Gå til innhold
Arkivverket

[#33011] Christen Jensen Rossing/Rosing f. ca 1652 ? Hvor kom han fra ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Disse opplysningene har jeg.Christen Jensen Rossing/Rosing f.ca 1652. Dør Nes Buskerud 1737. Skifte 30 september 1737 Nes Buskerud.Gift 1g Sigrid Syversdatter f.ca 1640, datter av dette ekteskap Boel Christensdatter f. ca 1678. Boel Christensdatter gifter seg med Ola Ellingsen Garnaas (tredje slektsledd, dette må være fra fars side da mors side er oversiktlig)Gift 2g 8 oktoeber 1727 i Flå med Guro Syversdatter f.ca 1693, barn av dette ekteskap.1. Jens Christensen Myre f.1730 Nes Buskerud gift Unn Knudsdatter Laa2. Syver Christensen Myre f. 1732 Nes Buskerud gift Eli Trondsdatter.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for tips.Har gjennomgått og lett, men ingen forbindelse har jeg klart å finne til Christen Jensen Rossing.Det finnes en Hans Tomassen Rossing 1693-1763 på Sundrebråten i Ål Buskerud, her er heller ikke funnet noen sammenheng.Det er en teori om at en Ola Jensen Klokker er bror til Christen Jensen Rossing.Et annet spor kan være datteren Boel Christensdatter f ca 1678 som gifter seg med Ola Ellingsen Garnaas (gift 3 slektsledd).Ola Ellingsen Garnaas er sønn av Elling Olsen Garnaas og Kirsti Jørgensdatter Haraldset.Kirsti Jørgensdatter Haraldset er datter av Jørgen Pedersen Holst og Maren Stenersdatter Haraldset.Her kan det være en søster av Jørgen Pedersen Holst (f.ca 1624 Eiker Buskerud + 1679 Nes Buskerud) som kan være et spor ?Har heller ikke klart finne ut om riktigheten av dette.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Løfter denne opp !Christen Jensen Rossing ser ut til å bli en vanskelig nøtt, kanskje ikke mulig å finne i det hele tatt ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Nytt er :Christen Jensen Rossing gift 3 august 1709 i Nes Buskerud med Anne Thomasdatter. Ingen barn.11 april 1766 skifte i Molde etter Capitaine Thomas Rosing. Hans avrvinger var hans Søskende og blandt disse var :1. Pernille Gammelgaard= Penille Christensdatter Gammelgaard ca.f 1693 gift Obriste Wilhelm Coucheron.2. Else Gammelgaard= Else Christensdatter Gammelgaard ca.f 1693 gift Johannes Friis.En bror NN Rosing død = Hans Rosing gift 1739 med Charlotta Ulricha Timmen i Slangerup Danmark. Hans barn : Thomas Christian Rosing født 1741 2 ukjente døtre= Margret Sophie født 1739 Slangerup Danmark og Hermanne Christina døpt 4 august 1745 Ål Buskerud.En søster Christine Margret+ gift StudEn søster Elisabeth Catharine gift Stockfledt.Tror at Pernille og Else Gammelgaard enten er søstre eller barn av søsken til Thomas. Da må vel bror til Thomas Rossing hete Christen Rossing, eller så heter vel Thomas, Hans, Christine Margret, Elisabeth Catharina Rossing, Christensen etter fars navn.Mor til Pernille og Else Gammelgaard heter : Bodil Hylleborg Andersdatter Hammer.Kanskje et spor ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Pernille Gammelgaard ca.f 1693Else Gammelgaard ca.f 1691Giftemålet iflg- LassenSkifte iflg- HornemannMarie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Marie!Dette begynner og bli spennede.Har du mulighet og legge ut her, de opplysningene skifte du nevner i innlegg 5 (etter Christen Jensen Rossing) inneholder. Dette for å kunne skille fra hverandre hva som står i skiftet og hva som er hentet andre steder. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Vielsen Christen Jensen Rossing gift 3 august 1709 med Anne Thomasdatter i Nes Buskerud er fra Lassens. --------Skiftet Molde 11 april 1766 Capitaine Thomas Rossing er hentet fra Hornemann. Thomas Rossing antatt født 1705.Han arvinger var hans Søskende og blandt disse var :Pernille Gammelgaard gift Obriste Coucheron. Else Gammelgaard gift Friis. NN bror død med 2 NN døtre i Hallingdal 1 sønn Thomas Christian Rossing f.1741. Søster Christine Margrete død gift Stud. Søster Elisabeth Catharina gift Stockfledt-------- Jeg fylte ut fulle navn på NN bror Rossing og 2 NN døtre i Hallingdal fra bygdeboka Ål i Buskerud ( Sundrebråten gnr 110 bnr 44 i Ål ). I Ål bygdebok står Hans Rossing med farsnavn Thomas ?Jeg har ikke klart å finne noe forbindelse mellom Rossing og