Gå til innhold
Arkivverket

[#33009] Ingeborg Andersdatter f. ca. 1776 Berg, Røros


Gjest Hanne Wikran
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Wikran

Leter etter ei formors FORFEDRE.Formora mi skulle hete Ingeborg Andersdatter f. ca. 1776 på Berg i Røros. På et tidspunkt kom hun til Troms, hvor hun giftet seg med Peder Christophersen, Tromsøysund.Hvem var Ingeborgs foreldre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du holder fast ved 1776 som fødselsår er Ingeborg Andersdatter, døpt 7.januar 1776 den eneste kandidaten (Lenken til Grethe Flood).Foreldrene het Ander Pedersen Nypladsen og Anne Margrethe Joensdatter Trønnes. De giftet seg 8.juni 1772. I oktober samme år (døpt 4.okt) fikk de tvillinger, Peder og Joen ('hjemmedøpt2 og døde' som det står som tilføyelse til dåpen). Så fikk de Ingeborg i 1776 og Maren i 1779 (døpt 21 januar). Mulig at de fikk flere barn også men det sjekket jeg ikke.Håper det hjalp!Hilsen Kjell HAmberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er kanskje vielsen i Tromsø?PEDER KRISTOFERSEN Marriages:Spouse: INGEBORG ANDERSDRMarriage: 04 MAY 1794 Tromso, Troms, NorwayEr dette Peder og Ingeborg på Balsnes i Tromsø 1801? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11902&gardpostnr=39&personpostnr=1475&merk=1475#ovre>Lenke. Da er vel dette sønnen Anders sin dåp i 1795 LenkeHer http://home.no.net/salsten/kirke9.html finner jeg sønnen Berteus, døpt 16.4.1798 og kan dette være en annen datter, Inger Cathrine, døpt 1802. Så følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wikran

Takk:) Bladde opp(2)og fant de samme opplysningene(3).Opplysningene(4)stemmer overens med de jeg har. Jeg er etterkommer av sønnen Anders Pedersen.Jeg lette etter Ingeborg Andersdatter i kirkeboka for konfirmasjoner, men fant hverken henne eller søsteren Maren. Ingeborg skal ha vært gift ca. 18 år gammel. Tenker da tanken; kan det være mulig at hele familien dro nordover til Troms før 1794 ?Til lokalkjente; er Trønnes og Nyplats tilhørende under Berg, Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ingeborg Andersdatter Nyplads ble konfimert i Røros kirke 1 søndag i Advent 1790. Konfirmasjon for søsteren Maren og to andre søsken (Anne døpt 3.2.1782 og Joen døpt 2.1.1785) er ikke nevnt.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Anders Pedersen (52) finner du trolig under Ryen gård på Røros i FT1801. Han er da gift med Marit Pedersdatter (65) som også er gift for 2x. At det er riktig Anders Pedersen sannsynliggjøres av sønnen fra 1. ekteskap, Jon Andersen (17) som bor sammen med dem.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

BERG er ingen plass, gård eller sted i Røros prestegjeld, såvidt jeg vet. En familie som kaller seg Berg på 1700-tallet, har sannsynligvis navnet fra en gård i Stryn, hvorfra stamfaren kom. Mitt spørsmål til deg, Hanne, er fra hvilken kilde du har dette navnet.Trønnes som etternavn på Røros finner du allerede i manntallet 1701. Nyplass (idag Orvos) ligger ca 5 km nord for Røros. Her bodde de som arbeidet ved gruvene nord for Røros - finnes allerede i 1701.Anders Pedersen som bodde på Ryen i 1801, kom opprinnelig fra Nyplass. Hans foreldre var Peder Bergesen og Karen Evensdatter (Bjørgum), gift 1730. Anders Pedersens første kone døde i 1786, og han satt igjen med fem små barn. Han giftet seg da med enken på Saksryen nordre, Marit Pedersdatter (Knop). Ingeborg Andersdatter født 1776 er nevnt i Rørosboka, men ingen videre informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wikran

Heisan:) Og tusen takk for hjelp.Min kilde til Berg, Røros er min avdøde far. Hvor han har funnet dette er vanskelig å si. Dette har vært det eneste for meg å gå etter, så jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du bør sjekke hva som står i kirkeboka ved vielsen. Jeg finner Berg som gårdsnavn i Tromsø i 1801, det vil si, det mange gårder/plasser under Berg. Det er ikke umulig at det var der hun bodde på det tidspunkt hun ble gift. Ved å sjekke kirkeboka får du også bekreftet om hun er fra Røros eller ikke.Lykke tilAstrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Astrid - jeg tenkte faktisk det samme! At det kunne være Berg i Troms. Kona mi har også ei Ingeborg som kom fra Røros og som ble gift i Balsfjord og med etterkommere på Balsnes som hadde aner fra Berg i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - det er nok denne gården. Jeg ser bl.a. Ebeltoft nevnt (som er et navn jeg finner hos kona). Jeg har ikke fått opp slektsregistreringene mine etter at PC'n min 'knela' for litt siden, men jeg har back-up, så de vil vel snart være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.