Gå til innhold
Arkivverket

[#33017] Greni Østre, Nes, Akershus


Gjest Albert Flisnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Albert Flisnes

I FT 1900 finner vi disse personene i Nes Kommune, Akershus, på gården Greni Østre :Ole Bernhard Bredesen, f.1864, hans kone Kristine Arnesdatter (født på Snapa i Grue, Solør) i 1854, og deres barn Emil f.1886, Anna birgitte f. 1891, Margit Johanna f. 1894, Alf Kristian f. 1895, alle med etternamn Berhardsen som vel skal være Bredesen! Det bor også en Brede Olsen f. 1822 i Brandval,Solør, der som føderrådsmann, sikkert far til Ole B. Bredesen. Finner ikke Brede Olsen og Ole B. Bredesen i 1865 og 1875 - telling. Takknemlig hvis noen er bedre enn meg til å lete!! Skulle gjerne hatt opplysninger om denne familien på Greni Østre om når de kom til denne plass og hvor barna ble av,f.eks. gifing og hvor de ble boende som voksne. På forhånd takk! Albert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Fra Nes Bygdebok bind 3 side 267 :(Ole) Bernhard Bredesen 1864-1933 g.m Kristine Arnesdtr. Snapa fra Grue i Solør 1856-1940. Barn : 1. Olga f 1883 g.m Amund Amundsen til Kristiania.2. Emil f 1886 g.m Gunvor Olsen til Ullensaker3. Anna Birgitte f 1891 g.m Normann Hansen4. Margit Johanne f 1894 g.m Harald Sundbybråten5. Alf Kristian f 1895 g.m Henriette Johansen(5)Barn av Alf Kristian og Henriette Astrid, Anna, Asta, Margit, Ragnhild, Olaug, Bjørg. Brede Olsen fra Brandval død 1906 som er oppført som husmann her 1875. Han var første gang gift med Karen Kolbjørnsdatter fra Brandval.Barn : 1. Karl Anton f 1861 dro til Kristiania 2. Ole Bernhard, nevnt ovenfor 3. Karoline f 1866 dro til Kristiania 4. Jon f 1874 flyttet til Ullensaker.Brede Olsens andre kone het Ellen.Brede Olsen gikke tid husmann på Skålerud og visstnok også på Staksrud i Odalen.Dette skrevet rett ut av bygdeboka.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Glemte navn på bosted :Greniskogen, Bredestua. Denne plassen ble også kalt Skålerudbråten fordi den en tid hørte under Skålerud. Senere ble plassen kalt Bredestuea etter Brede Olsen fra Brandval.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Jeg har noe etter en av sønnene, mail meg på ru-bratv@online.no, så skal jeg sende det til deg.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

Når det gjelder Greni østre, så bodde broren til min tippoldefar der fra ca.1848 og frem til sin død i 1883. Han het Andreas Albrechtson. Etter hans død bodde enken, Sophie Rynning Albrechtson der fram til sin død i 1898. Etter dette vet jeg ikke hva som skjedde. De hadde etterkommere, men jeg tror ikke noen av disse fortsatte å bo på gården. Jeg er også interessert i å vite om noen vet når Bredesen flyttet dit og noe om hvordan det skjedde.Kanskje noen vet noe om dette? Ihvertfall kan ikke Bredesen ha kjøpt gården før okt.1898, da døde enken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Brede Olsen fra Brandval var husmann på en plass under gården Greni.Andreas Albrechtson fra Kongsvinger d. 1883 gift med Sofie Rynning fra Vinger d. 1884. Barn Ursilla, Anna, Sofus, Andreas f. 1846 og Ole Gaarder f. 1852.Andreas Albrechtson var gårdbruker her og kjøpte gården ca 1849 av Halvor Scharning, men så i 1874 utstedte Andreas skjøte på denne eiendommen (bruk 1 av Greni) til Albert Bøhn.Som en kurositet kan nevnes at ovennevnte Albert Bøhn var ordfører i Nes i 14 år og fra 1891 lensmann. Han var også stortingsmann fra 1877 til 1909. Fra 1906 til 1909 var han president i Lagtinget. Han var også en ypperlig låsesmed.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Irene Tubaas

Takk Odd Brede, for opplysninger om hvem Albrechtson kjøpte gården av og hvem han utstedte skjøte til senere. Årstallet du nevner for Sofie Rynnings død er feil, hun døde mye seinere. Jeg synes det er rart at Andreas utstedte skjøte på eiendommen til Albert Bøhn i 1874. Familien Albrechtson fortsatte jo å bo der til Sofie Rynning Albrechtson døde på 90-tallet. Kan det tenkes at Albrechtson skyldte Bøhn penger, og at han fikk pant i gården? Vet du om Bøhn satt som eier av hele gården før Ole Bredesen overtok den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Noen tilleggsopplysninger til innlegg 1.Her er vel Brede Olsen på Skålerudbråten i FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60236.wc2&gardpostnr=544&personpostnr=3103&merk=3103#ovre>Lenke. I følge Nes bygdebok bodde Brede Olsen først på husmansplassen Keiserud (også under Greni) før Skålerudbråten/Bredestua.Her tror jeg du har Jon sønn av Brede Olsen i FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.