeg død 1810 - 2 år gml.Videre i Glemmen kirkebøker:2) Døpt 31.5.1812. Johann Pether, faren Wilhelm var matros og de bodde i Forstaden. Denne Johan finner du på Norsk Slektshistorisk Forenings side under 'Tollere gjennom 300 år'. Der står: Johan Stenberg født 1812. Sjømann. Tollroerkarl i Sarpsborg i 1839, ansatt II kl. 1. april 1840. Var i tjenesten sammesteds 1846.Dette er Johan 1865:Lenke3) Døpt 13.5.1815. Carl Frederich, faren er da titulert styrmann og de bor fremdeles i forstaden.4) Døpt 9.5.1820. Jørgen Mathias, faren matros igjen, og bostedet Forstaden. Her dukker Jørgennavnet opp!Det var det jeg kunne hjelpe deg med nå.Ser når jeg skal legge inn dette at du har funnet Johan 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Liv :)Tusen takk for det du har funnet. Det var spennende.Da må jeg lete etter de andre barna også, minus nr.1Mvh.,takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette Annicken Pedersdatters mor og besteforeldre ? ( Kanskje litt langt ut på siden, men..)Fredrikstad , Forstaden Nordre del 1769:Johan Westman, Skrædder 56 år.( borgerbrev 1766 )Johanne Lorentsdtr. hans hustru 64 år ( begr. 22.10 1784 fra Hospitalet)Deres datter Berthe 23 årRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Rita :)Hvorfor tror du det er en forbindelse? Jeg ser ikke forbindelsen. Kan du forklare tror du?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg finner ingen av de andre nevnte barna i FT 1865. Carl Frederich f. 1815, eller Jørgen Mathias f. 1820.*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg (27) Annicken Pedersdtr.(gift med Wilhelm), trolig datter av Peder Johannesen og Berthe Marie Westmann i Fredrikstad. - Det var utgangspunktet mitt. (Fant bare 1 Westmann i Fr.stad i 1769)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk Rita :)Den burde jeg jo ha koblet selv, men det er kanskje for mye som surrer rundt i hodet mitt på en gang nå.Beklager med et *Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har fått hjelp med å finne Anne Cathrine Sternberg i kirkebok døpte Fredrikstad. Hun er døpt søndag 15.mai 1881. Faddere: Secreteur Kierboe, Borgermester Garde, Hans Leschley, Mad. Sinding og Jfr Ellen Wielsgaard. Dessverre ingen flere opplysninger om foreldrene.Et barn til funnet, Jørgine Mathea født 7.4.1884. Da var Jørgen død. Det står Jørgen Sternberg og enke Petronelle Jansdtr. Faddere her: Controlleur Tørring, Christen Kierboe, Jacob Larsen, Frue Bremer, frk Gedde.Berthe Johannesdatter Westman som jeg antar er mor til Annechen gift Sternberg, giftet seg 1.9.1780 med Peder Johannesen soldat/skomaker i Frstad. Berthe født ca 1743 (kirkebøker tapt i Fredrikstad fra 1731-1751) død 1808, Peder født ca 1741 død 1809. De kan vel også ha vært døpt i en nabokommune, det har ikke jeg gått nærmere inn i. Jeg har disse nedtegnet på papir, da de en gang var mine ”mulige” x antall-tipper. Noe de viste seg og ikke være.Berthes foreldre er som Rita skriver skredder Johan Westmann født ca 1713 og Johanne Lorentzdtr født ca 1705, død 1784.Etter Berthe og Peder har jeg funnet 5 barn, blant annet Annichen.Jørgen Sternberg som etterlyses her var mulig baker (), da er Østfold II (ØH II) utg. av Østfold Historielag muligheten. Der har Haakon Anker Weel med lister over handels, skipper og handtverksborgere. Dette hadde jeg glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Liv :)Godt nytt år, og tusen takk for det du har funnet frem for meg!Ja, det var litt av et knippe med faddere de hadde klart å huke fatt i til barndåpen der.Hennes døpenavn er altså Anne Cathrine, og ikke Anna Catharina.Nå vet jeg også at Jørgen Sternberg døde etter Juli 1783 og før 7.april 1784.Litt pussig at Claus Jørgen Sternberg som Geir viser til i innlegg 21 dør omtrent samtidig. Han begraves på Vaterlands kirkegård 25.februar 1784.Jørgine Mathea som blir f. 7.april 1884, døde sikkert som ung. Ellers ville hun sikkert stått oppført sammen med moren og søsteren i FT 1801.Jeg skal ta kontakt med Østfold Historielag på nyåret og forhøre meg der.Hva skulle jeg gjort uten alle dere gode hjelpere her på forumet? Jeg har ikke så lett for å komme meg til de forskjellige stedene på egenhånd, så jeg blir så glad for den hjelpen jeg får.En hjertelig stor takk til dere alle sammen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor !Ang.fadderen Hans Leschley så er han født 17.12 1751 i Fredrikstad. Tollkass. i Holmestrand 1793, død der 16.12. 1833. Han var sønn av Tolder Ernst Melchor Leschley 1712 - 1793. Bodde 1769 i 3.Qvarter i Fr.stad.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Disse fadderne Sternberg har brukt til barna, ble i den perioden brukt til mange av de døpte barna i Frstad. Den gangen var det 'stas' å bli bedt om å være fadder, og de 'kondisjonerte' ble flittig brukt og sa vel aldri nei til dette.Jeg tror ikke du behøver legge så mye vekt på disse, men morsomt er det. Men en kan jo aldri vite..?Hans Knagenhjelm Leschley f 17.12.1751 er sønn av toller Ernst Melchior L. f.18.12.1712 i Flandern, kom til Frstad 5.5.1748, døde der 1793. Hans L. ble tollkasserer i Holmestrand 1793, død der 16.12.1833. Gift i 1786 med Andrea Petronella Lorentzen, ant. datter av major L.Faren Ernst Melchiors hustru Anne Pedersdtr Blix døde i barsel dagen da Hans ble født.Alt over her er hentet fra 'Folketellingen Fredrikstad 1769' med Hetmann og Homtvedts innholdsrike tilføyelser. En riktig godbit dette heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.