Gå til innhold
Arkivverket

[#33010] Gateadresse i Stavanger


Gjest Grete  Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete  Jøraas

Adresse i Stavanger i 1825 blir referert til 10c Rode / L Jørgens enkes' hus. Vet noen om hvilken av dagens adresse dette er, evt opplysninger om hvor jeg kan finne oppslagsverk hvor jeg kan finne dette? Takk for hjelp og svar! Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Hva het vedkommende du er på jakt etter?Vet du hvem som var naboer, eventuelt hvem som står rett foran eller rett etterpå dersom du har det fra en skatteliste eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Nei, jeg ikke på jakt etter personer, bare gatenavnet. Jeg hjalp naboen med hennes søk (har glemt navn), men gatenavn vil fortelle henne hvilken gate familien bodde i. Finnes det kart, lister o.lign over gatene i Stavanger på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Det finnes et grovt kart fra 1726 (Aagaards). Det første skikkelige kartet kom i 1865 (Tostrups kart). Det finnes en rekonstruksjon av byen med gater som forteller hvordan byen så ut ca 1810. Det er en stor modell som står på Arkeologisk Museum. Det er bilder av den i flere bøker.Før 1861 (ved gatenavnkommisjonen) hadde ikke hus eller gater i Stavanger faste navn. Gatenavnene varierte over tid. Hus uten nummer ble gjerne omtalt med navn til den som bodde der, en som nylig hadde bodd der, eller hadde bodd der lenge.Husene hadde et branntakstnummer fra 1700-tallet, som varierte fra liste til liste, men med et branntakstnummer fra 1825, kan en koble det mot en moderne adresse via arbeider til Bergsgård og Rygh.Det er trykket flere lister med personer i Stavanger (fra 1567 til tidlig 1800-tall), - spesielt i Samlinger til Stavangers historie, som er utgitt i fire bind. Fra slutten av 1800-tallet finnes det trykte adressebøker, som forteller hvem som bodde hvor.Stavanger var også delt opp i roder. Oppdelingen av roder varierer over tid. Normalt dekket rode 1 Holmen / Kuholmen / Skandsen. Resten av byen ble så delt opp hvor en gjerne endte med de høyeste nummerne ytterst på Sta'en. Rode 10 er et relativt høyt nummer, og kan ha vært på vestsida av byen - men jeg må i tilfelle vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tusen takk for informativt svar! Går ut fra at jeg vil finne rette bøker for dette på biblioteket. Det vil bli interessant å både gå på biblioteket og Arkeologisk Museum! Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.