Gå til innhold
Arkivverket

[#33006] Hanna Sytle, f. ca. 1877 - hvor var hun fra?


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Ole M. Noss, f. 1877 i Ål, ble gift med Hanna en gang mellom 1920 og 1929. Ved 1920 census bodde han i Wabanica Township, Belham co., Minnesota, og var da ugift. Hanna døde 1929, og i 1930 censusen bor Ole alene i Wabanica Township, nå hører det til Lake Of The Woods co., Minnesota.Men så lurer jeg på hvor Hanna var fra og hva foreldrene hennes hette. Jeg kan ikke finne henne i 1880 censusen for USA, Canada eller Storbritania, så jeg tror hun kan være norsk. Fødselsåret har jeg fått oppgitt av slektninger, så det kan være noe usikkert.På forhånd takk for hjelp! Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Mener at Sylte var/er et sted i Romsdal, hvis jeg ikke tar helt feil da.......Har flere i min database med Sylte-navnet, men ingen Hanna dessverre. Har du sjekket FT 1900? Har det litt travelt akkurat nå, ellers ville jeg lett litt for deg på nettet) Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Det KAN jo være en av dem, bare synd at ikke deres farsnavn er oppført. Vet at Per Gjendem i Molde (som ofte svarer i dette forum) har stor greie på slekt i Fræna hvor den første var fra. Håper han ser dette og kan trå til her. Kanskje finnes det emigrasjonslister som du kan søke i. Hvis det er en av disse må hun jo ha reist etter 1900. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Dersom du har tilgang til DIS-treff ser jeg at det er to damer ved navn Hanna Sylte der - med ulike farsnavn. De er ikke født 1877, men f.år var du vel usikker på? Jeg har ikke tilgang og kan derfor ikke sjekke det for deg dessverre. Lykke til! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Det finnes flere som heter Hanna Sylte enn de to nevnte. I Tresfjord, under gården Kirke-Sylte er det to med dette navnet. Den ene Hanna er født 1894, får 4 barn og det første er i følge boka Tresfjord I (Olav Rekdal) født i Amerika. Navnet til mannen passer ikke med det som er oppgitt her og hun er nok helt uaktuell. Den andre Hanna Sylte er datter til Bård Sivertson Skjegstad Sylte (1844-1937) og Gurianna Sørensdatter Sør-Sylte (1854-1934). Deres datter Hanna reiste til Amerika uten at jeg vet mer om dette. Familien bodde på en plass under Lars-garden på Kirke-Sylte. Se forøvrig side 301 i Tresfjord I. Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hanna som bor hos besteforeldrene (fra Surnadal)i Kristiansund i FT 1900 ble gift med Kristian Benjaminsen Vikan i Kristiansund, og de hadde ikke barn etter seg. Opplysninger fra Hans Hyldbakks Gards- og ættesoge for Surnadal, bind 2 side 505.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

I emigrantarkivet står det at tjenestepige Hanna Baardsdatter Sylte (f. 1884) fra Sylte herred (Nå del av Vestnes) drar til Amerika 27. april 1906 med Allen-linjen. Hun har da Colorado som reisemål. Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, alle sammen! Ved søk på ancestry er det også temmelig mange Hanna Sylte og velge mellom. Men jeg skulle gjerne hatt fødselsår på Hanna nr. 2 i innlegg 7, hun som resite til Amerika uten at det sto noe mer om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Tror nok Kjartan her kan ha funne rette Hanna. Kanskje ikke så dumt å overføre emnet til gruppe M&R.Klarer en ikke via kjeldene å finne farsnavn på Hanna, så er det jo en mulighet å spørre noen av etterkommerne til Bård og Serianna Sylte som hadde flere barn yngre enn Hanna. Barna til disse søsken er da født rundt 1920. En skal vel ikke se bort fra at noen av disse nevøer og nieser til Hanna ennå lever og kan ha kjennskap om en tante i Amerika.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg er ikke sikker, men det hadde hjulpet å få Hanna sitt fødselsår som sikkert står i bygdeboka om Tresfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HeiI bygdebok for Tresfjord er fødselsår 1884 som også er opplyst i innlegg nr 9.Eller så ser jeg at jeg har skrevet feil navn på mora, det rette er Gurianna som i innlegg 7.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.