Gammelgaard, men vil anta de må være fars side til Else og Pernille Gammelgaard (hvis de ikke er søstre,kanskje halvsøstre, eller barn av søsken Thomas Rossing), da mors side er Bodil Hylleborg Andersdatter Hammer og foreldre vist nok skal være Anders Larsen Hammer og Pernille Ottersdatter. Bodil Hylleborg Andersdatter Hammers foreldre er hentet fra nettet.Håper dette skilte litt på opplysningene ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet noen hvem som er arveberettiget etter en ungkar, foruten søsken og deres barn og evt. hans foreldre? Jeg går ut fra at han var ungkar siden ingen barn eller kone er nevnt.Men antagelse om ungkar er kanskje feil. Om han hadde vært gift med en tredje Gammelgård og de ikke fikk barn og kona døde først, vil da evt. søstere av kona være arveberettiget ? Kan det være forklaringen på hvorfor de 2 som ikke er i slekt står oppført som arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I følge NST (1 side 11?) så var Petronelle Gammelgaard datter av Hr Christen Christensen Gammelgård ca 1638-1731. Sogneprest til Lesja gifte med Bodil Hammer (Anders Larsen Hammer). Denne artikkelen nevner slektninger av Bodil og Christen, uten og dokumentere Christens opphav.Christen var og knyttet til slekten Orlof, se LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Det er mulig jeg er ute og sykle her. Den Petronelle jeg tenker på var gift med Anton Jacob Coucheron. Han var sønn av Vilhelm Coucheron og hadde en sønn med samme navn. Forveksling kan skje fort. Holder en liten knapp på at det som står i innlegg 5 er feil.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Til Jan Engedahl, helt riktig, det gikk litt fort, Wilhelm er sønnen.Pernille Gammelgaard giftet seg med Anthon Jacob Coucheron.Pernille og Else Gammelgaard burde vel ikke være nevnt som arvinger om de ikke var i slekt ?Første datter til Christen Jensen Rossing var Boel/Bodil Christensdatter, litt av et sammentreff det også ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tenkte kanskje det var noen som hadde fått dokumentert at Christen Gammelgaard = Christen Christensen Gammelgaard ca.f 1638-1731 gift Bodil Hylleborg Andersdtr. Hammer.Tenkte da på eventuelt et skifte osv.... som forteller noe om barn osv... for å få eliminert Rossing.Håper noen ser dette, og kan eventuelt si noe om det. Om dette fra skifte til Thomas Rossing er helt på jordet ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

MarieDet er ikke sikkert skiftet etter Thommas Rossing er helt på jordet. Noe av det første en burde gjøre er og se på det originale skiftet. Det kan muligens løse litt av utfordringen en har her.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for svar !Iflg Hornemann som dette er hentet fra, regnet jeg med at dette var hentet fra skiftet. Så har jeg nå sjekket litt på nettet og der finner jeg litt av skifte, som forteller det samme.Tenkte også på om noen hadde sett et skifte etter Gammelgaard osv... som kanskje kunne fortelle litt mer.Må nok se på orginalskifte til Thomas Rosing for å se om jeg klarer å finne ut at dette.Skulle dette skifte være rett, da vil jeg tro at Thomas Rossing ikke er søsken av Pernille og Else Gammelgaard, men at Pernille og Else er barn av et av søskende til Thomas Rossing. Pernille og Else Gammelgaard hadde vist en bror med navn Anders også, men det iflg nettet.Men da spørs det hvor sammenhengen mellom Gammelgaard og Rossing er. Hammer kanskje ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har lagt inn en etterlysning på DIS Danmark, kanskje det kan føre til en liten brikke i puslespillet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen!Nytt :Lassen og Hornemann igjen og 'endelig' i Hornemanns stamtavler eller hva det heter (ikke notater) fantes det en Jens: 1) Anders Rosing 16..., borger i Trondhjem, gift 16.... Sønn 2) Jens Andersen R, borger i Trondhjem gift 16..... 