Gå til innhold
Arkivverket

[#33021] Grønlandsleiret 16


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Kanskje noen kan hjelpe meg? En av mine aner bor i Grønlandsleret no. 16 på 1870-tallet, hos Thomas Halvorsen. Finnes det noe kart over området på den tiden, eller noe fotografi? Han skal ha arbeidet på jernbanen i perioder, er det noen som vet noe om det er bevart kilder over arbeidere fra denne tiden? Han døde på Aker sykehus i 1875, lå det da på Grønland?Takknemlig for svar!Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg vet ikke noe om noe kart, men i dag er det et populært utested i nr 16, Asylet. Aker Sykehus ligger på Sinsen, nord for Grønland, men ikke langt unna.Når det gjelder jernbanearbeidere, ta kontakt med Jernbanemuseet på Hamar. Det er de både hyggelige og behjelpelige.Lykke til!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for svar! jeg vet ikke om han bodde på Asylet, men adressen skulle være Grønland nr. 16. Hva var Asylet på den tiden? For fattige? Jeg vet at disse folkene var svært fattige.Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten at jeg vet det, har jeg en mistanke om at 'Asylet' er et lånt navn. Gaustad asyl var landets første asyl (1855) og før det hadde man kun Oslo Dollhus/Daarehus/Sindsyge-asyl som lå utenfor byen i Oslo rett ved siden av Oslo kirke. Oslo Dollhus ble forøvrig autorisert som sinnsykehus i 1848, men bare for kvinner.Men det kan selvsagt ha en betydning jeg ikke har tenkt på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I alle fall var Grønland 16 et betydelig større hus og hadde langt høyere taxtverdi enn Leret 16 i Matrikul 1892 som er den nærmeste 1871 som jeg har for hånden.Til den andre diskusjonen som Serveringsstedet Asylet, i Grønland 28 var det sykehus (avd. under Ullevaal Sygehus') nedlagt 25.06.1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Oslo Byleksikon lå Asylet i Grønland nr. 28. Det var oppført som privat kjøpmannsgård ca 1740,var barneasyl 1839-65, diakonissessykehus 1868-70, 1870-1900 en underavdeling av Krohgstøtten sykehus.Grønland går fra Vaterlands bro til Tøyenbekken, mens Grønlandsleiret går fra Tøyenbekken til Schweigaards gate.Grønlandsleiret nr. 16 er ikke nevnt spesielt, men i nr.15 var Restaurant Olympen, populært kalt 'Lompa' (hvor kvinnene stod utenfor og prøvde å passe opp mennene sine før de drakk opp det meste av ukelønna,ifl. en gammel slektning av meg!)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tja, jeg 'påstår' følgende:Grønland 28: Bl.a. tinghus på 1700-tallet, forbedringsanstalt og skole 1839-1865 (ikke asyl!), sykehus 1868-1903 senere aldershjem (til 1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Aldershjem til 1965 skal det selvfølgelig være. Akers Sparebank skal forøvrig ha hatt sitt første kontor her fra 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Det bodde en Thomas Halvorsen i Grønlandsleret 16 i 1875. Så jeg tenker det er Grønlandleiret som er det riktige. Bente, det er 2 forskjellige adresser, Grønland 16 og Grønlandsleiret 16.linkene her er råtne, men det er et kart i hvertfall Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Grønlandsleiret 16 må ligge noegenlunde vis a vis Lompa (nr. 15) dvs mellom Tøyengata og krysset Gr. leiret Platougata/Åkebergveien.Fra Tøyengat mot krysset finnes først noen eldre, sansynligvis 1800-talls bygg, så en rivningstom og en nyere 30-talls? gård. Hva som er nr. 16 har jeg ikke mulghet til¨å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det er Grønlandsleiret 16 som er riktig adresse. Det står Grønland No. 16 i hjemstavnsundersøkelsen, men dette stemmer ikke. I 1865-tellinga finnes Grønland 14 og 16 som en og samme adresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg finner Thomas Halvorsen, snekkersvend fra Eidsvold i Grønlandsleiret 16. Så da regner jeg med at jeg har funnet den rette adressen. Takk alle for interessante innlegg.Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til orientering strakk (strekker) Grønland seg fra Akerselva i vest til Tøyenbekken, mens Leret, nå Grønlandsleiret, strakk (strekker) seg fra Tøyenbekken i vest til krysset Schweigaardsgate (tidligere til Oslo bro alias Nonnebroen alias Munkebroen). Grønland 16 kan ikke identifiseres med dagens Grønlandsleiret 16. Grønlandsleiret 16 er nå en parkeringsplass vis a vis nummer 23, og grenser i øst mot nummer 18, en gul stor murbygning som bl a huser en møbel- og hytteinnbo-forretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.