3) Datter Maren Jensdt. R gift 16... Jacob Aagesen + 1700 Dyvig Hittern. Jeg aner ikke om det finnes bok om Hittern.Her i 1701 er barn av Maren Jensdatter Rossing og Jacob Aagesen Dyrvig Hittern. LenkeUt ifra alder på barn, så antar jeg at Maren Jensdtr Rossing er født rundt Christen Jensen Rossing ca f. 1652.Kanskje en ny brikke i puslespillet ?Det skal også ha bodd en Rosing på Røros som arb. i gruvene. Det var vel Jon og Tørris som var brukte navn der.Det finnes en bok i Danmark av Georg Rossing (2003) Grene af slægten Rossing, den må fjernlånes og håper det er en mulighet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Skal på RA en av dagene, og i den forbindelse skal jeg prøve å få sett på Thomas Rosing orginal skifte 11 april 1766 i Molde.Er det noen som vet om det finnes et skifte på Gammelgaard, eventuelt hvor, eller hvilke kilder som kan letes i på Gammelgaard ?Holst, og Hammer kan også kanskje være et bindeledd til Rossing.Stedet Hitra også, skal også se skifte etter Jacob Aagesen Dyrvik i 1700 om jeg rekker det.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fam. Rosing skal være omtalt i NT II s.221.Ulrik Fredrik Rosing og Cathrine Sofie von Sundt hadde datteren Dorothea Rosing, født 8/4 1742 i Christiania. Hun ble gift med enkem. Apoteker Sinding (Dk) 16/2 1774. De bodde i Fredrikstad.Kanskje det er en forbindelse til ' din' Christen Jensen Rosing her.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for tips !Håper det er en mulighet for å finne Christen Jensen Rossing.Så også at det har blitt brukt navnet Gammelgaard fra Tennes Balsfjord ?MVH Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Delgobe: Under navnet Rossing sto det:Jens (ikke noe farsnavn eller Rossing) og dette må vel være hans sønner: Rasmus Jensen Rossing 1686, stud. Sorø 1704, bacc. 1707. Hans Jensen 1684, stud Sorø 1704. Anders Jensen 1689, stud. Sorø 1705, bacc. 1707, ? Søren 1685, stud. Hels? 1707, bacc. 1708. Adam Levin Jensen 1690, stud. 1712, bacc. 1713, Mag. 1726.På en eller annen måte er også navnet Brigitte/Birgitte død 1743 blandet inn i dette. Det så ut som noe som lignet fæster? P?eder Andersen Nyberg sto etter fornavnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for svar Berit, denne Christen Jensen Rossing blir nok kanskje vanskelig å finne, men gir meg ikke før jeg har gjort et ordentlig forøk.Orginalskiftene fra Nes-Christen Jensen Rossing i Buskerud, Molde Thomas Rosing i 1766, ga meg ikke noe mer svar enn det vi vet fra før av.Skiftet etter Jacob Aagesen Dyrvig Hitteren i 1700, bekrefter at hans kone er Maren Jensdatter Rossing. Her er det en mulighet for søster til Christen Jensen Rossing? Når barnene til Jacob Aagesen Dyrvig og Maren Jensdatter Rossing er født, forteller litt om alderen til Maren Jensdatter Rossing, og det er omtrent rundt der Christen Jensen Rossing skal være født.Prøvde meg på skifte i 1686/87 Nes Buskerud for å se etter hva som sto, når Christen Jensen Rossing første kone døde Sigrid Syversdatter. Her måtte jeg melde pass, forsto omtrent ikke et ord, og fant da heller ikke skiftet.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Marie, ser at du har kikket på skiftet etter Thomas Rosing i 1766, og at det ikke ga noe mer en du viste fra fra før. Kunne du meddele oss hva som kom frem der.Om familieforholdet til 'Gammelgårdene' var dårlig forklart så vil fordelingen av arven kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Jan !Jeg har kopiert alle skiftene fra Nes, Hitra og Molde. For ikke å gi noen feil opplysninger skal jeg få hjelp med å tyde skiftet.Jeg forstår det som Arvinger : Søskende Barn : og alle navn som er nevnt tidligere i innlegget, men for ikke å gi noe feil opplysninger, kommer jeg tilbake med helt korekte opplysninger til uka. Skiftet er på mange sider.En ny opplysning:På Folkemunne i Nes Hallingdal gikk historien om far til Christen Jensen Rossing. Faren skulle hete Jens Oldenburg. Dette skrevet av Anders Mehlum i noe som heter NU, som han startet å skrive i 1896.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Sitter å studerer skiftet til Thomas Rosing Molde, det ser ut ifra opplysninger som finnes om Rossing, burde han høre til Rossingene fra Ullensaker med far Thomas Rossing og Margrete Sophie Hausmann.Det jeg lurer på, er det ikke naturlig at alle søsken da arver og ikke bare noen ?For jeg mangler blant annet Fredrik Daniel Rossing f 1703 i Ullensaker +1785, han er ikke nevnt i skifte, eller hans barn.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.